För att nyttja zwave plus behöver ALLA enheterna stödja det (möjligen att den bättre räckvidden funkar ändå) detta inkluderar även controllern och såvit jag vet har zipabox duo inte stöd för zwave plus... jag rekommenderar nog att du märker samt antecknat ordentligt vilka som har stöd och vilka som inte har så du inte får ett system med 30 zwaveplus noder och 1 vanlig för då kan du inte nyttja plus funktionerna...
 
Om man köper nytt system, så bör man försöka få plusenheter där det finns sådant alternativ. Kontrollern är ju kanske enklaste komponenten att byta ut, när väl leverantören av dessa byter.
Själv har jag så många icke-plus, att jag inte kommer att engagera mig, och systemet rullar på bra nu. Men skulle jag börja om från början så vore det nog en annan femma.
Iofs, så kommer jag successivt att byta ut alla mina fibaros, och då kanske det blir Plus. Vem vet :)
 
leothlon skrev:
För att nyttja zwave plus behöver ALLA enheterna stödja det
Utveckla gärna varför.
 
Z-Wave Plus är bakåtkompatibelt med Z-Wave, så när Z-Wave Plus-kompatibla enheter inkluderas i ett Z-Wave nätverk kommer de att fungera, men kommer inte att kunna nyttja fördelarna med Z-Wave Plus.
Allt detta låter väldigt bra, eller hur? Det finns en stor hake, och det är att du endast kan dra nytta av alla fördelarna om samtliga enheter i nätverket, inklusive Controllern, är Z-Wave Plus-certifierade.
källa: http://blog.m.nu/z-wave-plus-eller-femte-generationens-5th-gen-z-wave-beskrivning-och-fordelar/

det kan säkert va fel, men m.nu brukar ha väldigt bra info tycker jag.

De enda fördelarna du får av zwave plus annars är den ökade räckvidden och möjligen bättre batteri tid om jag förstått rätt.
 
Redigerat:
Kraftigt ökad räckvidd – upp till 150m vid fri sikt.
Upp till 50% längre batteritid för batteridrivna produkter
250% högre bandbredd
OTA (Over The Air) upppdateringar av firmwaren i noder har standardiserats
Större tolerans mot fel i nätverket och automatisk korrigering när fel uppstår.
Ökad räckvidd - och ökad bandbredd: kräver chip som klarar det, och routing som klarar det (du kan ju inte routa över en långsammare nod och få högre hastighet).
50% batteritid - lär inte kräva någonting av andra enheter, om inte snålheten består i högre bandbredd (kortare radiotid).
OTA och feltolerans ("CRC16") kräver ingenting av andra enheter utan kan routas över de vanliga enheterna som inte kör zwave-plus.

ZWave plus kräver i allmänhet bara ny mjukvara. 300-chip och nyare kan all hårdvara som behövs.

Du har endast Z-Wave Plus-certifierade noder i nätverket
Eller vägen/routingen till en nod går endast via Z-Wave Plus-certifierade enheter
Dvs, inte ens det inlägget säger att det krävs endast zwave-plus.

Som vanligt från ZWave Alliance så är det många ord och lite förklaring på vad saker egentligen är, och det där är m.nu's tolkning. Jag tycker inte att det är någon bra källa. Upp till dig hur du vill läsa in det.

Om du hittar en bättre källa som går in lite mer tekniskt detaljerat på vad man behöver klara för certifieringen så kanske det blir intressantare att diskutera...

(Mina z-wave-plus-prylar drar för övrigt mycket mer ström. Antagligen för att de måsta hålla radion uppe längre för kryptohandskakning.)
 
Hej

Hur styra z-wave med ir fjärrkontroll, finns det ?

MrDTS
 
Jag har inte hört om någon direkt koppling. Jag skulle bygga någonting Linux-aktigt för att få det att funka, eller någonting med Logitech Harmony.

För övrigt (ingenting med IR att göra) vill jag tipsa om OOMI, 36 timmar kvar: https://www.indiegogo.com/projects/oomi-smart-home-simplified-redefined/x/9697243#/story
(Mitt system funkar redan, så jag har inte köpt en själv, men det verkar vara genomtänkt. De har Aeotec-bas i prylarna.)
 
Jag har 2 Fibaro wall plugg ver 1. På den ena har jag fått batteriindikator som blinkar och säger 0%. Det finns inga batterier i den vad jag vet?
 
@M idag. Jag köpte deras kit Så kommer göra en recension den när det kommer.


Finns ett till intressant projekt som pågår. Svenskt till och med. Strips från senditive. (lyckas inte få in länken från mobilen just nu)
/David
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Skall få en strip på måndag. postar lite bilder när den testats hemma.
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
Va!? Redan. Såg att se hade en strip utan zwave. Hur är tanken med den vet du det hek?
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
D_a_g_g skrev:
Va!? Redan. Såg att se hade en strip utan zwave. Hur är tanken med den vet du det hek?
Den jag skall testa är en komplett sensor från en förserie med z-wave chip. Tror en del tidiga prototyper körde någon annan radioteknik. Det är bara z-wave som gäller nu.
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
Man är ju lite sugen på den med. Köpte som sagt lite Oomi grejer så får se om jag har råd med strips också...
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.