Hej har ett hus byggt 1904 där fasaden börjar se tråkig ut.
Till min förvåning rekommenderar alla jag pratat med att behålla nuvarande fasad pga kärnvirke.

Vilket jag iofs kan förstå då det säkerligen är svårt att hitta motsvarande idag. Dock tycker jag att den på många ställen ser alldeles för dålig/sprucken ut för att det ska kunna bli bra. Sprickor på 2-3 mm borde väl funka att laga med latexfog efter grundmålningen. Men kolla på dessa bilder, kan väl aldrig gå att laga detta med spackel/latex och få ett bra resultat?
Brädorna är spontade så antar att man måste plocka ned hela vägen?

• 2015-06-30 12.21.22.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det att byta ut några dm, kanske 800 mm, med ett antal liggande panelbrädor som ersätter där det är som sämts just där nere? Typ såhär fast tvärt om

9jg87l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du får ta en sänksåg och skena såga sig runt hela fasaden, för att passa in de liggande brädorna?

• Gilla
Sailorman
  • Laddar…
Det är inga problem att byta enstaka bräder även fast dom är spontade om resten är ok.

hag123 skrev:
Hej har ett hus byggt 1904 där fasaden börjar se tråkig ut.
Till min förvåning rekommenderar alla jag pratat med att behålla nuvarande fasad pga kärnvirke.

Vilket jag iofs kan förstå då det säkerligen är svårt att hitta motsvarande idag. Dock tycker jag att den på många ställen ser alldeles för dålig/sprucken ut för att det ska kunna bli bra. Sprickor på 2-3 mm borde väl funka att laga med latexfog efter grundmålningen. Men kolla på dessa bilder, kan väl aldrig gå att laga detta med spackel/latex och få ett bra resultat?
Brädorna är spontade så antar att man måste plocka ned hela vägen?
Byt bara ut det som är dåligt. spontat virke är enkelt att byta, dra ur spikarna och sedan kan man knacka ut den längs med sponten.
Undvik latex! fönsterkitt är det bästa att foga sprickor, är de inte för stora kommer färgen att täta dom.

Var noga att lära av hur fukten tagit brädorna historiskt o hitta en lösning på hur att skydda den nya väggen.
Det som är besvärligast är sugande ändträ mot en yta där det kan stå vatten/snö ...ett plåtbleck ?

Ska man inte tilläggsisolera är det nog overkill att byta fasaden för att den ser sunkig ut längst ner.

Kapa som Norrbottenstorpet visar bild på skulle jag göra. Är nog ganska lätt på ett sånt gammalt hus med timmerstomme eller plankvägg där man kan spika/skruva fasaden var man vill (behöver inte stoppa in reglar att fästa i).

Det roliga är att man förknippar sånt med fina gamla hus och tror att det är byggt så av estetiska skäl, men jag antar att man har varit tvungen pga rötskador att göra det någon gång. Eller så byggde man så för att enkelt kunna byta senare (vet inte hur färgen var förr, kanske ruttnade fortare i nederkant även om virket var finare).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.