De runda fönstren fortsätter att ställa till det, hade ju tänkt att skära ut hålet i pärlsponten tämligen exakt så att man kan använda denna som mall för salningen men hur får man exakta mått? En liten förskjutning i sid- eller eller höjled kommer ju att synas väldigt bra när salningen är på plats eftersom ögat är otroligt känsligt för asymmetrier. Hade tänkt mäta ut avstånd från karmen i de ledder där jag har fäst det men kom fram till att det inte skulle bli tillräckligt exakt. Kom därefter på att jag har en enkel krysslaser (Bosch Quigo), bara att rigga upp med centrum mitt i spröjskorset och mäta ut positioner i de fyra ledderna. Därefter använde jag plywoodmallen för att märka ut såglinjen.

RoundwindowCut.jpg

Började experimentera med salning till de runda fönstren men insåg ganska snabbt att böjbar MDF (MDF som spårats nästan helt igenom med såg) förmodligen kräver någon form av stöd. Eftersom jag inte tänkt igenom hela konstruktionen från början till slut så saknar mina runda fönster någon form av spår som kan stödja salningen. Det får bli en lite mer stabil salning som kan stödja sig själv. Troligen med dubblalager spårad MDF eller plywood som limmas ihop. Har börjat på en ram bestående av en melamin-botten med spillbitar som sågats efter fönstrens form påspikade. Hoppas att det räcker med något lager till även om salningen blir ~70mm djup.

RoundWindowTrimInside1.jpg

För att komma någon vart lämnade jag de runda fönstren för ett ögonblick och fortsatte med foder till dörr och fönster samt hyllor längs långväggarna. Tanken är att avsluta långväggarna med en hylla med hålkälslist för att hantera avsaknaden av innertak. Ventilationen genom de naturliga hålen som takstolarna (och dess stöd) ger hoppa sjag är tillräcklig.

[Ursäkta taksiga bilder, kameran är inte så glad åt ljusförhållandena]

InteriorTrim.jpg
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Efter en liten minisemester söderut är vi igång igen med bygget, känns som att upploppet börjar närma sig med stormsteg.

Först ut denna gång är knutarna som består av 145x22mm virke som skall ge rejäla knutar. Jämför man med vårt boningshus så har vi 120mm foder och ~500mm breda knutar så ett förhållande 50 till 145mm känns rimligt för att få samma känsla. Har tänkt mig att knutarna skall sluta strax över takfoten och där skall en krönlist avsluta knuten.

Krönlisten tillverkades med det största avrundningsstålet jag hade med radie omkring 10mm och en trekantsbit med 15 grader lutning. Bitarna limmas ihop och geras sedan runt respektive knut. Hann fram till grundmålning och det ser ut som att det får bli lite fusk med latex tyvärr, de där 145 panelbrädorna rörde sig en hel del under tiden de låg i garaget. ;/

OutsideEdgeTrim.jpg

Har även hunnit påbörja arbetet med "andra våningen" som vi tänkt göra av spillet från golvläggningen. Det blir en ram av 45x85 med 500mm långa bitar av golvet instuckna i, ytan blir ungefär 185x55cm om man räknar bort yta för räcke. Det blir snarast en utsiktspunkt för att kika genom det bortre runda fönstret som barnen inte når upp till annars.

SecondFloorFrame.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
spånhyvel och 2 till
  • Laddar…
Tack Fredrik för alla gilla-tryck - vi som saknar F***book måste ju hitta andra vägar för vårt gillaberoende. ;)
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Du jobbar på bra, och bilduppdaterar nästan jämt - sånt uppskattas! :)
Och resultatet blir kalasfint!
 
  • Gilla
badtastex och 1 till
  • Laddar…
Ser riktigt riktigt bra ut. Inget litet fuskprojekt det här inte...
 
Tack så mycket för kommentarerna!
 
Jäklar va snyggt!
Följer med spänning denna tråd! 👍
 
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
Det får bli en miniuppdatering då det inte hänt så väldigt mycket nu när hela familjen har semester ihop, har i alla fall fått upp huvuddelen av läkten på den jobbiga sidan (med alla fönster och vinklar). Vi har sedan tidigare grundat och slutstrukit läkten en gång men jag måste ju måla ändträet innan jag sätter upp läkten så det blir till att såga till alla bitar och sedan måla ändarna. Började med att mäta ut alla läkt och anteckna längder och önskad gerning på ett sätt som vem som helst förstår... ;)

FrontTrim.jpg

Fick en rolig kommentar från frun efter att jag varit ute en förmiddag och jobbat med detta - "Vad har du gjort hela förmiddagen - det har ju inte hänt någonting". Eftersom läkten enbart sågats till och målats så stämde väl det till viss del eftersom det inte syntes någon progress på stugan. ;)
 
  • Gilla
spånhyvel och 2 till
  • Laddar…
badtastex skrev:
Det får bli en miniuppdatering då det inte hänt så väldigt mycket nu när hela familjen har semester ihop, har i alla fall fått upp huvuddelen av läkten på den jobbiga sidan (med alla fönster och vinklar). Vi har sedan tidigare grundat och slutstrukit läkten en gång men jag måste ju måla ändträet innan jag sätter upp läkten så det blir till att såga till alla bitar och sedan måla ändarna. Började med att mäta ut alla läkt och anteckna längder och önskad gerning på ett sätt som vem som helst förstår... ;)

[bild]

Fick en rolig kommentar från frun efter att jag varit ute en förmiddag och jobbat med detta - "Vad har du gjort hela förmiddagen - det har ju inte hänt någonting". Eftersom läkten enbart sågats till och målats så stämde väl det till viss del eftersom det inte syntes någon progress på stugan. ;)
Du får stå ute och såga så hon ser dig :p
 
Stå ute och såga är tyvärr inte så kompatibelt med den svenska sommaren, i alla fall för mig som var lite för snål för att köpa ett partytält som jag först var inne på... ;)

Har fått klart övervåningen och det överblivna furugolvet räckte precis...inte, blev tvungen att limma ihop några småbitar på slutet men det ser faktiskt ganska ok ut. Gjorde först en ram som finns med i ett tidigare inlägg, ramen målades vit och sedan lades furugolvet in efter att ramen skruvats på plats. Det blir cirka 1.40m under och 1.25m över våningen så att vår treåring kan stå och spana på grannen när de sitter på sin uteplats.

Har även börjat på kioskluckan som jag gör av några bitar överbliven ek, blir ett skjutfönster som kommer att skjutas in i utrymmet mellan ytterpanelen och väggreglarna (luftspalten). Fönstret ar jag tänkt göra av 4mm plastglas men jag är lite rädd att det skall fastna när det är helt utskjutet, får försöka få in någon form av stöd i väggen så att inte glaset kan hänga ner för mycket.

SecondLevelAndShopWindow.jpg
 
  • Gilla
spånhyvel och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag fått dit kioskfönstret som är tänkt att göra stuga lite mer till en lekstuga, dottern älskar att sälja glass och fika så det blir nog perfekt lekplats för henne.

Fönstret gjordes som ett skjutfönster för att spara plats och göra det så likt jag tänker mig en glasskiosk som möjligt. Utnyttjar det lilla mellanrummet mellan panelen och reglarna (luftspalten) för att kunna skjuta fönstret åt sidan. En ram av ek med spår runt för 4mm plastglas tillverkades, fogarna är domino som vanligt. Dessutom lades en rundad kant till på utsidan som serveringsyta. Ett par lager polyuretanlack för utseende och hållbarhet, lacken gjorde dessutom att glasskivan glider något lättare i spåret. På insidan ett vanligt fönsterfoder, tyvärr hamnar luckan precis vid ingången så vi vågar inte lägga till någon inre breddning eftersom det finns en risk att barnen springer rakt in i den. Bredden på ytan innanför glaset är dock 100mm så man kan nog få plats med lite lockvaror där. ;)

KioskWindow.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mattetvilling och 3 till
  • Laddar…
Ser väldigt bra ut :)
 
Har varit lite semester/mañana fart på bygget ett tag men nu har jag kommit igång med en av surdegarna - foder/salning till de runda fönstren. Första idén var ju att böja plywood/mdf till salning med hjälp av en massa sågspår men det kändes lite väl arbetsintensivt så jag tänkte om och köpte 2,5mm masonit istället. Byggde ut min limmall till ~65mm höjd och sågade ut 75mm breda remsor av masoniten. Masoniten var otroligt lätt att böja runt i formen men det krävdes ändå en hel massa tvingar för att få ut alla luftfickor. Slutresultatet blev ändå över förväntan och efter lite tillpassning så passade salningarna i båda fönstren.

Fodret på insidan tänkte jag bara skulle utgöra en tunn kant runt fönstret så jag tänkte försöka använda lite spill av råsponttaket som blev över. Hyvlade och kapade ut sex bitar med 30 graders gerning och satte ihop dessa med dominos. Sågade därefter ut ett något för litet hål på insidan och limmade fast de två salningarna på dessa. Därefter var tanken att jag skulle fräsa fodret jämnt med masonitsalningen men tyvärr gjorde kullagret på frässtålet fula märken i masoniten så det fick bli "oscillating spindle sander" metoden istället. (vad heter maskinen på svenska?)

Efter att detta var gjort så sågade jag yttre kanten med bandsågen och lade en enkel rundning på båda kanter, mycket jobb för detta men det var till stor del beroende på att jag inte täknte igenom alla steg innan jag gjorde fönstren. ;)

RoundWindowTrimInside2.jpg
 
  • Gilla
oceanis och 3 till
  • Laddar…
Idag har vi äntligen fått på en del av taket, jag började med taket för någon vecka sedan med att först tvätta alla 175 takpannor som jag hämtat hem. Högtryckstvätt och diskborste med Yes/Såpa fungerade faktiskt riktigt fint. Tyvärr kom en hel del skavanker fram som dolts av lav och alger.

De lodräta läkten har jag varit extra försiktig med eftersom insidan på råsponten ju är innertak i stugan, tre läkt fästa i takstolarna med 90/100mm skruv och sedan två läkt fästa mittemellan med 42mm skruv kändes stabilt och bra. Ungarnas kritor för utomhusmålning kom väl till pass för uppmärkningen på pappen.

Dagen idag började med ett ordentligt experimenterade med läktavstånd, pannorna är nog gjorda för 320mm läktavstånd som helst skall vara fast men det känns som att avfasningarna tillåter några mm hit eller dit och det var nödvändigt för att få in de tre raderna på vardera takdel. Det blir inte mycket plats över för nockbrädan trots maximalt ihopkrympt läktavstånd och ganska stort överhäng.

Till råga på allt gick inte takets längd jämnt upp med pannornas bredd så det blev till att dela pannorna på ena sidan, det gick ganska smidigt med diamintklinga i vinkelslipen men det var otroligt dammigt.

Eftersom pannorna var allt annat än lika så blev det en hel del trixande innan det kändes som att alla pannorna satt bra, skruvade dessutom varje panna på både den branta och den flackare delen av taket - tur att glasskiosken även höll med Essves skruvsortiment! ;)

TiledRoof.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
mattetvilling och 1 till
  • Laddar…
Taket lyfter hela huset ytterligare ett steg! Vackert!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.