Tjenare!

Har precis köpt ett hus. För att göra det enkelt för er så är det ett stort hus på 116 kvm enplansvilla och ett tillhörande hus som i dagsläget hyrs ut som ligger på 46 kvm.
Det första huset värms upp via luftvärme och kamin men går över på el om det blir riktigt kallt. Det lilla huset går enbart på el men har en kamin dock men som jag inte tror används överdrivet flitigt.

Ringde för att fixa elavtal idag och frågade vad huset låg på per år i förbrukning i dagsläget och får då svaret 37.000 kWh. ÄR inte det jäkligt mycket? Frågade min svärfar häromdagen om vad han trodde och att jag själv hade satt 20.000 kWh som tänkbart när jag letade elleverantör, men han trodde att 20.000 kWh var lite väl högt. Men det är ju ändå 2 hus vi pratar om.

Är jag ute och cyklar eller är 37.000 kWh inte jävligt högt och hur kan jag isåfall göra för att sänka elförbrukningen rejält? Känns ju lagom roligt att lägga massa pengar på el.
Tänker främst på förbättringar jag kan göra med uppvärmning mm som inte är tokdyrt men som ändå drar ner på kostnaderna.

Jag bor i Västra Götaland för övrigt och här är det ju aldrig riktigt kallt.
Tack för all hjälp och tips!
 
Redigerat:
37 000 är mycket men känns normalt utifrån förutsättningarna, dvs allt värms med el...
 
Nu kör ju det stora huset uppvärmning via luftvärme mestadels av tiden som jag förstått det av från min svärfar, och vilket absolut ska vara det bästa och billigaste alternativet men det tvivlar jag på. Det är ju ändå min svärfar och han är väl full av skit ;) Haha nej men ärligt så skulle det vara skönt med lite perspektiv på lösningar.
 
Luftvärmepump är det billigaste systemet för direktverkande el. Sätt in en i lilla stugan också, och kolla isoleringen på den. Kolla också isoleringen i stora huset, uppe på vinden i första hand. Det är hyfsat billiga åtgärder som sparar mycket.

Vi har villa på 160 kvm och luftvärmepump, gör inte av med så mycket på långa vägar, och elementen använde vi bara i barnen sovrum i vintras, de vill stänga sina dörrar nämligen.
 
Tack för svaret Anna! Får ta och kolla över detta ordentligt. Har ni något tips på hur man märker om isoleringen är dålig och vad bör man titta efter?
Har alltid bott i lägenhet så har dålig koll när det kommer till sånna här frågor, men jag lär mig väl jag med :)
 
Jag tycker det verkar alldeles för högt, har du verkligen fått rätt uppgifter? Tidigare ägare kan ju ha varit lite väl slösaktiga, hög innetemp o oftat vädrat länge med värmen på? Har du kollat så att inte varmvatten läcker vid nån kran, det kan dra mycket! det vet jag.
Börja med att kolla vad du har för förbrukning per dag eller vecka så vet du vad du har i elförbrukning exklusive värme för nån sån har du väl inte på nu?
 
harry73
messijah skrev:
Har ni något tips på hur man märker om isoleringen är dålig och vad bör man titta efter?
Hög elförbrukning brukar vara ett tydlig tecken :)
Sen kan också värmepumpen vara sönder, som gör att den kör på elpatron hela tiden, och de kan anvä da värmepumpen som airco på sommaren
 
Tar över huset den 1:a juli så då först kan jag börja att utforska om vad som gör att det blir högt.
Dock så tror jag inte att dom har brytt sig så mycket om hur dom använt elen eller vad dom kört på, känns iallafall inte så med så högt kilowattantal. Värmepumpen är bara 5 år gammal så den ska nog fungera, det har han inte sagt något annat om iallafall :)
 
Redigerat:
H
Som de säger tidigare hög temp inne eller onödig vädring.
Köpte ett hus förra året som hade en förbrukning på 47000 kW.
Där bodde det en ensam gammal tant.

Första jag gjorde var att byta panna till bergvärme.
Leverantören sa vi skulle hamna på ca 8000 kW år med bergvärme, vilket jag inte trodde på.

Nu har vi kört bergvärme 1 år och faktisk förbrukning hos Fortum är 6100 kW med 23 grader inne 136 kvm i 2 plan ingen mer värmning.
Nu va vintern väldigt mild med.
 
Påverkande faktorer utifrån de som bor där idag och huset, vissa har noterats tidigare:
* Husens isolering tak och väggar där värme läcker ut (påverkar mycket)
* Vilken innetemperatur man haft (påverkar mycket)
* Är husen dragiga så man kompenserar med innetemperatur (påverkar mycket)
* Förbrukning av varmvatten utifrån antal boende, längd på duschande och hur ofta
* Antal som bott där tidigare och förbrukar el, t.ex. belysning, hushållsmaskiner, elektronik, etc (ålder på dem påverkar och hur ofta de används)

Vårt hus 120+120 källare byggt -60 förbrukade runt 35000 kWh med el/olja. Efter tilläggsisolerat tak, isolerad källare utvändigt och installation av bergvärme har vi hamnat runt ca 15000 kWh, med två barn hemma ca 17000 kWh och idag endast två vuxna samt två varma vintrar ca 13000 kWh.
Innetemp runt 21-22 grader och en kamin som idag med bergvärme sporadiskt används ca 0,5 kubik/år.
 
Om annexet hyrs ut inkl. el så kan du utgå från att hyresgästen inte är motiverad att "spara" på elen.

Börja med att installera en undermätare som mäter vilken förbrukning annexet har.

Om den förbrukningen är stor uträknad per kvadratmeter så ska du kanske hyra ut på sådant sätt att elförbrukningen tillkommer på hyran. Hyresgästen kommer då med automatik att bli mer sparsam. Kanske eldas det mer i kaminen då?

Det framgår inte husets byggår, det har ju stor betydelse m.h.t isolering och byggteknik.

Som jämförelse så var mitt förra hus byggt 1977 1-plans med källare 123+123 kvm, stenhus. Det drog 36.000 kWh med vattenburna radiatorer - elpanna.
När jag installerade ytjordvärmepump så kom förbrukningen ner till ca 21-22.000 kWh.

Dina hus är på 116+46 = 162 kvm med 2 fristående huskroppar. Det är inte helt orimligt med 37.000 kWh, med luftvärmepump borde det vara något lägre men fungerar luftvärmepump som den ska? Elpatronen går kanske till onödigt ofta?
 
Jag tolkar tråden som att "luftvärme" är värme från kamminen? Inte en luftvärmepump?

Förbrukningen på 37 000 kwh. är inte orimlig om huset i huvudsak värms av el, direkverkande el, eller vattenburen el. Det kan ju vara så att de tidigare boende under sista åren dragit ned på sitt eldande.

Om du konverterar till ex. bergvärme så kommer du att få ner förbrukningen till typ 10 - 15 000 kwh (det inkluderar då 5 - 10 000 kwh hushållsel). Investeringen i själva bergvärmen ligger då på kanske 120 - 140 000. Men sedan är ju frågan vilka förutsättningar det finns att ordna vattenburen värme i huset, eller om bergvärmen kan värma "luftvärmen" osv. Där kan lätt rinna iväg 100 - 150 000 till.

Luft/ luftvärmepump, ev. ett par stycken plus en till uthyrningsstugan. Är en väldigt mycket lägre investering, men det kommer att ge lägre verkningsgrad (besparing) också. Men payofftiden för en sådan investering är så kort (1- 3 år), att du borde göra det ganska direkt medan du utreder om bergvärme är ett alternativ.
 
Kolla elmätaren. Våran mätare registrerade ca 4ggr för hög förbrukning på en av faserna och på just den fasen satt luftvärmepumpen. Och det var nog tur det för annars har vi aldrig upptäckt felet. Stäng av allt. Anslut ett element på 1-2kw i olika uttag (som går på olika faser) och kolla på mätarens blinkningar att det är lika på alla 3 faserna. Just att en fas smyger iväg uppåt under flera månaders tid är vanligt enligt de jag talat med. Vi mätte noga, dukumenterade och kunde visa papper på att förbrukningen sakta ökat de senaste 2 åren och hade inga problem att få tillbaka pengarna. Med ny mätare (och även den förrförra mätaren) var förbrukningen normalt låg igen.
 
Nej med luftvärme menar jag luftvärmepump men kamin finns också i huset. Kanske är lite otydlig men detta är första huset för mig och är inte så kunnig på allt som tillkommer :)

Det finns även kopplat för vattenburen värme men den används inte idag enligt ägaren då det räcker med luftvärmepumpen.
 
messijah skrev:
Det finns även kopplat för vattenburen värme men den används inte idag enligt ägaren då det räcker med luftvärmepumpen.
Oj! Skräm igång det vattenburna. Sätter du in berg- eller jordvärme t ex vinner du väldigt mycket om du har vattenburet.

Jag tänker också, men det finns de som vet bättre här på forumet, att vattenburen värme som inte används riskerar att stå och korrodera, vill man senare få igång den kan det bli problem?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.