Att det inte skulle hålla fyllningen på plats är nog ingen större fara. Det jag var inne på är att du nog skall tänka både en och två gånger innan du eventuellt belastar återfyllningen med en "överlast", dvs kör t.ex. ett fordon på fyllningen eller placerar något annat tungt vid det "styckade" elementet.
 
Riktigt nöjd med resultatet efter helgen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det inplanerat att köra en helg med mindre maskin uppe på plattån för att återfylla sista sidan samt sätta dom sista stöden.
Troligen kommer detta göras i augusti.
Enklast är att larva av ifrån lastbil direkt upp ovanför stöden.
Materialet kan man köra fram eller bort med hjullastare då behöver man inte upp och ner.
 
  • Gilla
christian_krille och 5 till
  • Laddar…
roli skrev:
Att det inte skulle hålla fyllningen på plats är nog ingen större fara. Det jag var inne på är att du nog skall tänka både en och två gånger innan du eventuellt belastar återfyllningen med en "överlast", dvs kör t.ex. ett fordon på fyllningen eller placerar något annat tungt vid det "styckade" elementet.
Den gången jag skall köra med ett fordon där uppe är med antingen 7 eller 5,5tons maskin men det är långa och breda larver på båda.
Sen är det ju så också att får moränjorden ligga ett tag blir det riktigt packat och då minskar trycket ytterligare på stöden än ett poröst material.
 
peternicklas
Har du vågat räkna på vad garaget kostar dig?
 
Det är lika kul varje gång du gjort ett inlägg här, hatten av!
Jag vill nog inte riktigt veta budgeten tror jag... Det känns som att det antingen skulle krossa mina drömmar, eller så skulle jag få ångest av att jag kan, men inte har tid.:)
 
  • Gilla
skruffse
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Har du vågat räkna på vad garaget kostar dig?
Budgeten har nämnts innan i tråden, först 500k men har sedan höjts till 700k.
 
peternicklas skrev:
Har du vågat räkna på vad garaget kostar dig?
Som någon skrev tidigare här så var tanken ett tag 700.
Men har passerat sjusiffrigt nu efter jag satt stöden.
Dock anser jag att det är lika bra att gå all in, det finns för många som hade börjat snåla med ett sådant här projekt. Det som talar för att satsa och inte snåla på slutet är att jag inte har lånat då mycket till garaget utan bygger helt efter plånboken.
Dessutom är det riktigt trevligt att komma hem till något som inte bara har funktion och är genomtänkt utan också ser bra ut.
 
Så vackert att man nästan blir tårögd! :)
Häftigt med en riktigt kompromisslös maskinhall! Hatten av! =D
 
  • Gilla
Spett och slägga och 1 till
  • Laddar…
Då har jag börjat få in lite av dom maskinerna / verktygen jag vill ha i garaget. Vissa har jag redan.
Tex lyftbordet köpte jag redan -10 då det planerade friskt i mitt och en annan persons huvud.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ett golvförsänkt i mitt andra garage och jag har märkt vilket otroligt bra verktyg detta är.

Har förberett med gropen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dammsugit samt målat en gång med epoxifärg riktgt blöt som trängde in fint i betongen.
Detta gör jag endast för att kunna hålla rent mot betongen.
En strykning återstår med ospädd färg.
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Har varit lite glest med uppdateringar pga olika saker.

Men har fått satt läkt på gaveln och börjat kla det sista.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt så är taket klart.
Väntade på några konsoler som jag fick satt upp idag.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Riktigt nöjd med taket.
Har haft hjälp en timme på plats av plåtslagare annars har jag gjort resten själv på plats.
Kan inte annat än rekomendera "klicktak" ifrån Lans plåt väldigt enkla att ha och göra med.
Dessutom bättre i pris om man jämnför med Lindab och Planja.
Jag tycker också det blev snyggare och det baserar jag bla på att andra inte gör omslaget i ändan emot rännan samt det inte finns plåt i "dalarna" emot nock så det blir inte tätt under nockplåten.

Så när det blir dags i framtiden att bygga ut huset vet jag vart jag ringer.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Snyggt jobbat!
Men varför har du satt snörasskydd i nocken för? Och vill minnas en kupa på baksidan? Vart blev den av?
 
Goteborg skrev:
Snyggt jobbat!
Men varför har du satt snörasskydd i nocken för? Och vill minnas en kupa på baksidan? Vart blev den av?
Finns inget bra system för att kroka i sele så det fick bli snörasskydd.
Har satt det så att det är bara djuren i skogen som normalt ser det. Vad dom tycker skiter jag i!

Kupan tog jag bort blev så bra höjd vid trappen bättre än jag trott, svårt att se hur proportioner blir i verkligheten.
Iaf har jag problem med detta.
Så svaret på kupfrågan är att den ligger kvar på ByggMax👍
 
  • Gilla
Goteborg
  • Laddar…
Med största sannolikt tjatigt vid det här laget, men, VILKET HÅRIGT JÄVLA GARAGE! Kommer följa denna tråden löpande.

Det jag funderar på är möjligheterna till tvätt och puts. Har du avskiljare från rännorna vid portarna? Hur är det då med fall dit? Eller du kanske tvättar ute på planen i stället? (Eller gud förbjude, i borsttvätten på macken..)

Suger också ut norrmännens plånbok till vardags, dock i en helt annan bransch! =)
 
  • Gilla
skruffse
  • Laddar…
Kan ha visat detta fantastiska bygge för min Sambo som skrattade och sa "dedär skulle du kunna tänka dig va?" :rolleyes:
 
Håller på för fullt dock indirekt med bygget. En avjämningsbalk behövs ju för att dra backen om något år.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magnusos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.