Den här frågan har säkert blivit besvarad förut, men jag har inte hittat svaret och ber om ursäkt på förhand om jag upprepar vad någon annan redan frågat om.

Har tagit ut ett gammalt fönster i ett hus från 1929 och skrapat bort gammal färg. Jag var hos min färgbutik i veckan och pratade färg. De sa att om det var målat med linoljefärg behöver jag måla med linoljefärg igen.

Det jag nu känner mig tveksam kring är om han menade att det gällde om jag skulle måla på den gamla färgen? För nu har jag skrapat det trärent. Är det då fritt fram att använda en annan färg då, en vattenbaserad fönsterfärg, eller har träet sugit åt sig så mycket av linoljefärgen att jag behöver fortsätta med linoljefärg även om jag inte ser några rester av den?

Du kan nog måla med vad du vill om det är rärent men varför inte linoljefärg?? På fönster från 1929 finns inget bättre eller snyggare....

Fortsätt med linoljefärg så minimerar du risken för blåsbildning.

Hade ställt in mig på penetreringsolja, grundfärg och fönsterfärg, men får tänka om ytterligare en gång. Har köpt grejerna men inte gått längre än att jag målattvättat efter skrapningen. Jag undrar hur stor risken för blåsbildning egentligen är när man skrapat?Får bli en tur till färgbutiken i eftermiddag.

Risken är rätt överhängande eftersom linoljan dels sätter sig i träet och dels aldrig riktigt slutar att oxidera. Fönster är ju förhållandevis små ytor, så det är kanske inte hela världen - men det är ju rätt mycket pyssel med att få't målat så jag skulle personligen välja det säkra kortet.

Spara fönsterfärgen till altanräcket, utemöbler, vindskivor eller liknande!

hsd
Jag tror att linojefärgen är en betydligt bättre färg ;-) använder det själv

Tack för alla synpunkter! Var hos färghandlaren igår och han sa samma sak som ni ungefär - det kan gå, men det är riskabelt och eventuellt får du problem. Så valet blev lätt ändå - köpte linoljefärg och ska sätta igång med det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.