Tycker det låter för bra för att vara sant, men kul historia
Visst är det sant. Normalt sett skulle jag inte göra så, men när det ibland var tre stora högar om dagen så börjar man lacka ur, speciellt när ägaren så uppenbart aktivt ignorerar att plocka upp.

Ett tips, bara. Ha stövlar om ni ska göra det. Jag fick lite skvättar på stövlarna.

Även en kastrerad katts kiss luktar.
Visst luktar det, men de springer inte och småskvätter överallt när de är kastrerade.
 
Troberg skrev:
Föreslå för ägarna att de ska kastrera katten. Då försvinner revirmarkerandet.
Jag har en kastrerad hankatt som har ett par ställen på tomten som han markerar på. Så det är inte helt säkert att en kastrering stoppar skvättandet.
 
lbgu skrev:
Jag har en kastrerad hankatt som har ett par ställen på tomten som han markerar på. Så det är inte helt säkert att en kastrering stoppar skvättandet.
Vi pratar om en statistisk nivå här. Det finns alltid undantag.
 
  • Gilla
MKG och 1 till
  • Laddar…
Det är inte alls bara undantag. Jag tycker, av många skäl, att alla katter som inte används till avel ska vara kastrerade. Men om en hankatt kastreras i vuxen ålder så är det snarare 50/50 att den fortsätter markera. Min fru jobbar med förvildade och hemlösa katter som tas in och kastreras och jag har på den vägen sett mängder med kastrerade hankatter som fortsätter markera. Med det sagt så är kastration ändå alltid att föredra, katten slipper jaga runt långa sträckor efter löpande honor, revirtänket lägger sig på en lägre nivå och det blir mindre slagsmål bland annat, och så luktar en kastrerad hanes piss inte i närheten lika fränt.
 
En kastrerad katt har mycket svagare (det luktar mycket mindre) urin då hormonproduktionen dämpas! Så är det bara!

Edit.

http://bergslagskatten.se/kastr.html

Revirmarkering

En okastrerad hankatt förorsakar större olägenhet för omgivningen. Om din katt får vara ute i det fria är det därför bra för grannsämjan om du kastrerar den. Okastrerade katter markerar gärna sitt revir. Att skvätta urin (t ex på huset, bilen m m - både ditt eget hus och grannarnas) är ett naturligt sätt för både hon- och hankatter att markera sitt revir. Katten sprayar då små mängder urin som bl a innehåller särskilda luktämnen, s k feromoner. Detta beteende blir lugnare om katten kastreras (och urinen luktar dessutom inte lika starkt då).
 
Redigerat:
Alla ansvarsfulla kattägare ska kastrera (undantag för avel), vaccinera och märka sina katter. Allt annat är extremt oansvarigt. Okastrerade katter är ett problem i Sverige idag eftersom populationen av herrelösa katter växer.

Personligen tycker jag att man som kattägare borde ha mer ansvar för sina djur. Allergiker borde kunna bo i ett villakvarter utan att behöva oroa sig för att grannskapets katter ska springa runt. Våra katter har fått en stor bit av trädgården inhägnad så de får vara ute hur mycket de vill men kan inte störa grannar och är dessutom skyddade från omkringliggande trafik. Extra bonusen är att vi är skyddade från grannskapets katter. Att våra katter hårar ner hemma får jag leva med som konsekvens av att jag valt att leva med dem, det betyder inte att jag vill ha andra katter springande.
 
  • Gilla
Shaexan och 5 till
  • Laddar…
Anaii skrev:
Alla ansvarsfulla kattägare ska kastrera (undantag för avel), vaccinera och märka sina katter. Allt annat är extremt oansvarigt. Okastrerade katter är ett problem i Sverige idag eftersom populationen av herrelösa katter växer.

Personligen tycker jag att man som kattägare borde ha mer ansvar för sina djur. Allergiker borde kunna bo i ett villakvarter utan att behöva oroa sig för att grannskapets katter ska springa runt. Våra katter har fått en stor bit av trädgården inhägnad så de får vara ute hur mycket de vill men kan inte störa grannar och är dessutom skyddade från omkringliggande trafik. Extra bonusen är att vi är skyddade från grannskapets katter. Att våra katter hårar ner hemma får jag leva med som konsekvens av att jag valt att leva med dem, det betyder inte att jag vill ha andra katter springande.
Ja man kan bara hoppas att fler kattägare blir som dej
 
Jag förstår inte hur kattägare vågar släppa sina katter vind för våg utan uppsikt. Vår katt är av denna anledning innekatt och får komma ut i sele
 
AndersMalmgren skrev:
Jag förstår inte hur kattägare vågar släppa sina katter vind för våg utan uppsikt.
Det beror väl ändå lite på hur man bor. Inne i stan håller jag absolut med dig men ute på en bondgård tycker jag inte det är det minsta konstigt med lösa katter. Sen finns ju naturligtvis alla varianter däremellan.
 
Ett villaområde är inte bättre än mitt i stan, men mitt på landet kan ju funka, men då får man vara orolig för räven istället
 
AndersMalmgren skrev:
Ett villaområde är inte bättre än mitt i stan, men mitt på landet kan ju funka, men då får man vara orolig för räven istället
Äh, inte då. Han tar hönorna först! :p:mad:
 
J
AndersMalmgren skrev:
Även en kastrerad katts kiss luktar. Jag har ansvaret för kattlådan sedan tjejen blev gravid, slarvar någon gång och då har han pissat på någon klädhög eller så, krävs ättika och dubbla tvättar för att få bort
Tur ni inte gjorde tvärtom av misstag, och gav katten ansvar för kattlådan, han gjorde tjejen gravid, och du sprang runt kastrerad och skvätte på klädhögarna :D
 
  • Gilla
datpsu och 2 till
  • Laddar…
Jocke Best skrev:
Tur ni inte gjorde tvärtom av misstag, och gav katten ansvar för kattlådan, han gjorde tjejen gravid, och du sprang runt kastrerad och skvätte på klädhögarna :D
Ja, misstag av den digniteten inträffar ju ganska lätt... :rolleyes:
 
AndersMalmgren skrev:
Jag förstår inte hur kattägare vågar släppa sina katter vind för våg utan uppsikt. Vår katt är av denna anledning innekatt och får komma ut i sele
Jag är i och för sig uppvuxen på landet, men jag har alltid haft katter som har fått gå fritt, även nu när jag flyttat till småstad. Min katt håller sig bara i närområdet. De flesta på gatan har katt och dessa katter vandrar mellan trädgårdarna. Funkar finfint både för katterna och vi som äger dem. Smilla har kommit på avvägar två gånger, men då satte vi upp efterlysningslappar på lyktstolpar och så kom hon till rätta. En gång var hon kidnappad av en mindre nogräknad familj (men någon skvallrade så att vi kunde knacka på och återkräva henne). Andra gången hade hon fallit för frestelsen att låta sig matas av en pensionär i hamnen och blivit kvar där. Den gången ringde kidnapparen självmant så att vi kunde hämta henne. :)

Hon följer med oss när vi är ute och promenerar och har varit inne både på Hemköp, biblioteket och videoaffären (när det fanns en sådan).
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
En gång var hon kidnappad av en mindre nogräknad familj (men någon skvallrade så att vi kunde knacka på och återkräva henne).
Hoppas ni tog med några HA-gossar i så kallat allmänpreventivt syfte. :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.