Riktigt kul att följa detta gedigna bygge :)
 
  • Gilla
HansR
  • Laddar…
Har kommenterat tidigare, men du ger mig skuldkänslor som rikets största fuskspela att ta de enklaste omvägarna ;)
Och vågar knappt att ta en halvtimmas eftermiddagslur pga att jag då istället borde gjort vissa saker bättre.:)
Men fortsätter att följa ditt bygga med stort intresse.
 
  • Gilla
Jajada
  • Laddar…
AndersS skrev:
Har kommenterat tidigare, men du ger mig skuldkänslor som rikets största fuskspela att ta de enklaste omvägarna ;)
Och vågar knappt att ta en halvtimmas eftermiddagslur pga att jag då istället borde gjort vissa saker bättre.:)
Men fortsätter att följa ditt bygga med stort intresse.
Äh, ta det lugnt! Vissa saker gör jag på ett visst sätt eftersom jag har sett att andra lösningar inte fungerar men andra saker gör jag på ett visst sätt eftersom jag inte tror att andra sätt är tillräckligt bra. Det finns garanterat ett rejält mått av överdrift i detta. Om några år kommer jag säkert undra vad jag pysslade med när jag la så mycket energi på vissa saker. Hur som helst sover vi gott om natten eftersom vi inte behöver vara så rädda för att det regnar och blåser på bygget :). Sen tycker jag inte om att renovera. Jajajdas renoveringsregel lyder: "Att renovera innebär alltid överraskningar och alla överraskningar är negativa". Nu är det i alla fall nytt och vi vet hur allt är utformat.

Hur som helst. Vi murar ytterväggarna med Finjas murlåda och ett limliknande bruk. Finja kallar det för lim men jag tycker själv att det är lite missvisande att kalla det för lim eftersom ingredienserna enbart är portlandcement, sand och släckt kalk (alltså kalciumhydroxid), dvs. samma ingredienser som vanligt murbruk B. Jag har tänkt återkomma med ett lite mer tekniskt inlägg om mursystemet i senare inlägg. Två perfekta bruksträngar:
IMG_3369[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frun armerar. I bygghjälm som ni ser! Armeringen är i from av ett glasfibernät som normalt läggs i första skiftet och därefter var tredje skift.
IMG_3408[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utformningen i fönstersmygar ser ni här Ett hörnblock med isoleringen inåt på ett skift och på nästa två stycken hörnblock bredvid varandra.
IMG_3415[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På några ställen blir det nästan bara murat med hörnblock eftersom det är tätt mellan öppningar.
IMG_3435[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entré till vänster i bild och blivande matplatsen i köket till höger:
IMG_3430[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sailorman och 4 till
  • Laddar…
Det ser sannerligen rejält ut!

Vad skall huset heta, Fort Jajada :)
 
  • Gilla
Jajada
  • Laddar…
Mikael_L
Jajada skrev:
Under muren måste man ha ett glidskikt, rostfri plåt eller som här en syllpapp (egentligen en tjock takpapp eftersom vanlig syllpapp inte går att få 40cm bred (jag har i alla fall inte lyckats hitta det).
Ja nåt sånt har jag hört. Men har inte helt fattat varför.
Och undrar också vad som hindrar hela stenhuset från att glida ner från grunden?
 
Angående elrören, är det en slang som går i en slinga varvet runt huset? Detta borde i så fall innebära att alla dessa uttag får samma säkring.
När jag byggde för sju år sedan gjöt jag ner så mycket rör jag bara kunde i plattan, även för högtalarkablar till hemmabio och separata rör till ELKO LS (smart hem). Jag använde dock vp-rör då jag tyckte dessa var lättare att få liggandes raka. Dessa rör som stack upp var inte värre än alla golvvärmeslingor, vattenrör och avlopp som stack upp.
 
fn76 skrev:
Angående elrören, är det en slang som går i en slinga varvet runt huset? Detta borde i så fall innebära att alla dessa uttag får samma säkring.
När jag byggde för sju år sedan gjöt jag ner så mycket rör jag bara kunde i plattan, även för högtalarkablar till hemmabio och separata rör till ELKO LS (smart hem). Jag använde dock vp-rör då jag tyckte dessa var lättare att få liggandes raka. Dessa rör som stack upp var inte värre än alla golvvärmeslingor, vattenrör och avlopp som stack upp.
I varje del av slingan som utgör en säkring (oftast två rum, ex. toalett och hall) gör jag ett uppstick som spåras till takdosa alternativt till stömbrytardosa och slangen mellan rummen/säkringarna fimpar jag. Jag hade inte riktigt koll på hur elektrikern ville ha det utan la dit denna på eget bevåg och drog därför en slang för mycket. Det hade ju räckt med bara inom varje säkringsområde. Jag hatar synliga kablar så det gläder mig att du drog så mycket i plattan! Fortfarande kan man ju komplettera med ytterligare i väggarna.
 
Vinkällare röstar jag för...
 
  • Gilla
Jajada
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja nåt sånt har jag hört. Men har inte helt fattat varför.
Och undrar också vad som hindrar hela stenhuset från att glida ner från grunden?
Intressant fråga! Jag är inte expert på detta men som jag har förstått det handlar det framför allt om fasaden. Jag skall försöka kolla med en kollega och återkomma om det finns fler anledningar. En putsad lättklinkerfasad som inte står på glidskikt spricker i högre grad, samma sak med tegelfasad. Detta handlar om att betongen i sockeln och fasaden rör sig olika mycket av temperaturvariationer. Detta handlar om minimala variationer. Längdutvidgningskoefficienten för betong är 0,000012m/(m°C) och för lättklinkerblock 0,000007/(m°C). Min längsta vägg är 8,2m och om temperaturen varierar över året mellan -10° och +30° så varierar längden på betongsockeln alltså 3,9mm i längd och lättklinkerväggen 2,3mm. Det är 1,6mm i skillnad som skall tas upp över 8,2 meter. Eftersom tegel och betong är spröda material kan även mycket små variationer orsaka sprickor om materialen är helt fixerade vid varandra. (Inomhus är detta problem mycket mindre eftersom inte några stora temperaturvariationer normalt föreligger).

Svaret på den andra frågan handlar också om friktion. Det är bara friktionen och tyngden på byggnaden som hindrar den från att glida av plattan. Detta är anledningen till att man vid murade motfyllda källarväggar alltid(!) skall ha en ursparing cirka 40-50mm ner vid kanten av plattan så att den murade väggen inte kan glida in av marktrycket. En konstruktör tar hänsyn till vindlaster i förhållande till byggnaden vid projekteringen.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Skulle kunna tro att du är lärare också, väldigt pedagogiskt förklarat :)
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Jag tänkte ge mig på en liten recension av mursystemet Finja Exakt 400. Eftersom det är ganska nytt och inte så välkänt kanske någon kan ha glädje av det. Jag betygsätter först delarna i systemet var för sig och sedan systemet som helhet. Vill också komplettera med att jag har murat några 1000m2 vägg men är inte utbildad murare utan har bara ryckt in när det behövts. Jag skriver alltså inte som yrkesmurare utan mer som hyffsat erfaren amatör.

Systemet marknadsförs som ",,,exakt så enkelt" och består i grunden av ett normalblock, bruk, armering och en murlåda för att portionera ut bruket. Till detta kommer några produkter till som behövs i olika lägen.

Normalblock 400:
Blocken är gjutna och därefter sågade för att höjden skall vara exakt (!) 197mm, och enligt min erfarenhet är variationerna från detta obefintlig! Blocken består av en 90mm tjock sten ytterst och innerst som är limmade mot ett 220mm tjock graphitecellplast. Blocken håller till skillnad från föregångarna ihop väldigt bra och bredden på stenen varierar högst några mm (det tar putsen!). De är lätta att lyfta och lätta att lägga. Jag har delat dem genom att skära spår på båda sidor om blocket med rondell och därefter klyvt dem med tigersåg med tigersågsblad, Betyg: 5/5
IMG_3351[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murarlåda 400:
Murarlådan fylls med en spann bruk åt gången och dras sedan på muren så att bruket portioneras ut. Detta fungerar mycket bra. Men...en detalj sänker betyget rejält. Luckan som försluter lådan när man skall flytta den är så oexakt utformad att det väller ut bruk. När man drar ut bruk så rinner det också ut bruk på luckan. Känns onödigt och blir kladdigt. Betyg 3/5
IMG_3412[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörn-/avslutningsblock
Detta blocket är en kvarleva från det gamla systemet och håller inte måttet. Storleken varierar mycket. cirka 1cm skillnad i bredd och längd mellan olika block (se bild nedan) gör det svårt att få till snygga hörnen och smygar. Det krävs stor noggrannhet och ibland lite handpåläggning med rondellen för att få dem på plats. Cellplastbiten kan också vara både mindre och större än själva blocket och inte så sällan får man justera med extra bruk för att få det att ligga rätt. Byt ut dessa block Finja, please! Betyg 2/5 (egentligen 1 men jag gav en extra poäng eftersom idén är bra och skulle fungera med ett bättre block)
IMG_3414[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murbruk Exakt
Bruket är jag mycket förtjust i. Det torkar snabbt så det är ingen idé att blanda mer än 1 säck åt gången men med rätt mängd vatten blir resultatet riktigt bra. Gör en markering i en spann på 4,7liter och en på 5liter och se till att alltid blanda med vattenmängd mellan dessa markeringar så blir det perfekt varje gång. Innehåller vad jag förstår heller inga konstiga kemikalier utan samma ingredienser som vanligt murbruk, portlandcement, sand och släckt kalk. Det är fraktioner och proportioner som varierar och ger bruket totalt andra egenskaper än vanligt murbruk. Betyg 5/5

Armering Exakt
Armeringen består av en rulla med glasfibernät som är typ 370mm brett och rullas ut över bruket. När nätet är ute så drar man med en fixkam så att bruket går igenom nätet. Sen är det bara att mura vidare. Nackdelen är att nätet blir väldigt kladdigt om man rullar ut det på muren. Vi föredrog att vara två och sträcka upp en hel längd och lägga ner på muren. Betyg 4/5
IMG_3376[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prefabricerade balkar:
Över öppningar i muren kan man antingen lägga u-block och gjuta i till en balk eller så kan man köpa prefabricerade balkar. Vi har köpt balkar till alla öppningar eftersom det går fort och blir välisolerat. Men för det första är alla balkar jag fått cirka 405-408mm breda vilket gör att man inte kan använda murarlådan utan får lägga ut bruk för hand och behöver ta dessa ojämnheter i putsen vilket ger en ganska mycket tunnare puts lokalt. Nästa sak som gör mig orolig är de stora variationerna på balkarnas uppbyggnad. De ska vara 10cm lättklinker, 20cm isolering, 10cm lättklinker. I själva verket har cellplasten i tillverkningen inte varit tillräckligt fixerad. Den största variationen jag har hittat var en balk där ena stenen var 8cm och den andra 12cm. Hur mycket påverkar detta hållfastheten? Vidare behövde jag kapa en balk och upptäckte i den att armeringen inte var lagd centriskt. Hur mycket påverkar detta hållfastheten? Betyget kan tyvärr bara bli ett. Betyg 1/5

Bilden visar en bit av en kapad balk och som ni ser är den 8,5cm bred och det kraftigare armeringsjärnet (eg. underkant) ligger inte centrerat, överkantsjärnet ligger bara 2,5cm från kanten.
IMG_3582.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


U-block:
Som sista skift läggs u-block som har en öppning på 12cm djup och 22cm bredd. I Ytterst läggs cellplastlängder som är 120x120mm och innerst fylls med armering och betong 100x120mm Detta fungerar väldigt bra och enda nackdelen är att dessa stenar är 190 och inte 197 mm som överiga vilket kan ställa till det något. Betyg 4/5.
IMG_3469[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Systemet
Detta är mycket lättmurat och trots att flera ingående delar inte håller måttet så är helheten, idén med mursystemet så bra att det är lätt att rekommendera (även om man ska parera svagheterna). Bristerna handlar mycket om produktoinstektnik och inte om feltänk egentligen och om Finja därför tar tag i och fixar dessa fel så kommer det blir riktigt bra. Vi får vär se om VD Jonasson ringer upp mig för mer input. I så fall, Brukspecialisten i Göteborg har mitt nummer. :)

Betyg systemet som helhet 4/5.

Genomsnittsbetyget som jag satt är lägre än 4/5 men helheten, delarna som samverkar är så bra att det höjer betyget. (Ni som läst ekonomi och marknadsföring vet ju som en analogi att 1+1=3)
 
  • Gilla
JoppeS och 9 till
  • Laddar…
Äsch, Finja Exakt 400 var ju så lätt att till och med din fru kunde mura med det! :cool:
/Frugan
 
Redigerat:
  • Gilla
burger och 1 till
  • Laddar…
I vardagsrummet har vi en fönsteröppning som är 3300mm bred och den längsta Finja-balken är 3600mm. Med minsta upplag på 250mm går den egentligen inte att använda i vårt fall men med lite modifieringar borde det fungera. (ursäkta den dåliga bilden)
IMG_3452[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid sidan av öppningen skall jag gjuta en betongpelare på 150x150mm för att väggen skall kunna ta lasterna av bjälklaget ovanför och den platsgjutnabalkongen utanför. Jag knackade därför av 10cm av insida balk innan jag la den på plats.
IMG_3451[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I ytterdelen, som inte kommer ta någon annan vikt än egenvikten, injekterade jag in en rostfri bygel 400mm och gjöt på 100mm med expanderbetong.
IMG_3467[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3468[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På innerdelen injekterade jag in två bockade järn som sedan kommer bli ingjutna.
IMG_3466[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag blev ändå osäker på om det var tillräckligt för att inte balken skulle "dras ur" pelaren när den belastades så en kompis svetsade på några bockade järn på balkens egen armering.
IMG_3515[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två stående phi12 i pelaren.
IMG_3556.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag drog ihop en fulform med 6 spännband per form.
IMG_3563.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Done.
IMG_3569.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Goelette och 1 till
  • Laddar…
Om man skulle vilja ha längre spännvid vad är alternativet då?
Balk?
 
skruffse skrev:
Om man skulle vilja ha längre spännvid vad är alternativet då?
Balk?
Tegelvalv, såklart.:)

Man kan ju gjuta en betongbalk, men är lite jobbigt om det är långt till betongfabriek och man ska köra själv i tombolan -- det blir en hel del volym på en lång, bärande balk. Då är stålbalk ett alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.