netram skrev:
Behövs det - meddelanden "ackas" ju i zwave, så den borde ju alltid veta huruvida meddelandet nått controllern eller inte?
Hahaha. Ha. Ha. Heh. Ja, även trasiga paket ackas, se tidigare diskussioner om apkass checksumma.

Och: Jag har två dörrsensorer som inte går att fråga (Philio). Jag missar statusändringen då och då. Så det är testat i verkligheten med existerande dörrsensorer. (Och de ska enligt spec använda plus/CRC16, ändå missas de.)

Men du har ju även fallet att kontrollern var av (tänk strömavbrott) när eventet skedde och du behöver "läsa av" systemet för att veta hur det ser ut just nu.

Om du bara är intresserad av ändringen - inbrottslarm - så behöver du inte veta om det är öppet eller stängt, då är det inte så noga.

Jag är rätt skeptisk till 10 års batterilivslängd också. Jag får inte ens tre månader med Fibaros brandlarm som tar CR123...
 
Skulle behöva hjälp av nån kunnig.

Har lödt på kablar på en somfy fjärr för att kunna styra mina grindar med zipaboxen. Grejen är att jag inte får till en tillräckligt kort ren puls för att grindenheten skall uppfatta det som en öppning. Är det nåt med mina inställningar som ser konstigt ut?

Pucken e en fibaro fgr221

Har testat med auto off från 1sec ner till 0,1 utan resultat.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Problemet löst.
 
B
Någon som övervakar att det finns spänning i kåken via Z-Wave?

Är på semester och grannen konstaterade att gräsklipparen inte laddade, bad han gå in och kolla jordfelsbrytare. Den var av och hade löst på nån dator som luktade bränt...

Tänkte att man kan bygga ihop något inför framtida resor.
 
Jag får den infon via GSM-sändare i mitt larm som har batteribackup.
Vill du inte ha ett komplett larm så finns det ju enheter med enbart GSM-sändare som fixar detta.
Att blanda in Z-Wave-enheter är väl egentligen ingen vits med. Du måste ju i så fall spänningssäkra hela kedjan.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Precis som hos Gol så håller larmet koll på att det finns spänning.
Till automovern har jag en effektmätare. Lätt att kolla om den sover= 0w. Arbetar = 20w eller laddar = 120w. Ska också montera en magnetbrytare för extra koll. Via kameran på baksidan av huset kan jag se att den har parkerat.
 
Problemet med ett larm kan vara att den känner bara av den säkringen eller jfb den är inkopplad på..
 
Jo, det är förvisso sant, men det är inget som hindrar att man kompletterar upp med "sensorer" för att känna av strömavbrott på de mest känsligaste punkterna i huset (kan t.ex vara enkla reläer som när spänning finns sluter en ingång i larmet och släpper när spänningen försvinner).
Jag har själv ett Z-Wave nätverk med bl.a övervakning av frys och kyl, där jag håller koll på temperaturer och att dörrarna är stängda. Så lägger enbart kylen eller frysen av så får jag larm den vägen. Men blir det ett strömavbrott som slår ut mitt Z-Wave-nätverk, controller och routrar så är det gott att ha larmets GSM-sändare som redundant larmkanal.
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Det finns både pluggar och puckar med effektmätning. De rapporterar vanligen även spänningsnivå så det är enkelt att hålla koll på enstaka grupper. Vid totalt spänningsbortfall blir det knepigare. Har inte kollat någon lösning med Tasker eller Locale, men det borde gå rätt enkelt.
 
B
Tänkte inte på att även modem och router måste köras på batteri då...
 
breakman skrev:
Någon som övervakar att det finns spänning i kåken via Z-Wave?
Jag har några noder som rapporterar spänning (volt), tex Aeon Labs MES (https://www.m.nu/micro-smart-energy-switch-aeon-labs-p-840.html), så de skulle man ju kunna göra någonting med. Problemet är väl att de helt enkelt slutar rapportera när spänningen är borta, eftersom de inte går på batteri... :)

Jag larmar när UPSerna går på i stället. Brandväggen (Debian-PC) har UPS och 3g-sticka, så den skickar ett SMS när UPSen går in i batteridrift. Det har ingenting med z-wave att göra, det är UPSen, USB-sladd, apcupsd med lagom script och en 3g-dongel (som även kör backup-internet).
 
  • Gilla
henq och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Tänkte utnyttja kunskapen här för att se om någon har tips på vilken programvara som är lämplig att använda om man ska bygga upp ett system baserat på en pc controller.

Har kollat på incontrol mm men vill gärna ha fler tips! Gärna gratisprogram, men hellre betalar jag för bra funktion och programmeringsmöjligheter än störa mig på en begränsad gratisvariant.

Ska styra luftvärmepumpar, slå till varmvattenberedare, släcka/tända belysning, kolla övervakningskameror mm i vår sommarstuga.

Mvh

Martin
 
Tja, beror väl på hur man är lagd, men för mig känns OpenHAB långsiktigt hållbar. OpenHAB 1 är kanske lite pysslig dock, ffa om man inte är slängd i datorer. OpenHAB 2 blir enklare på det sättet, men det är säkert minst ett halvår innan den är redo den breda massan. Förmodligen mer.
 
Är det någon mer än jag som känner att Z-wave är jäkligt roligt, men att det fungerar sådär.

Trådlösa brytare som slutade fungera i samband med firmware uppdatering, enheter som inte har all funktionalitet för att just din controller stödjer inte denna enhet längre, enheter som inte går att konfigurera etc etc.

Men när det väl fungerar är det riktigt trevligt :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.