1 921 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
På jakt efter spånsug!
Medlem
· Kronobergslän
· 9 inlägg
Är på jakt efter en spånsug som inte är för dyr men ändå helt ok då ekonomin inte tillåter för dyrt köp. Har bara lite små hobbymaskiner så som bordsåg, handöverfräs som jag ska bygga ett bord till. Planerar att även köpa på mig lite andra maskiner som bandsåg och plan/rikt hyvel. Tacksam för tips på prisvärda spånsugar. Tack på förhand!
Har du trefas? Kanske köpa begagnat? Det finns en hel del spånsugen som funkar bra, problemet brukar dock var filtren, som ofta är på tok för dåliga. Detta kan återgärdas genom att tex köpa ett rejält patronfilter ovanpå sugen istället för ett säckfilter.
Handöverfräsen fungerar säkert bättre med en dammsugare än med en spånsug. Bordssågrn brukar må bra av spånsug i kabinettet och dammsugare i klingskyddet. Hyvlarna måste ha spånsug.
Handöverfräsen fungerar säkert bättre med en dammsugare än med en spånsug. Bordssågrn brukar må bra av spånsug i kabinettet och dammsugare i klingskyddet. Hyvlarna måste ha spånsug.
Redigerat:
Jag behöver också en spånsug och har funderat på denna: http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=4832
Känns ganska prisvärd. Finns billigare också med klenare motor.
Känns ganska prisvärd. Finns billigare också med klenare motor.
Den där är nog samma sug som Jula tar 3 300:- för. Den är nog rätt OK, ska man gå upp i filtreringsgrad så blir det sugar med kasettfilter eller cykloner och då får man lägga ut betydligt mer. Slå till på den där hos DUAB!
Medlem
· Kronobergslän
· 9 inlägg
Har denna såg https://www.bosch-do-it.com/se/sv/goer-det-sjaelvare/verktyg/pts-10-t-3165140654210-199900.jsp
den har ingen möjlighet att koppla dammsugare till kåpan och själva utsugsmunstycket på sågen är bara utformat för dammsugar slang. Kan ju iof sätta adapter på spånsug, men kanske det finns någon grovdammsugare som jag klarar mig med till bordsåg och fräs, till att börja med?
Nej jag dessvärre inget 3fas uttag.
den har ingen möjlighet att koppla dammsugare till kåpan och själva utsugsmunstycket på sågen är bara utformat för dammsugar slang. Kan ju iof sätta adapter på spånsug, men kanske det finns någon grovdammsugare som jag klarar mig med till bordsåg och fräs, till att börja med?
Nej jag dessvärre inget 3fas uttag.
Liknande trådar
-
Hej är på jakt efter verktyg för spetsning av stakar/pålar Amerikanska lumberjacktool jag håller på att kollar pris finns det verktyg på närmre håll?
Byggmaterial & Byggteknik -
På jakt efter gångjärn
Kök -
På jakt efter utanpåliggande runda dubbelkontakter
El -
Jakten efter den perfekta ljusgrå fasadfärgen
Färg, Måla & Tapetsera -
På jakt efter spånsug!
Verktyg, Maskiner & Fordon