AndersMalmgren skrev:
... Farsan fick backspegeln på sin Cadillac påkörd gick på 30 000 exkl montering
Och det var naturligtvis en utekatt som körde på den :)
 
Nej, en bondläpp från Göteborg :)
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Har du en aning om vad ammunition kostar i Sverige idag?
Din favo verkar ligga på ca nio spänn smällen. Fy f-n har det blivit så dyrt. :| Jag förstår verkligen din indignation! :eek:
 
AndersMalmgren skrev:
Nej, en bondläpp från Göteborg :)
Släppte ni in honom innanför tullarna???
 
Alfredo skrev:
Släppte ni in honom innanför tullarna???
[video=youtube;mTLN-rQU8zE]https://www.youtube.com/watch?v=mTLN-rQU8zE[/video]
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Nej, en bondläpp från Göteborg :)
Aha, det var på en landsväg då. Där kan det visst gå undan :)
 
Det här var nog en av de största samlingarna av ovanliga anekdotiska berättelser, som underlag för tyckande, som jag stött på här på BH. En av oss har i barndomen sett en överkörd katt, och tycker därför att alla katter skall vara kopplade, fast med invändningen att det är även onaturligt att slå småvilt. En annan har fått repor på sin bil. En tredje .. Det finns tusentals katter, så självklart har alla en unik historia om en konstig katt. Det är inte nog som underlag för att göra extrema begränsningar för alla katter. Det går att dra paralleller till nästan vad som helst.

Även jag har haft katt under hela mitt liv. Jag har aldrig varit med om att någon katt kissat omkring i grannskapet, bajsat öppet, rivit grannar eller barn (om barnen inte varit elaka, och då mest markerat). Runt vårt hus finns 3-4 katter, och vi har en öppen sandlåda för tillfället. Det finns inget bajs i den, rabatterna lockar mer antar jag. I min erfarenhet blir katter så som deras ägare uppfostrar dem. Våra katter har alltid varit försiktiga och hörsamma. Grannar som inte vill ha dem snokande skäller på dem, och då håller de sig undan. Och kastrerade katter kissar inte in sitt revir. Att utekatter skall vara kastrerade är däremot odiskutabelt, tycker jag.

Skall kattägare hållas ansvariga för sina djur? Självklart! Men vad betyder "att ha rimlig koll på sin katt"? Jag skulle ersätta billacken, de nerkissade kuddarna, och allt annat onaturligt som sunda friska katter inte håller på med. Sedan skulle nog katten avlivas då den uppenbart inte mår bra. Att katten ibland tar en mus eller en talgoxe tycker jag hör till naturens gång, och betyder inte att jag har dålig koll på min katt. Och ja, om min familjemedlem till katt en dag togs av räven, så skulle jag sörja den, men även tycka att det också var naturens (elaka) gång.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 9 till
  • Laddar…
Nja det är mest utekattsligan som stått för tyckande när det gäller innekattens mentala hälsa
 
Bra skrivet paco! :)
Så länge katter inte stör/förstör för grannar och om de skulle göra så ansvarar ägaren för att "ordna" det. I övrigt ser jag inga hinder med katter. :D
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Jag hade en honkatt för många år sedan, med tillhörande kattlucka och revirjakter ute i grannskapet. Min katt blev ofta hemjagad av en stor hankatt som dock aldrig följde med genom luckan.

Men en natt stod plötsligt grannkatten utanför mitt sovrum på andra våningen men han for iväg så fort han fick syn på mig. Dags för åtgärder!

Först såg jag till att min katt var inne, sedan låste jag kattluckan så att det gick att gå in men inte komma ut. Kattluckan var i tvättstugan så jag stängde dörren dit. Riktigt tidigt på morgonen började det bröta runt rejält i tvättstugan och grannkatten var fast!

Jag spolade upp kallvatten i diskhon och lyfte i katten som protesterade högljutt med tänder och klor. En katt som VERKLIGEN vill bita och klösa är en helt annan sak än att man leker med katten och råkar få ett bett. Jag har fortfarande begränsad känsel i vänstra tummen...

Hur som helst, katten i vattnet och sedan ut genom dörren i oktobernatten. Det tog sex månader innan den kom tillbaka och jag tänkte köra samma visa, det funkade ju sist...

Stänger luckan och dörren till tvättstugan men det kom ingen katt den natten, bara att åka till jobbet.
Nu glömde jag att låsa upp kattluckan och dörren till tvättstugan var öppen.

När jag kom hem från jobbet hade grannkatten varit inne men inte varit fast i tvättstugan. Resultatet var en rejäl brun hög i min vita tygsoffa, sedan hade fanskapet brutit sig ut genom luckan, plastlocket var avbrutet.

Efter det kom katten aldrig tillbaka...
 
  • Gilla
elpaco och 2 till
  • Laddar…
elpaco skrev:
Även jag har haft katt under hela mitt liv. Jag har aldrig varit med om att någon katt kissat omkring i grannskapet, bajsat öppet, rivit grannar eller barn (om barnen inte varit elaka, och då mest markerat).
Ingen okastrerad hankatt då?
 
Jag har varit ute på krogen och froterat i dekadens och det är ju då man kommer på de bästa av idéer, så jag och Molle tänkte att vi gör sortie hur tråden på detta vis

[video=youtube;wHvfc2vGMo8]https://www.youtube.com/watch?v=wHvfc2vGMo8[/video]
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Jag har varit ute på krogen och froterat i dekadens och det är ju då man kommer på de bästa av idéer, så jag och Molle tänkte att vi gör sortie ur tråden på detta vis
Bra, men senkommet beslut!
 
Henri skrev:
Bra, men senkommet beslut!
Henri alltså?

[video=youtube;Q34z5dCmC4M]https://www.youtube.com/watch?v=Q34z5dCmC4M[/video]
 
En katthistoria med bygganknytning.
Min fru brukar säga att katten levererar ekologiska närproducerade råvaror, när han släpar in möss och råttor, och även nån fågel bland.
Vi bytte tak på huset, byggaren tyckte jag skulle slå ut dom gamla pannorna på Blocket för 2 spänn st, och plockade ner dom försiktigt. Vem fan vill ha gamla enkupiga från -58 tänkte jag, men det blev ett jäkla drag i telefonen.
Följande söndag kom 2 killar med varsin bil och släp, trots massiv överlass på samtliga fordon låg hälften kvar.
"Vi hämtar resten i morgon eftermiddag innan rusningstrafiken, är du hemma då ??" Nä, men ni vet var pannorna är.

När jag kom hem var dom precis klara "Är det din katt den där stora gråa ??" Ja "Trevlig katt, han bjöd på lunch" sa den ena killen och pekade på 2 feta möss uppradade bredvid släpvagnen.

Åter till ämnet, hur man blir av med grannens katt, jo man skaffar en katt som typ våran stora gråa Molle, 9 kg stor, inte fet, envis, och bördig från Gotland.
När vi flyttade hit huserade inte mindre än 4 katter på vår tomt, vi höll våra egna inne första veckan, men sen vi släppte ut Molle första gången, har vi inte sett nån annan katt här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.