Jag kör över min uppfart ca 4 m bred. Jag har 35cm mellan begränsning och guide alltså 70 cm mellan begränsningarna. Det fungerar utmärkt. Sigge hittar fram och tillbaka även utan guiden. Jag har lagt trådarna i plaströr om de skulle gå sönder är de lättare att byta än att plocka upp alla plattorna igen.
 
Jaha då var det dax igen, vä hjulmotor blockerad igen. Verkar alltså vara hjulmotorras igen på samma sida som rasa efter en vecka. 2 på 2 månader! Nu blir det för återförsäljaren att kontakta HQ för att se vad är för skitgrejer de satt i denna klippare. Sen att den tar vilotid som MartinP666 beskrev har ju min med gjort. Fanns ju en anledning till att man köpte HQ.....för att slippa strul!
 
mattias3983 skrev:
Jaha då var det dax igen, vä hjulmotor blockerad igen. Verkar alltså vara hjulmotorras igen på samma sida som rasa efter en vecka. 2 på 2 månader! Nu blir det för återförsäljaren att kontakta HQ för att se vad är för skitgrejer de satt i denna klippare. Sen att den tar vilotid som MartinP666 beskrev har ju min med gjort. Fanns ju en anledning till att man köpte HQ.....för att slippa strul!
Tråkigt att det strular! Vilken mjukvara har din klippare?
 
iSnobben skrev:
Tråkigt att det strular! Vilken mjukvara har din klippare?
Det är inte enbart motor och mjukvara som kan vara fel. Det finns drivelektronik för motorerna också. Det finns säkert skyddskretsar, strömbegränsning mm som om de inte fungerar som de ska kan förstöra motor efter motor. Jag tycker Mattias skall kräva utbyte av även elektroniken. Husquarna har tre försök på sig att fixa felet sedan kan du kräva utbyte av hela mowern.
 
rolfb skrev:
Det är inte enbart motor och mjukvara som kan vara fel. Det finns drivelektronik för motorerna också. Det finns säkert skyddskretsar, strömbegränsning mm som om de inte fungerar som de ska kan förstöra motor efter motor. Jag tycker Mattias skall kräva utbyte av även elektroniken. Husquarna har tre försök på sig att fixa felet sedan kan du kräva utbyte av hela mowern.
Problemet är inte i elektroniken, det är ett antal exemplar i en ganska stor serie med växellådor som inte är bra, så det är ett mekaniskt problem.

Barnsjukdom som är lite jobbig för den som drabbas. Flaskhalsen som vanligt när det händer något med en ny modell är ju att få fram reservdelar i rätt mängd snabbt, man måste ju säkerställa produktionen så att inte ersättningsmotorerna får samma fel.

Skulle tro att mattias3983 var en av de tidigare som råkade ut för trasig hjulmotor, och förmodligen fått utbytesmotor från samma serie som den trasiga, innan fabriken hunnit identifiera problemets orsak och omfattning och stoppat reservdelen från försäljning.

Sånt här händer ganska ofta i säsongsbranscher när man skalar upp från förserie till full produktion och allt ska ut till försäljning på en gång.
 
Be dom stoppa i hjulmotorer ifrån en 320 istället. Så ska det funka sen. Om dom inte fått ordning på tillverkningen av standardmotorerna ännu.
 
Pratade med återförsäljare idag (Varuhuset i Rönneshyttan). Serienummer på denna hjulmotor är inte samma som på den första. Ska tydligen vara växellådsrelaterat som gör att hjulmotor slits ut som någon skrev ovan, enligt HQ. HQ har som ni beskriver begränsat med komponenter men min återförsäljare hade och ska reparera i morgon bitti. All creed till dem! För övrigt gällande vilotid är HQ:s svar betydligt luddigare. Klipparen kräver ca 8 h vila per dag. Vadå ca? 7 i manualen och nu 8 h ca? Har för övrigt uppdaterad mjukvara efter första hjulmotorraset.
 
quick skrev:
Återkom gärna med vilka mjukvaruversionen som du får i klipparen sen. Kul å se om det kommit nått nyare än vad jag har.
Nu har jag fått klipparen uppdaterad. Jag hittade en annan ÅF som låg bättre till för min del så jag slapp köra några omvägar utan kunde i stället svänga inom på väg till jobbet. Jag skulle lämna in den idag och hämta den på fredag eller i värsta fall måndag, men när jag kom dit fick jag den uppdaterad medan jag väntade. Från att jag plockade ut den ur bilen tills att jag ställde tillbaka den och körde vidare tog det ungefär 12 minuter :) Det kostade ingenting, behövde inte ens plocka fram garantilappen!

Jag minns inte exakt vad mjukvaran heter, men han sa att den var fem versioner nyare än den jag hade förut. Och jag har bara haft den i ca två månader. Den förra hette något i stil med 5.02 och den nya 5.07, kan kolla exakt ikväll när jag kommer hem.

Återkommer med uppdatering när jag ser hur den beter sig med den nya mjukvaran :)
 
Har nu kollat i historiken, och ser att medeltid för att hitta tillbaka till laddstation är 8 min - lite i överkant, eller?
Såg också att den gått 91 timmar totalt och att effektiviteten var 50% - vad menas med det? Bra eller dåligt?
Mjukvaran var från i höstas - 5.02 - uppgradera eller inte? Står nu på timer må,to,fr 18 h. Den har gjort jobbet så här långt, känns som att man kanske inte ska "pilla" för mycket när det nu fungerar bra?
 
Kjell_G skrev:
Har nu kollat i historiken, och ser att medeltid för att hitta tillbaka till laddstation är 8 min - lite i överkant, eller?
Såg också att den gått 91 timmar totalt och att effektiviteten var 50% - vad menas med det? Bra eller dåligt?
Mjukvaran var från i höstas - 5.02 - uppgradera eller inte? Står nu på timer må,to,fr 18 h. Den har gjort jobbet så här långt, känns som att man kanske inte ska "pilla" för mycket när det nu fungerar bra?
Om du har 5.02 så är det samma som jag hade, jag fick väldigt höga söktider pga. problem att följa begränsningslinan. Det kanske hade varit bra med en uppgradering för din del också.
 
8min i medel tycker jag är godkänt. Den börjar ju inte att leta efter begränsningskablen förens efter 11 minuter. 50% i effektivitet är väl bra med tanken på ditt arbetsschema. Så länge klipparen funkar utan konstigheter hade jag inte uppdaterat mjukvaran förens till vintern.
 
Hjulmotor utbytt till en ny kontrollerad och uppdaterad enligt HQ, får vi se om det håller ��. Angående vilotiden är det 8 h som gäller. Står fel i årets manual, rättas till till nästa år.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Höger sida för min 315!
 
Någon som har erfarenhet av någon ÅF i Stockholmsområdet med bra service? Min 315 behöver också ny hjulmotor (efter mindre än 1 vecka 😠). Den är köpt på nätet och jag undviker gärna att skicka den kors och tvärs över Sverige...
 
Finns det någon statistik på hur många procent av alla hjulmotorer som rasar? Här inne verkar det ju vara rätt många, men det kanske inte är representativt....
 
  • Gilla
Holloman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.