Kjell, Hur många kvm har du? Ungefär....
 
Min 310 har inte behövt hjälp att hitta till laddaren på över en vecka nu, trots buggen med att följa begränsningskabeln (har inte uppgraderat mjukvaran ). Det tar lite tid ibland men den brukar hitta hem till slut. Och gräsmattan har aldrig varit så här fin :)

De få buggar som finns känns ganska obetydliga när man läser andra trådar och ser vilka problem folk har med sina billighetsmaskiner - de stänger av sig, kör utanför området, buggar ska lösas men i stället tillkommer nya vid uppgradering av mjukvaran osv osv. :)
 
Problem med att hitta hem? Jag kollade min historik idag. (håll inne 0:an ett par sekunder) och jag hade ett medel på 2min att hitta laddstationen dom senaste 12 gångerna. Jag har ställt så den börjar söka efter guiden direkt. Har aldrig behövt bära hem den någonsin. MartinP666 har du ingen guide ansluten som den följer den?
 
quick skrev:
Problem med att hitta hem? Jag kollade min historik idag. (håll inne 0:an ett par sekunder) och jag hade ett medel på 2min att hitta laddstationen dom senaste 12 gångerna. Jag har ställt så den börjar söka efter guiden direkt. Har aldrig behövt bära hem den någonsin. MartinP666 har du ingen guide ansluten som den följer den?
Jag har också ställt in så att den söker guidekabel direkt, men jag har en väldigt komplex gräsmatta med flera trånga passager och kan inte dra guidekabel genom alla dessa, så ibland blir gräsklipparen "strandad" ute på en avlägsen yta där den inte får hjälp av guidekabeln. Och då den förra mjukvaruversionen har en bugg som gör att den inte klarar att följa begränsningslinan blir det svårt för den att hitta hem till laddstationen. Men det brukar som sagt lösa sig ändå för det mesta. Och alla ytor blir klippta, så den lyckas hitta ut genom passagerna.
 
MartinP666 skrev:
Jag har också ställt in så att den söker guidekabel direkt, men jag har en väldigt komplex gräsmatta med flera trånga passager och kan inte dra guidekabel genom alla dessa, så ibland blir gräsklipparen "strandad" ute på en avlägsen yta där den inte får hjälp av guidekabeln. Och då den förra mjukvaruversionen har en bugg som gör att den inte klarar att följa begränsningslinan blir det svårt för den att hitta hem till laddstationen. Men det brukar som sagt lösa sig ändå för det mesta. Och alla ytor blir klippta, så den lyckas hitta ut genom passagerna.
Då kan jag förstå att det blir lite besvärligt för den. Du får införskaffa en sådan slingväxlartimer grunka som jag såg någonstans. Så du kan dela upp trädgården i två slingor med varsin guiden och sen växla varannan dag när den vilar. Kanske skulle kunna funka bättre?
 
quick skrev:
Då kan jag förstå att det blir lite besvärligt för den. Du får införskaffa en sådan slingväxlartimer grunka som jag såg någonstans. Så du kan dela upp trädgården i två slingor med varsin guiden och sen växla varannan dag när den vilar. Kanske skulle kunna funka bättre?
Det enklaste är nog att se till att få mjukvaran uppgraderad så att den kan följa begränsningskabeln. Men jag vill inte lämna bort den i "någon vecka" mitt i högsäsongen. Ska se om det finns någon annan återförsäljare som är mer tillmötesgående, annars får det vara så här under sommaren så kan jag lämna in den till hösten.
 
Det är ju helt klart både det enklaste och billigaste. Mjukvaran uppdaterar dom snabbt. Om dom bara är villiga förstås.
 
Precis, men de vill att jag lämnar in maskinen, så hamnar jag sist i kön och får räkna med att vara av med den i "någon vecka" (deras ord). Suck...
 
MartinP666 skrev:
Precis, men de vill att jag lämnar in maskinen, så hamnar jag sist i kön och får räkna med att vara av med den i "någon vecka" (deras ord). Suck...
Wow, låter ju inte så värst serviceinriktad. Kan man inte boka en tid då? Är ju ingen som lämnar bilen på verkstaden redan när man bokar en vanlig service. Finns det ingen annan i närheten?
 
quick skrev:
Wow, låter ju inte så värst serviceinriktad. Kan man inte boka en tid då? Är ju ingen som lämnar bilen på verkstaden redan när man bokar en vanlig service. Finns det ingen annan i närheten?
Jag frågade, men det var de inte intresserade av. Det finns 2-3 andra återförsäljare inom några mil hemifrån så jag ska ringa runt och höra om någon av dem kan ta det som "drop-in".

EDIT: Ringde en annan ÅF nu, de ville också ha in den men kunde fixa det på en dag, så jag kan lämna den på tisdag och hämta den på onsdag. Betydligt bättre alltså!
 
Redigerat:
Fwa skrev:
Kjell, Hur många kvm har du? Ungefär....
Hela tomten är på 1100 kvm, sen går det bort för hus, carport/förråd, stenläggning mm.
Kvar är ca 850 uppskattningsvis.
 
Slog till på en 310a igår! Funderar lite på en sak jag inte lyckas hitta i manualen. Hur nära begränsningskabeln kan man lägga en ö?
 
Hur nära behöver du? Det närmaste jag har är strax över 50 cm och det funkar fint. Men det är väl som med passager, är det lång sträcka med smal bredd så blir det svårare för klipparen att hitta in.
 
Jo det är väl däromkring halvmetern ungefär. Jag har många bärbuskar som står ganska nära tomtgränsen. Man är ju fånigt ivrig att få hem grejjorna nu så man kan börja testa!
 
MartinP666 skrev:
Ringde en annan ÅF nu, de ville också ha in den men kunde fixa det på en dag, så jag kan lämna den på tisdag och hämta den på onsdag. Betydligt bättre alltså!
Återkom gärna med vilka mjukvaruversionen som du får i klipparen sen. Kul å se om det kommit nått nyare än vad jag har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.