Y
Jag har nyligen sökt information om vilka som är bäst för runt 10tusen kr.

Dom två du länkade tillhör 64xx serien vilket jag vill minnas varnades för på minhembio forumet. Men om det var Panasonicens eller Samsungens 64xx serie det minns jag inte.

Kolla på Panasonic Viera TX-55AS650E som är steget nyare och är populär.
Jag värderar den översta insändaren om teven, killen berättar hur han och tjejen har jämfört denna mot en sony och vad skillnaderna är. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2666984

Något alla nämner är att tex Elgiganten kommer ge råd om ännu nyare modell, osv, något man inte bör lyssna på. Men det är däremot bra att åka ut och se/jämföra själv. (samtidigt ska man tänkak på att dom kan ha justerar bildkvaliten för fresta dig välja det dom tycker du ska köpa)

Kamraten köpte denna och ångrar inte...än iaf..

Angående storlek kontra avstånd:
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/begrepp-och-teknik/placering-och-montering
Placeringsguide för TV

En TV ska givetvis placeras mitt framför sittplatsen som oftast används. Hur långt *avståndet ska vara mellan TV:n och sittplatsen beror på hur stor TV:n är. Hembioentusiasterna på THX rekommenderar att öppningsvinkeln från sittplatsen till TV-skärmens respektive kanter är 40 grader eller mindre9.

THX-rekommendationen motsvarar följande minimiavstånd:
TV-storlek (diagonal) Minimiavstånd
32 tum 0,97 m
37 tum 1,13 m
40 tum 1,22 m
42 tum 1,28 m
46 tum 1,40 m
47 tum 1,43 m
50 tum 1,52 m
55 tum 1,67 m
60 tum 1,82 m
64 tum 1,95 m
65 tum 1,98 m
70 tum 2,13 m
75 tum 2,28 m
80 tum 2,43 m
84 tum 2,55 m
85 tum 2,59 m

THX rekommenderar även följande maxavstånd:
TV-storlek (diagonal) Minimiavstånd
40-tumsstorlek 1,8 m
50-tumsstorlek 2,3 m
60-tumsstorlek 2,7 m

• Gilla
magda136
  • Laddar…
Krilleman
REA = Sälja samma saker för samma priser, bevisat gång på gång... :thumbdown:

Tack Yrrol!

Du har nog löst en del problem för mig nu :)

Fast enligt THX måste jag tydligen gå upp över 85" för att få en upplevelse värd namnet :)

?

.

.

.

magda136 skrev:
65" är nog faktiskt strax över sweetspot med tittavstånd <4 m...?! :)
Som sagts ovan, absolut inte!

Ok, då ska jag inte bråka med dig :)

Men jag kommer aldrig att få in en 65" i huset. 55" är typ 9" över smärtgränsen.....

Y
Kan nämna att kamraten fick köpa teven hos elgigantens riktiga butik, till internetpris samt med löfte att få den kalibrerad för halva priset. Så för 500kr kommer en hem med dyrt mätinstrument och ställer in teven för att ge dig "perfekta" färger för just ditt rums förutsättningar. Vilket jag inte tror någon har ångrat.

Sist vi köpte tv så hade vi som krav att det skulle vara en med smart. Därefter köpte vi en chromecast och nu använder vi inte smartfunktionen i tv:n alls. Vi kör framförallt Netflix, Youtube och svtplay med mobilen som "kontrollpanel". Riktigt smidigt jämfört med smartfunktionen.

• Gilla
erik5678 och 2 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående. Titta inte för mycket på smart funktionen, finns både chromecast, nexus player, Android tv boxar och apple TV att köpa till. Dessa är ofta så små att dom enkelt göms bakom tvn.

Största anledningen till att satsa på detta är att "smart funktionen" då enkelt kan uppgraderas vilket är bra eftersom den har en betydligt snabbare livscykel än själva tvn.

Har själv bland annat en stor 10 år gammal tv med en nexus player och den är minst lika smart som nya smart tvn och jag styr nexus playern med samma multifjärr som tvn.

• Gilla
erik5678 och 1 till
  • Laddar…
Jag har funderat på om jag skulle behålla den gamla 40" något år till och satsa på en Chromecast eller liknande under tiden. Men jag har kommit fram till att jag redan har väntat några år på att göra bytet och faktum är att en 9 år gammal skärm har sina begränsningar vad gäller svärta och upplösning...

Men jag lägger inte så stor vikt vid "smartfunktionerna" utan det är en bra panel som är första prio. Och en IPS-panasonic för 8 boppers låter rätt lockande.

Vi hade också en gammal tv före förra bytet ca 9-10 år gammal. Jag och säljaren kom fram till att det kvittade vilken jag valde så skulle det bli en oerhörd förbättring! :)

Så det hade sina fördelar med att byta från en gammal tv! :)

Yrrol skrev:
Kan nämna att kamraten fick köpa teven hos elgigantens riktiga butik, till internetpris samt med löfte att få den kalibrerad för halva priset. Så för 500kr kommer en hem med dyrt mätinstrument och ställer in teven för att ge dig "perfekta" färger för just ditt rums förutsättningar. Vilket jag inte tror någon har ångrat.
Men frågan är om inte en kalibreringsskiva tar en inställning ganska långt på vägen...?

Y
magda136 skrev:
Men frågan är om inte en kalibreringsskiva tar en inställning ganska långt på vägen...?
Jo det gör det säkert. Fast jag tycker 500kr inte är mycket för att en person kommer hem till än och ställer in med hjälp av sitt böldyra mätinstrument som känner av ljus och annat i ditt rum. ;)

Nu är det ju inte säkert att din säljare är lika övertalningsbar såsett, för 1000kr som ordinarie priset är så hade nog jag tvekat.

Sen kanske du inte tycker det behövs justeras alls.. eller hittar någon inställning på nätet som funkar bra..Köp, installera, stäng av alla "förbättringsgrejer", kännefter.

köp köp köp

Ställ TVn i läge "movie", stäng av all typ av dynamisk kontrast och digitala filter, stäng av all 100/200/400 hz - klart! Sparat 500-1000 kr

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Jamendåså :) tack för hjälpen

om några minuter hoppas jag att beslutsågrenen lagt sig och trycket på "köp"-knappen är genomfört...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.