Hej,

Jag har av olika anledningar en del stolpar till bl.a ett balkongstaket som står på själva golvet.
Hade tidigare genomgående stolpar som då var bärande för taket men dessa ruttnade och likaså undertaket för jag fick inte tätt i genomförningen.

Byggde ny veranda men nu med undre bärande stolpar och tak som jag sedan tätade uppifrån och sedan ett staket med stolpar stående på den förstärka ytpappen.. naturligtvis (och förväntat) börjar dessa stolpar bli lite murkna i nederkanten och jag har ingen aning hur man bygger motsvarande så det blir långsiktigt bra.Jag vill inte ta hål i takpappen.
Byggde med vetskapen om att jag måste byta stolparna men det kanske finns något smart hos er där ute :)

stolpe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har någon tips blir jag glad :)

Ställ först marksten. Sen stolpen. Försök kapa markstenen så liten som möjligt. Så att vatten rinner ner. Sen kan du (jag skulle göra det) dopa ändan av stolpen i gammal riktigt sliten motorolja! Dess mineraler skyddar virket i många år! Själv körde jag vanliga tryckimpregnerade rakt ner i marken (dopade i motorolja först) för nästan 15 år sen. Sitter fast fortfarande.

Om stolparna ändå står lösa på takpappen så är väl just en "offersten" el offerbräda/kloss en god idé. Dock får du förmodligen med tiden ändå samma problem med stolpens nederkant, (även tryckimpregnerad i klass för markkontakt).

Ett alt för offerkloss är att skruva en sådan utanpå stolpen i nederkant, och låta stolpen sluta några cm ovanför takpappen. Då byter du bara offerkloss när den börjar bli dålig. Stolpens nederdel bör klara sig länge.

Ett annat alt är att göra stolpen tvådelad, och bara låta den ena halvan gå ända ner till pappen. Så går det enklare att byta den halvan som är skadad.

El ngn likn variant som passar din staketkonstruktion, så du slipper riva allt varje gång det är dags att byta.

S
Atom skrev:
Ställ först marksten. Sen stolpen. Försök kapa markstenen så liten som möjligt. Så att vatten rinner ner. Sen kan du (jag skulle göra det) dopa ändan av stolpen i gammal riktigt sliten motorolja! Dess mineraler skyddar virket i många år! Själv körde jag vanliga tryckimpregnerade rakt ner i marken (dopade i motorolja först) för nästan 15 år sen. Sitter fast fortfarande.
marksten på balkong taket?

SBH skrev:
marksten på balkong taket?
Visst. En enstaka. Eftersom den är oorganiskt kommer den aldrig att orsaka problem. Samtidigt som vatten kommer ytterst sällan i kontakt med virket. Man kan använda galvade "skor". Allt oorganiskt duger.

S
Atom skrev:
Visst. En enstaka. Eftersom den är oorganiskt kommer den aldrig att orsaka problem. Samtidigt som vatten kommer ytterst sällan i kontakt med virket. Man kan använda galvade "skor". Allt oorganiskt duger.
många kommer undra hur man tänker då

Ställ den på en pallningsbricka i plast, brickan skall vara mindre än stolpens botten.

SBH skrev:
många kommer undra hur man tänker då
Det är en annan sak. Viktigast att inte behöva byta stolparna så ofta. Fullt? Visst. So what?

S
tryckt virke
klä stolpe med tjära/tjärpapp
offer bräda.
klä med plåt

Hej och tack för tips,
Offerbräda.. är det helt enkelt att ställa stolpen på en brädbit i storlek med stolpen?

Också lite nyfiken på en 'pallningbricka' hur skulle en sådan kunna se ut?

Jag har gjort stolparna så att dom går att såga av en bit "om ifall att" och "om ifall att" hände mycket fortare än jag trodde.
Kanske såga ner dom 10mm och sätta offerbrädor på något vis är smart, då kan jag ställa dom i ett spilloljebad en stund oxå.. :p

tack alla för er input!

Hur ser molekylerna ut i en en vanlig motorolja? Spontant låter det som ett riktigt dåligt råd, givet att det faktiskt finns produkter speciellt framtagna för att penetrera och skydda trä.

Resonemanget med offerkloss må vara ett bra råd, om vatten aldrig kan komma in i skarven mellan kloss och stolpe, men det låter väl inte speciellt troligt på ett balkongräcke?

Givet att det inte är jättemånga stolpar, hade jag köpt en bunt såna här (eller nåt liknande), skruvat bort den maskingängade delen och använt U-delen som fot på stolpen, eventuellt med lite syllpapp under, för att skydda takpappen. Innan jag skruvade dit U-delen på den kapade stolpen, skulle jag försöka mätta ändträt med för ändamålet avsedd träolja. Men det är ju bara jag det...

Träolja härdar oxidativt, vilket gör den mer och mer hydrofil. Det är dåligt för kapillärverkan. Motorolja kommer att hålla betydligt längre, så det är egentligen inget dåligt råd. Ännu bättre är det med varm paraffin. Tänk smält värmeljus.

Motoroljan kan ju hålla sig kvar i träet men om somrarna så svettas det ut. Inte vackert. Motoroljan är kanske en gammal skröna, jag kände en gubbe som tyckte det var bäst som rostskydd under bilar. Orskaen var troligen att det var det han hade kostnadsfritt.
Ändträ på fuktigt underlag är nog det svåraste. Offerdelar av trä i olika former är en bra ide. Man kan också lägga en hel syll som är kanske enklare att byta om några år än enstaka bitar.

Hej och mycket tack för alla tips.

Pallningsbricka eller M-gängad stolpsko, offerbräda eller marksten, impregneringsolja eller motorolja..
Många alternativ (gillade iofs motorolje-alternativet för jag bytte nyligen olja på mitt ex's bil och den motorolja skulle med ovan resonemang konservera till tids ände :) )

Jag kommer att såga bort de angripna delarna och sedan impregnera och palla under med något av era tips. sedan målning och vips är man tillbaka på jobbet igen..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.