6 384 läst · 22 svar
6k läst
22 svar
Köpa bostadsrätt privat utan mäklare - bad idea?
I sådana fall skulle jag:
1. Prata direkt med föreningen och begära att få ett utdrag ur lägenhetsregistret, inklusive pantförteckningar
2. Göra upp affären på den bank som är noterad som panthavare (oftast är det bara en) och begära att få ett intyg från banken att samtliga lån/åtaganden som lägenheten står som säkerhet för är lösta
3. Se till att få en skriftlig bekräftelse från föreningen på att banken har avnoterat sin pant
1. Prata direkt med föreningen och begära att få ett utdrag ur lägenhetsregistret, inklusive pantförteckningar
2. Göra upp affären på den bank som är noterad som panthavare (oftast är det bara en) och begära att få ett intyg från banken att samtliga lån/åtaganden som lägenheten står som säkerhet för är lösta
3. Se till att få en skriftlig bekräftelse från föreningen på att banken har avnoterat sin pant
Jag trodde att varje bostadsrätt innebar en röst, men när jag tänker efter så faller det på sin orimlighet då större lägenheter med högre andelstal aldrig har mer röstvärde än de med mindre lägenheter med lägre andelstal. Jag var helt övertygad om att det här köpet skulle ge mig två röster men så är det ju uppenbarligen inte. Det spelar dock absolut ingen roll för mig!cpalm skrev:
En kopia lär de få och vi får väl fila på hur formuleringen ska se ut. Normala köpeavtal har ju villkoret att köparen ska beviljas medlemskap i föreningen. Ett medlemskap jag ju redan har...
hempularen skrev:
Jag prövade faktiskt, men fick såklart nej. Däremot gick det utmärkt för säljaren att begära ut detta och skicka till mig. Passade även på att beställa ett utdrag på min lägenhet för att kunna jämföra resultatet.falkn skrev:
Absolut, jag har pratat med en mäklarfirma och de ville ha 10 000 kr + moms för jobbet. 5000 kr + moms tycker jag hade varit skäligt. De har ju fasta mallar för allt och 5 h a 1000 kr tycker jag gott borde räcka.osiris skrev:
I det här fallet ligger lägenheten vägg i vägg med min. Jag ser alltså en potential i att öppna upp för att slå ihop lägenheterna. Det finns nämligen vägg mellan lägenheterna som inte är bärande. Givetvis är det något som styrelsen måste godkänna men jag tror det är lättare att driva ett sådant case om jag först äger båda bostadsrätterna.Peter2400 skrev:
Ser man till prisbilden ligger mitt bud 10% över senast sålda lägenhet, lägger man där till mäklarens arvode på minst 3% så handlar det här mer om att jag endast är intresserad i och med att det är en grannlägenhet. Så säljaren är väl medveten om prisbilden.
Sen var det många som skrev om pantsättningen, jag orkar inte citera alla men det är väl sådär jag har upplevt situationen vid tidigare affärer.
Man gör upp på köparens bank, min bankkontakt kontaktar köparens bankkontakt. Vi skriver en slutgiltig likvidavräkning, ser till att föreningen får ett ex av både kontrakt och likvidavräkning. Mäklare upprättar väl normalt en särskild likvidavräkning för säljaren, där det står hur eventuellt lån blivit lösta, eventuell ränteskillnadsersättning som tagits ut och liknande. En sådan lär väl inte vi behöva upprätta? Jag kan ju ändå inte skriva under den...
Det hade väl varit angenämt om det vore så men den ska belånas!cpalm skrev:
Min bank är nog minst lika intresserad av jag som att panten skrivs över (vi har inte samma bank). Antar att det sker under fasen när bankerna kontaktar varandra för överföringen.fredrik1234 skrev:I sådana fall skulle jag:
Om detta är din primära plan skulle jag fundera igenom det en extra gång. För det första har oftast 2 mindre lägenheter ett större marknadsvärde än 1 stor. För det andra så får du två badrum, två kök, två hallar och ytterdörrar och två elcentraler. Så att knocka ut en vägg mellan lägenheterna är den enkla och billiga biten. Men detta är ju uppenbart och säkert något du redan funderat igenom. Men för det tredje orsakar det en hel del bryderi för föreningen som inte minst måste upprätta en ny ekonomisk plan för att slå ihop bostadsrätterna rent juridiskt. Att låta dem vara två separata bostadsrätter när det i praktiken är en bostadslägenhet känns inte hållbart i längden, det kommer att bli problem med t.ex. överlåtelse. Du har en väldigt (dum?)snäll förening om de går med på detta.Nanorch skrev:I det här fallet ligger lägenheten vägg i vägg med min. Jag ser alltså en potential i att öppna upp för att slå ihop lägenheterna. Det finns nämligen vägg mellan lägenheterna som inte är bärande. Givetvis är det något som styrelsen måste godkänna men jag tror det är lättare att driva ett sådant case om jag först äger båda bostadsrätterna.
Det stämmer inte alls. Varför skulle någon ny ekonomisk plan behöva upprätttas? Detta påverkar inte intäkter (den kombinerade månadsavgiften blir ju densamma), driftskostnaderna påverkas ej heller. Det enda föreningen behöver göra är att uppdatera lägenhetsförteckningen och slå samman andelstalen för de båda lägenheterna. Visst är det lite administration, men det är en rätt grinig förening som sätter sig på tvären mot det skulle jag säga.cpalm skrev:
Det andra om att det blir knepig planlösning och troligen lägre kombinerat marknadsvärde kan jag mer hålla med om.
Säger du det så...fredrik1234 skrev:
Därför att den ekonomiska planen innehåller uppgifter om lägenheternas antal, upplåtelseform, användningssätt, storlek och lägenhetsbeskrivning. Se http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2007/ekonomiska_planer_for_bostadsrattsforeningar.pdf.
Jag mindes lite fel om att det bara är att ändra i registret. Men någon ny ekonomisk plan skall inte krävas.cpalm skrev:
Däremot måste man välja mellan:
1) Att hålla lägenheterna "intakta" i föreningens register
2) Att föreningen - via stämmobeslut - återlöser de båda bostadsrätterna och sedan upplåts ren ny bostadsrätt för hela ytan.
Lite mer krångel, men inget extremt. Jag skulle föreslå att man anlitar någon fastighetsjurist som fixar detta på ett par timmar (det gjorde vi i vår förening när vi precis gjorde detta). Kostnaden står självklart medlemmen för.
I BRL står följande:
Ny plan
4 § Om det sedan den ekonomiska planen har upprättats inträffar något
som är av väsentlig betydelse för bedömningen av föreningens verksamhet,
får föreningen inte upplåta lägenheter med bostadsrätt förrän en ny
ekonomisk plan har upprättats av föreningens styrelse och registrerats
av Bolagsverket.
En förening får upplåta en lägenhet med bostadsrätt trots att den inte
finns upptagen i en registrerad ekonomisk plan, om upplåtelsen inte har
någon sådan betydelse som sägs i första stycket. Lag (2004:247).
Man får nog utgå ifrån att sammanslagning av två lägenheter knappast skulle kräva detta.
Här finns lite mer information från SBC om att slå samman två lägenheter och förfarandet jag beskrev:
http://www.bostadsratterna.se/sites/www.bostadsratterna.se/files/bostadsratternadirekt/sbcdirekt_2006_10.pdf
Ny plan
4 § Om det sedan den ekonomiska planen har upprättats inträffar något
som är av väsentlig betydelse för bedömningen av föreningens verksamhet,
får föreningen inte upplåta lägenheter med bostadsrätt förrän en ny
ekonomisk plan har upprättats av föreningens styrelse och registrerats
av Bolagsverket.
En förening får upplåta en lägenhet med bostadsrätt trots att den inte
finns upptagen i en registrerad ekonomisk plan, om upplåtelsen inte har
någon sådan betydelse som sägs i första stycket. Lag (2004:247).
Man får nog utgå ifrån att sammanslagning av två lägenheter knappast skulle kräva detta.
Här finns lite mer information från SBC om att slå samman två lägenheter och förfarandet jag beskrev:
http://www.bostadsratterna.se/sites/www.bostadsratterna.se/files/bostadsratternadirekt/sbcdirekt_2006_10.pdf
Jag bor i 3st sammanslagna lgh. Rent praktiskt fungerar det som en enda BRF men vi har noga undvikit att göra om andelstalen så att det jurisdiskt blir en lgh. Slå absolut inte ihop dem till en lgh i BRFs upptäckning då det gör att du inte kan stycka dem och sälja som flera om du så vill (vilket du nog gör då det bör ge bättre pris). Jag har två elcentraler och en undercentral samt 2 hyresavier. Det är inga problem alls som jag ser det.
Till skillnad från inlägget ovan så ser jag bara fördelar med att vi har 3 ingångar och 4st badrum, det är fantastiskt skönt!
Till skillnad från inlägget ovan så ser jag bara fördelar med att vi har 3 ingångar och 4st badrum, det är fantastiskt skönt!
Liknande trådar
-
Friköpa bostadsrätt
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Köpa socklar privat som endast finns hos grossist
Byggmaterial & Byggteknik -
Köpa hus på privatannons med lånelöfte?
Köpa & Sälja hus -
Var kan man köpa stora rör, 200mm, som privatperson?
Vatten & Avlopp -
Köpa bra spackelspadar som privatperson
Färg, Måla & Tapetsera