Hej. Vi ska påbörja ett renoveringsarbete i vår källare. Huset har varit utsatt för fukt för en längre tid sedan vilket vi fått reda på utav besiktnigsman nu är fixat, genomdränering och det är torrt idag. :) Dock har detta lett till fula sprickor i putsen.

Vi ska så småningom måla väggarna med silikatfärg, men först måste vi göra ett bra underarbete.

Vi kommer att hacka loss allt löst, men frågan vi har är vad vi bör laga hålen med sen? Vilket material. Någon som har något bra tips? Skulle repofix fungera?

Tacksam för svar :)

• IMG_0767.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0768.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0769.jpg
    Skapa konto
Jag skulle knacka bort allt löst och sen laga med KC-bruk.

reparera med samma material som redan sitter på din vägg. Ta en bit puts till byggmarknaden så kanske hjälper dom dej att identifiera och välja lämplig blandning till reparationer. Är det Kalkputs du har så är det olämpligt att reparera med KC-puts.
gaia

• Gilla
Lolight
  • Laddar…
SKulle Casco husfix gå att använda? Laga hål och bredspackla med?

Ser det ut så där så brukar det till slut vara enklast att knacka ner all puts och putsa om på nytt. Vill lappa och laga så använder du som flera redan sagt mur- eller putsbruk, helst av samma sort som redan är använt. Finns massor av trådar och instruktioner om hur man putsar, men jag vill bara trycka på en sak och det är att förvattna när du har så där gammalt, torrt och förmodligen lite fällande bruk under.

Husfix är dels skitdyrt och dels cementbaserat och ganska hårt och passar därför ytterst dåligt ihop med gammalt svagt, murbruk.

Jag vill även slå ett slag för öppna latexfärger, typ beckers webetonex, i stället för dyra silikatfärger. Har fungerat utmärkt för mig och kräver inte alls lika noggrant förarbete som silikat.

Förutom där det är sprickor så är väggen hård och kompakt så att putsa om kommer vi inte göra. Är dessutom bara ett föråd så vill göra de smidigt men samtidigt hållbart :) priset på hus o fix stör oss inte direkt då det är ett relativt litet rum :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.