1 891 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Fönsterlöst badrum - behöver ljus
Vi kommer att placera badrummet i mitten av huset för att på så sätt bevara "rundgången" (man kan gå runt hela huset invändigt) i huset. Men det kommer att innebära att det inte blir något fönster i badrummet.
Vad kan man göra för att släppa in lite ljus? Dörren till badrummet kommer att sitta i hallen. Eller kan det bli tillräckligt med ljus ändå? Det kommer att bli ca 9,5 kvadrat.
Vad kan man göra för att släppa in lite ljus? Dörren till badrummet kommer att sitta i hallen. Eller kan det bli tillräckligt med ljus ändå? Det kommer att bli ca 9,5 kvadrat.
Det är klart att det går att få badrummet tillräckligt ljust även om du inte har ett fönster .Charisma skrev:
Däremot är det ju en otrolig "trivselhöjarfaktor" om man kan lyckas få in dagsljus någonstans ifrån.
Det kanske finns möjlighet att sätta in en rad eller två av glasbetong som ju ger minimal insyn men ändå släpper igenom dagsljus från rummet utanför, nu är ju iof. hallar ofta rätt mörka (fast det kanske inte Er hall är) så isf. kanske det finns något annat ljusare rum på andra sidan någon av de andra badrumsväggarna iom. att ni har badrummet mitt i huset, men kanske inte just från v-rum eller kök förstås
I annat fall är det ju som vanligt då stora speglar, väl genomtänkt ljussättning och inte allt för mörka och ljusslukande materiaval som gäller.
MVH/Christina.
I något av de senaste numrena av Residence visade de ett objekt där man såg siluetten av den duschande genom frostad glasvägg direkt när man kom in genom hallen. Kul om man ser Lisas kropp, direkt avtändande om man ser min flaskhalskropp.
Kanske något att inspireras av?
mvh
David
Kanske något att inspireras av?
mvh
David
Så trevligt att höra att det inte bara är jag som anser att 'rundgång' är väsentligt för trivseln! Vi har själva suttit & filat på detta att lägga badrummet mitt i huset. Dottern föreslog att vi skulle sätta relativt smala liggande fönster längst upp mot kök/hall (eller vad det nu blir för allmänt utrymme som gränsar till badrummet). Vi tycker också det är viktigt att man inte ska behöva famla sig fram till toan 8) dagtid. Förr i tiden var det vanligare att sätta konventionella fönster uppe vid taket.
Än viktigare är det ändå att få till någon ventilationsanslutning.
Än viktigare är det ändå att få till någon ventilationsanslutning.
Hejsan!
Vi har samma "problem" med ett av våra blivande badrum.
Vi kommer dock att sätta glasbetong längs med taket på väggen mot tvättstugan, där det kommer vara mycket ljusinsläpp. Förhoppningsvis kommer detta bidra till lite dagsljus även i badrummet.
//Helena
Vi har samma "problem" med ett av våra blivande badrum.
Vi kommer dock att sätta glasbetong längs med taket på väggen mot tvättstugan, där det kommer vara mycket ljusinsläpp. Förhoppningsvis kommer detta bidra till lite dagsljus även i badrummet.
//Helena
Hejsan alla! Har funderat på det där med glasbetong i en vägg mot ett annat rum, men jag är lite osäker eftersom det är en konsturktion som skulle vara läcker nu, men skulle det vara det om ett par år också??
Längst upp mot taket skulle också vara ett alternativ.
David: Ja det kanske vore nåt, lite coolt vore det! Måste kanske börja träna då...
anli2: Hur blir det då med privatlivet med en glasskiva i dörren?! (Ja, jag vet att den kan vara frostad... ;-) )
Längst upp mot taket skulle också vara ett alternativ.
David: Ja det kanske vore nåt, lite coolt vore det! Måste kanske börja träna då...
anli2: Hur blir det då med privatlivet med en glasskiva i dörren?! (Ja, jag vet att den kan vara frostad... ;-) )