Hejsan,
Jag har tagit in offerter på att byta min gamla minimaster som sitter i köket mot ett nytt FTX-aggregat och i samband med det vill jag också byta placering. En plats som passar är i ett förråd innanför sovrummet.

Aggregaten jag har fått offert på heter FTX Acetec A100 respektive Systemair VTR 200. Jag har sökt på nätet efter specifikationer på hur mycket det låter, men jag hittar inget som jag begriper.

Sovrummet och förrådet skiljs åt av en oisolerad vägg med gips samt en vanlig innerdörr. Behöver jag fundera på om ljudet från ventilationsaggregatet kommer bli ett problem eller är det bara att köra på?

Blir det för högljutt i sovrummet?

margi009 skrev:
Behöver jag fundera på om ljudet från ventilationsaggregatet kommer bli ett problem eller är det bara att köra på?
Jag hade kört på! ;)

Ja, det var inte lätt att hitta uppgifter om ljudnivåer där!

Men rent generellt så skulle jag nog akta mig för att installera en maskin med 2 - 3 motorer, som går kontinuerligt, vägg i vägg med ett sovrum, särskilt om det är dåligt med isolering mellan rummen.
Hur aggregatets upphängningen görs spelar naturligtvis också stor roll, så inte vibrationer förs ut genom stommen.

knipo skrev:
Jag hade kört på! ;)
Och jag hade nog tvekat ordentligt, ;) Men så vill jag också ha det knäpptyst i sovrummet. Beror nog mycket på hur ljudkänslig man är som individ. Själv kan jag glatt somna framför teven för att en halvtimma senare ligga i sovrummet och reta mig på minsta knäpp. :x

• Gilla
osiris
  • Laddar…
Skulle ocskå alltid välja bort oljudskällor från sovrummet...

Glöm inte att beakta fördelarna med att ha oljudskällor i sovrummet. De kan dränka ut många andra ljud...

Det sagt, man vänjer sig fort. Jag vet folk som haft järnvägen utanför väggen, och de vande sig fort och skulle antagligen inte vakna av en jordbävning.

Troberg skrev:
Glöm inte att beakta fördelarna med att ha oljudskällor i sovrummet. De kan dränka ut många andra ljud...

Det sagt, man vänjer sig fort. Jag vet folk som haft järnvägen utanför väggen, och de vande sig fort och skulle antagligen inte vakna av en jordbävning.
Nej, men man vet inte förrän man har testat. Och då kan det bli dyrt att flytta ett aggregat...

Troberg skrev:
Det sagt, man vänjer sig fort.
Det är nog väldigt, väldigt individuellt. Att säga att alla vänjer sig snabbt påstår jag är direkt felaktigt!

Tack för era svar :) Det var inget lätt beslut ... Jag är visserligen inte särskilt svårsövd men det är kanske dumt att chansa. Får nog börja fundera på en alternativ placering.

Vi har aggregatet på vinden, och det brummar en del i sonens rum som är precis under. Åtminstone så mycket att man reagerar på det när man flyttar sig mellan olika rum i huset. När man varit i samma rum någon minut så tänker man inte på det.

Sen beror det ju mycket på vad man har för buller runtom... Vi bor långt ut på landet, men inne i en stad kan jag tänka mig att allt buller som kommer utifrån kan dränka aggregatets buller en del.

Det låter dessutom extra mycket om man slarvat med att byta filter, eftersom aggregatet går hårdare då. Det gör en rätt stor skillnad!

Man kan ju, om man så vill, göra väggen mer ljudisolerad och även sätta en ljudklassad innerdörr .... men det är ju inte precis gratis. :x

tommib
Jag skulle avstått från den placeringen. Det finns forskning som talar för att kontinuerligt buller stör den naturliga sömnen och orsakar stress och följdsjukdomar. Det är sannolikt väldigt svårt att få bort ljudet från ett aggregat placerat precis i anslutning till sovrummet. Vi har ett Flexit UNI3 i ett förråd utanför sovrummet (inte i anslutning) och det hörs trots gips+osb på båda sidorna med isolering mellan (70mm reglar). Dörren är visserligen kass och jag hoppas på att vi får bort ljudet med en bättre dörr snart.

Jag hade avstått! Men då är jag lite petig med ljud oxå. Mitt aggregat står på kallvinden över badrummet. I sovrummen hör jag absolut ingenting ifrån ventilation eller aggregat. Däremot kan jag, om det för övrigt är knäpptyst i huset, höra den roterande värmeväxlaren som ett svagt brummande om jag står i badrummet i närheten av frånluftventilen. Inget ljud ifrån fläktarna dock.

Kolla upp en alternativ placering är mitt tips. Jag tar hellre massor av knölig kanaldragning framför monotona brummanden i sovmiljö!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.