Vi håller precis på med att fästa stolparna i vår altan.
Vi sätter dem på utsidan av yttre bärlinan, med tre 10x100 franskskruv i varje stolpe - från insidan av bärlinan.
Det blir urstabilt. Vi har 45x220 bärlina och 45x195 regel. På ett par ställen kan man rucka stolpen ett par millimeter, men det beror på att linan där inte sitter helt dikt an mot regeln. Jag tror att det kommar att styva upp sig när överliggaren kommer på. Om inte får jag kortla på dessa ställen.
Har även satt en stolpe i ett "ytterhörn", och eftersom stolparna sitter på utsidan, så kommer ju denna stolpe att sväva i luften liksom. Med fyra förstärkta vinkeljärn fästade med sex ankarskruv på varje vinkel sitter nu även denna stolpe som berget.
Vi sätter dem på utsidan av yttre bärlinan, med tre 10x100 franskskruv i varje stolpe - från insidan av bärlinan.
Det blir urstabilt. Vi har 45x220 bärlina och 45x195 regel. På ett par ställen kan man rucka stolpen ett par millimeter, men det beror på att linan där inte sitter helt dikt an mot regeln. Jag tror att det kommar att styva upp sig när överliggaren kommer på. Om inte får jag kortla på dessa ställen.
Har även satt en stolpe i ett "ytterhörn", och eftersom stolparna sitter på utsidan, så kommer ju denna stolpe att sväva i luften liksom. Med fyra förstärkta vinkeljärn fästade med sex ankarskruv på varje vinkel sitter nu även denna stolpe som berget.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Woww.. den håller säkert för att landa en helikopter på 45x195 som regel måste vara ganska ovanligt ändå, låter lite overkill?
pero skrev:
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Glest mellan linorna (3 linor på strax under 6 meter.) Om jag läst och fattat Torstensson rätt så låg vi lite utanför 45x145, så då slog vi till på 45x195. Likadant med linorna, vi ligger lite utanför för 195-regel, så då ficke det bli 220. Men som svärfar sade - det här kan man bygga hus på...Zunken skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Räckesstolpar ända nerifrån plint, eller separata fästa i bärlinan?
Altan & Uteplats -
Fästa Bärlina i Leca?
Altan & Uteplats -
Fästa bärlina på mexitegel
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa bärlina i fasad med lättbetongskruv
Altan & Uteplats -
Litet däck/kaffetrapp. Fästa 95x95 stolpe mot 45x170 bärlina/golvregel?
Altan & Uteplats