galento
Hej efter 15 år som kunder hos Canal Digital tröttnade vi nu på den vita HD boxen vi haft de senaste åren och sa upp abbonnemanget och är nu utan tv.

Vi funderar lite på Boxer istället och deras utbud och bildkvalité,vore intressant att läsa hur ni tycker det fungerar.

Och speciellt hur det fungerar efter ett strömavbrott,det var detta som var krångel med CD boxen.

Jag har kört Boxer sen det analoga systemet stängdes ner och är nöjd. Väldigt lite strul, tror bara det varit en eller två gånger jag inte haft tv. Provade Telia ett tag men det åkte ut fortare än kvickt pga allt strul.

Boxer: färre hd kanaler, sämre bildkvalitet jämfört med cd.

Varför inte prova en annan box, tex en vueplus zero. Billig, liten, får plats bakom tvn. Funkar som mediaspelare.

Vad specifikt har du haft för problem med boxen? Har du någon hårddisk kopplad till den? Hade boxer in cd och tycker det är mycket sämre bild via boxer.

Bortsett från det uppenbara - att det skiljer i kanalutbud (där boxer har ett smalare utbud än C.D. & Viasat) så är dom tämligen likvärdiga.

Rent estetiskt så ersätter du ju "nudelwoken" med en TV-antenn. Om det skulle vara bättre eller sämre låter jag vara osagt.

Vad det beträffar bildkvalité så kommer du nog få många olika svar… Men här kommer ett opartiskt från någon som har jobbat i branschen i flera år…
OM du har bra förhållanden (bra antenn, bra kablage, bra hårdvara) med BOXER så är skillnaden inte märkbar för en lekman. Dock skall man veta att med parabol så är det "lättare" att få bra mottagning - som i sin tur leder till större chans till bra bildkvalité.

Men som sagt… Allt beror på förutsättningarna hos gemene man.

Strömavbrott med Boxers nyare boxar är problemfritt (alla inställningar är kvar vid avbrott), men det skall inte vara några problem med boxar från de andra leverantörerna heller.
Sedan skall man veta att mjukvaran till ALLA boxar på marknaden är (enligt mig och många andra) av sämre kvalité än önskvärt!

Slutsats: OM du har bra förhållanden för att använda antenn så är det bara att välja och vraka bland de olika leverantörerna… i slutändan är det kanalönskemålen som får avgöra.

Lycka till :)

Pear4Life skrev:
Slutsats: OM du har bra förhållanden för att använda antenn så är det bara att välja och vraka bland de olika leverantörerna… i slutändan är det kanalönskemålen som får avgöra.

Lycka till :)
Finns väl bara en leverantör i det terresta nätet - Boxer. Eller har jag missat nåt?

[SKPG]Zamora;2275020 skrev:
Finns väl bara en leverantör i det terresta nätet - Boxer. Eller har jag missat nåt?
Det har du så rätt i! Jag menade självklart att han kunde välja mellan Boxer (Antenn) Canal Digital (parabol) och Viasat (parabol) :)
Man kan aldrig vara för (o)tydlig ;)

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
galento
Hej och tack era svar.Jo den vita HD boxen från CD har vi haft i ca 2,5 år och vid flera tillfällen
har den varit svår att få igång efter strömavbrott,vi har fått flera nätadeptrar hemskickade då de
har sagt att dessa går sönder.Detta har inneburit väntan på grejer och utan tv tittande.
Vi har aldrig fått något vettigt svar från supporten vad detta kan bero på och heller inte fått byta boxen om det kunde vara nåt med den.

Droppen var i början på denna veckan då vi bröt elen 10 min pga ett elarbete och sen var boxen svart.Ringde supporteni vanlig ordning och de skickade en nätadepter igen men funkade inte ändå.Ringde igår igen och då var enligt CD var boxen skrot och vi skulle vara tvungna att köpa en ny eftersom garanti tiden gått ut,svarade att vi skulle fundera på detta.Ringde idag och sade upp abbonnemanget och då skulle vi naturligtvis få en box helt gratis,

Men vi var så less på detta krånglet efter elavbrotten så det är inte hållbart att ha såna grejer,de måste tåla att bryta elen.Det är ju en helt annan sak det varit åska.Vi var annars mkt nöjda med CD,s bildkvalité men i första hand tycker vi att det måste funka.

Vi har haft en 500GB hårddisk till boxen.Ja MathiasS detta kanske man får undersöka mer.

Redigerat:
Jag bytte från CD till BOXER för 15-20 år sedan och har aldrig haft nått problem med Boxer (vilket jag ibland fick med CD). Och när det gäller bildkvalitet finns i mina ögon inga märkbara skillnader på kvalitet. Har för övrigt två TV apparater, en med inbyggd box och en med separat box och bägge funkar utmärkt.

galento
Ok det låter ju bra,vi har funderat på den inspelningsbara boxen då vi tycker detta är bra.Vi tänkte
ta kontakt med ett företag till veckan ang. antenner och info.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.