P
Idag har jag lekt lite med nya Festool batteri cirkelsågen som jag fick hem i fredags! Grymt trevlig!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Antar jag kan dubbelposta här också. Gjutit en platta framför garaget, tanken är att skräp och sånt som sågspån inte ska beblanda sig med gruset längre och bli en äcklig sörja som aldrig går att få bort. Men mer än det så vill jag kunna rulla ut maskiner och jobba utomhus. En hyvelbänk vid dörren är planerad, och den ska då ha hjul så jag kan ta ut den.


19256840052_bc8d2254be_b.jpg

Man kan se min gamla Asea motor där också, den är nu renoverad och funkar riktigt bra.

Också för sopplatsen då man nu hade en betongbil beställd.

18642231943_39214fd07c_b.jpg
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Gjort en träklubba av gammal rönn som jag hittade i vedhopen vid föräldrarnas sommarstuga. Tänker den kan användas till andra saker också.

Klubban är inte helt färdig ännu, men funktionell. Detta blev till stor del ett arbete med hyvlar och stämjärn, jag använde bandsågen och justersågen för att kapa till de ungefärliga storlekarna.

Jag gjorde nog lite fel då jag formade huvudet, gjorde vissa saker i fel ordning. Vet bättre till nästa gång.

18779270054_7d4ed1fe9f_b.jpg

19375724036_bcac30087b_b.jpg

19215606459_c945137c67_b.jpg
 
  • Gilla
Andréas Gustafsson5 och 8 till
  • Laddar…
Snyggt! Alltid kul att återanvända "egna" träd.
 
Tack! Har filat lite till på huvudet och oljat in det med linolja, ändträet sög upp så mycket olja att jag hade svårt att tro på det. Oljan fick verkligen färgerna och mönstren att "poppa":

19226533230_816a4012f2_b.jpg

19407894412_7f729c6b0b_b.jpg

19226543270_67301c4dfa_b.jpg
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Just nu har jag uggle-lyssning.

Dom höll mig vaken hela natten igår. Dom svara om vartannat med ett gällt skrän. Jag såg dom nyss svepa förbi huset jäms fladdermössen.

Kattuggla kanske?
 
DennisCA skrev:
Tack! Har filat lite till på huvudet och oljat in det med linolja, ändträet sög upp så mycket olja att jag hade svårt att tro på det. Oljan fick verkligen färgerna och mönstren att "poppa"
Riktigt tjusigt! Nu känner jag plötsligt att jag måste ge mig ut och försöka fånga en rönn...
 
M
krilleman_215 skrev:
Just nu har jag uggle-lyssning.

Dom höll mig vaken hela natten igår. Dom svara om vartannat med ett gällt skrän. Jag såg dom nyss svepa förbi huset jäms fladdermössen.

Kattuggla kanske?
Nattuggla?
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Kanske! :D
 
Å, trodde först att du lyssnade på Magnus Uggla, men så var det alltså inte :D
 
Fått den där gamla motorn renoverad och monterad i hyveln igen. Eftersom denna motor är 1450rpm och den gamla var 2850rpm så behövdes en större remskiva. Jag svarvade en egen denna gång från 18mm plywood:

19491119626_bd029ec317_b.jpg

18894723774_11873c9150_b.jpg

Också förbättrat funktionen för attlösgöra och spänna anhållet, tidigare måste jag använda skiftnycklar för det, nu vevar jag bara:
19523098836_6eea688cde_b.jpg
 
  • Gilla
Andréas Gustafsson5 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror min far har en exakt likadan hyvel! Hur ser den ut från andra sidan? Är det typ o-ringar som driver matningen?
 
Jo det är o-ringar på andra sidan, vet inte om det är den bästa drivremmen, men man tar vad man har, håller ett år kanske. De då driver matningen för planhyveln:
16240868735_299cb59339_b.jpg
 
Jo en sak jag gjorde igår, en jigg för att vässa bandsågsbladet:
19558858465_e68bb096e5_b.jpg

En otrolig skillnad, det här bladet var inte så vass då det var nytt, som att såga i smör nu, före och efter bilder då jag sågat lite rönn:
19370943470_a857ba8ef6_b.jpg

Fick idén från John Heisz:
https://www.youtube.com/watch?v=GRFASuwGodE
 
  • Gilla
bygga_bo och 2 till
  • Laddar…
DennisCA skrev:
Jo det är o-ringar på andra sidan, vet inte om det är den bästa drivremmen, men man tar vad man har, håller ett år kanske. De då driver matningen för planhyveln:
Men se där, en exakt likadan hyvel :D

Ja, i bästa fall håller de ett år :). Hoppades att du hittat riktiga drivremmar som höll bättre :).
Jag har funderat på att bygga om drivningen så den använder någon form av rem istället. Eventuellt genom att limma på en krans på det stora hjulet och öka diametern på det lilla så utväxlingen inte förändras.

Har nog funderat på det i snart 20 år nu, men rätt som det är så kanske man får tummen ur :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.