9 317 läst · 25 svar
9k läst
25 svar
Cortenstål - vackert och användbart material vid huset
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Jag gillar färgen det ger, undrar om jag kan hitta någonstans att applicera det på mitt tilltänkta husbygge
Medlem
· Blekinge
· 207 inlägg
Saknas bara ett garage med bil av cortenstål. Gyllene tider kanske för Volvo 240 ägare...
Ska man vara modern passar det ju bättre att ha en 3-D skrivare i garaget, Ny bil varje vecka.Robert Kooijman skrev:
http://www.di.se/artiklar/2015/6/11/premiar-for-3d-utskriven-bil/
Lite blandade känslor.
När det fått sin slutliga finish så är det snyggt - men det tar sin tid. Innan dess ser det ut som vilken flammigt sönderrostad yta som helst.
Och hur är det med avfärgning? Hur ser den ljusa tröjan ut efter att man lutat sig mot väggen? Hur funkar det på gångytor? Tänker på bilden med trappan. Det kan ju inte vara alltför kul att dra in rost på golven.
Jag har bara sett materialet på avstånd och aldrig varit i närkontakt med det.
Rabattkanter av plåt är praktiskt och dominerar inte - men man bör nog undvika att kliva på dem.
När det fått sin slutliga finish så är det snyggt - men det tar sin tid. Innan dess ser det ut som vilken flammigt sönderrostad yta som helst.
Och hur är det med avfärgning? Hur ser den ljusa tröjan ut efter att man lutat sig mot väggen? Hur funkar det på gångytor? Tänker på bilden med trappan. Det kan ju inte vara alltför kul att dra in rost på golven.
Jag har bara sett materialet på avstånd och aldrig varit i närkontakt med det.
Rabattkanter av plåt är praktiskt och dominerar inte - men man bör nog undvika att kliva på dem.
Cortenplåt är inte bara att smälla upp. Bör tänka på att det rinner rostvatten och det vill man kanske inte ha överallt. Ett bygge i min närhet som satte upp ett Stort antal plåtar. Fick plocka ner igen eftersom det rann rostvatten ner i elektronik och annat. Nytt bygglov för ny fasad och införskaffande av ett material som var så lik som möjligt utan rinnande rostvatten.
"Fick plocka ner igen eftersom det rann rostvatten ner i elektronik och annat."
Verkar mer vara en allmänt dålig konstruktion. Fasadmaterialet påverkar väl inte hur vattnet rinner. Och hur var den där elektroniken placerad?
Rostvatten kan missfärga där det rinner men i övrigt förstår jag inte alls argumenten.
Verkar mer vara en allmänt dålig konstruktion. Fasadmaterialet påverkar väl inte hur vattnet rinner. Och hur var den där elektroniken placerad?
Rostvatten kan missfärga där det rinner men i övrigt förstår jag inte alls argumenten.
Medlem
· Västerbotten
· 887 inlägg
Jag tycker att det påminner om "rat rod"-bilar, en stil jag aldrig riktigt gillat. Visst kan det vara läckert i enskilda fall, men generellt känns det bara som att man inte orkade göra något av ytan utan låter det "förfalla" (sakta).
Ett fordon kan dock ge intrycket av att vara gammalt, slitet och välanvänt. Ett hus vetefasen.
Färgen i sig liknar betsad spånskiva.
Ett fordon kan dock ge intrycket av att vara gammalt, slitet och välanvänt. Ett hus vetefasen.
Färgen i sig liknar betsad spånskiva.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Är lite fundersam kring denna "sealer". Ska den förhindra avfärgning så är det väl lika med en skyddslack - och den kan man ju knappast lägga på förrän stålet rostat klart och äntligen fått sin slutliga finish.
Liknande trådar
-
Gräsmatta - döda fläckar! Önskar hjälp
Gräsmatta -
Anlägga något vackert på brant prickmark - går det?
Frågor och svar om trädgård -
Cortenstål - kant mot gräsmatta
Trädgård allmänt -
Vilhelmina tätort-vackert hus med historia
Byggnadsvård -
Husen i huset - ett vackert hus på avlång svår tomt
Bloggkommentarer