18 889 läst · 8 svar
19k läst
8 svar
Lägga marksten på flis (2-4)?
Hej
Jag har makadam utanför huset (16-32) och tänkt lägga plattor där.
Vad tror ni om att bara lägga på flis (2-4) och padda ordentligt och så på med plattorna?
Någon som har erfarenhet av att göra det?
Alla råd på nätet verkar tycka att man skall ha nollfraktion i bärlager och sättsand. Så 0-4 ovanpå 0-18. Blir det galet om jag lägger det på flis?
Jag har makadam utanför huset (16-32) och tänkt lägga plattor där.
Vad tror ni om att bara lägga på flis (2-4) och padda ordentligt och så på med plattorna?
Någon som har erfarenhet av att göra det?
Alla råd på nätet verkar tycka att man skall ha nollfraktion i bärlager och sättsand. Så 0-4 ovanpå 0-18. Blir det galet om jag lägger det på flis?
Nollfraktionen är till för att binda stenarna. Med flis och 16-32 så kommer det röra på sig under plattorna.även om det är paddat.
Sen kanske det håller om det inte är en belastad yta, utan mer prydnad.
Men ett promenadstråk skulle jag vilja ha rätt underlag för.
Men du kan ju köra markduk och 1dm 0-16 och sättsand istället.
Sen kanske det håller om det inte är en belastad yta, utan mer prydnad.
Men ett promenadstråk skulle jag vilja ha rätt underlag för.
Men du kan ju köra markduk och 1dm 0-16 och sättsand istället.
Jag har lagt mycket plattor på 2-4. Du drar av och lägger plattorna, på med stenmjöl 0-2 för fogning och SEN paddar du.
Noll i sättgruset är inget måste. Tänk på att du inte ska ha för tjockt lager sättgrus ca 3-5cm. Du kan justera botten med 0-16 innan du använder ditt 2-4a
Noll i sättgruset är inget måste. Tänk på att du inte ska ha för tjockt lager sättgrus ca 3-5cm. Du kan justera botten med 0-16 innan du använder ditt 2-4a
Hela min uppfart och gång är satt i flis. Precis som BeGe säger så padda inte flisen, den skall bara vara för att få plattorna i våg. Padda efteråt gärna med gummiduk under paddan.
Att padda flisen innan stenarna läggs hjälper till viss del men när du gjort det och är helt hundra på att inget mer flis kommer försvinna ner så kan du inte lägga plattorna direkt utan måste jämna av ett lager till som inte paddas.
MEN Jag hade inte litat på 2-4 ovanpå 16-32. När du paddar på de lagda stenarna kommer 2-4 att försvinna ner i 16-32. Du måste alltså ha 0-fraktion i men kan sätta stenarna i flis istället för stenmjöl.
Att padda flisen innan stenarna läggs hjälper till viss del men när du gjort det och är helt hundra på att inget mer flis kommer försvinna ner så kan du inte lägga plattorna direkt utan måste jämna av ett lager till som inte paddas.
MEN Jag hade inte litat på 2-4 ovanpå 16-32. När du paddar på de lagda stenarna kommer 2-4 att försvinna ner i 16-32. Du måste alltså ha 0-fraktion i men kan sätta stenarna i flis istället för stenmjöl.
Paddar inte flisen, men troligtvis behöver du justera botten under flisen o då kan du göra det med 0-16.
Om du inte behöver fylla på med extra bärlager utan lägger 2-4 rakt på så tror jag inte det blir så stort problem som jtl misstänker för även om du använder 0-8 som sättgrus så försvinner ju det oxå ner i 16-32 isåfall.
Om du är orolig så dra ut ett tunt lager 2-4 på 16-32 o padda det för att täppa igen "porerna"
Om du inte behöver fylla på med extra bärlager utan lägger 2-4 rakt på så tror jag inte det blir så stort problem som jtl misstänker för även om du använder 0-8 som sättgrus så försvinner ju det oxå ner i 16-32 isåfall.
Om du är orolig så dra ut ett tunt lager 2-4 på 16-32 o padda det för att täppa igen "porerna"
Jag tänker mig såhär...
Först en duk ovanpå 16-32 för den agerar som dränering vid en mur, då kommer ingen skit ner i dräneringen.
sen lager 8-16 ovanpå 16-32 och sen padda...
Sen ett lageger flis som får gifta ihop sig med 8-16 och padda
sen lite mer flis som man drar av och lägger stenar på...
borde fungera eller?
Först en duk ovanpå 16-32 för den agerar som dränering vid en mur, då kommer ingen skit ner i dräneringen.
sen lager 8-16 ovanpå 16-32 och sen padda...
Sen ett lageger flis som får gifta ihop sig med 8-16 och padda
sen lite mer flis som man drar av och lägger stenar på...
borde fungera eller?
Går det inte harva ner lite 0-2 eller nåt annat billigt i den 16-32 som ligger? Bärigheten lär det väl knappast vara nåt fel på i underlaget som är nu, så det handlar ju mest om att hindra sättlagret att ge sig av. Några centimeter 0-2 och dra några varv med en liten hundrapinnarsharv eller nåt liknande.
Hur tjockt 16-32 ligger idag?
Är bärigheten god nog i befintligt underlag?
Hur tjockt 16-32 ligger idag?
Är bärigheten god nog i befintligt underlag?
Liknande trådar
-
2000 kr/kvm - rimligt pris för att lägga marksten?
Trädgård allmänt -
Hur lägga marksten i förhållande till ventilation krypgrund?
Grund & Markarbeten -
Lägga marksten på marksten?
Grund & Markarbeten -
Bredda uppfart och lägga marksten - Stockholm
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Lägga marksten
Grund & Markarbeten