Hej.

Vi kommer så småningom att byta takstolar på vårt hus. Det nya taket blir av pulpet typ. Nu söker jag lite inspiration för hur taksprånget blir snyggast. inklädd eller öppen?

Hur har ni gjort? Vilka tankar har ni?

Huset är ett enplanshus med liggande träpanel.

Redigerat:
Hej!
Har själv ett 1½ plans hus och har tagit bort den otroligt fula simslådan (inbyggnaden av taksprånget på långsidan) och bytt till liggande panel. Ett otroligt lyft för huset, väggen blir högre vilket ändrar karaktären helt, trots att det är byggt 2008, så tyckte vi det var värt det,men det beror på proportionerna i övrigt takvinkel,fönster, etc. På vårt med 45 graders vinkel så såg det ut som en semla med alldeles för stort lock. Men be om ritningsförslag på båda varianterna så ser du lättare.

Hej,

Jag är inte riktigt med på vad du menar med Simslåda. Ditåt det lutar är något liknande denna lösning som de gjort på den vita huskroppen. 2d3f20fc-8e41-455e-b555-f8947f854135.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det så du menar att ni gjort nu?

Jag skrev takfoten, men jag menar så klart hela taksprånget runt huset.. Ser dock att det är någon sorts lådkonstruktion i takfoten på huset på bilden. Min tanke är i alla fall att det skall vara glesad panel rakt på takstolarna både i takfoten och på språnget på gavlarna..

Redigerat:
Det blir snyggast (och mindre jobb) att inte klä in takfoten på pulpettak. Gå runt i villaområden och kolla!

olotor skrev:
Det blir snyggast (och mindre jobb) att inte klä in takfoten på pulpettak. Gå runt i villaområden och kolla!
Så sant. Vi har dock dåligt med sådana hus här i området.. Det jag brottas med är att en helt öppet språng där man ser råspontens undersida känns lite o-jobbat och billigt... =(

Du kan givetvis slå panel på undersidan av takstolsbenen men det finns risk för att det ser överjobbat ut, jag har gjort så själv men det passade på vårt hus. Viktigt är att du inte förhindrar god ventilation av vindsutrymmet.

Kanske skulle det vara snyggt att sätta en spikläkt en bit upp från botten av takstolsbenet och spika panel emellan. Detta för att plocka fram takstolsbenen som jag tycker är snyggt, men det får inte lika "tom" känsla som när man ser hela takstolen och råsponten..

Det är just detta som gör mig så kluven i detta

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.