Har idag ett sågbladsset från Clas Ohlson som funkar för att såga, men absolut inte för fina snitt. Vad rekommenderar ni för sågblad för riktigt fina snitt?
Ska såga i hyllplan och vill ha ett riktigt bra resultat.

Jag använder oftast blad från Bosch, de har ett antal varianter anpassade för olika material.

//Ronnie

Pysslarn skrev:
Jag använder oftast blad från Bosch, de har ett antal varianter anpassade för olika material.

//Ronnie
Något speciellt blad som är avsett för fina snitt av deras blad?

Ska du såga hyllplan så är väl en sticksåg helt fel verktyg, en kap/ger, sänksåg, cirkelsåg eller en fogsvans är nog alla bättre lämpade för uppgiften.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
T
Håller med Janus82, sticksågen är inte rätt verktyg för att såga ett hyllplan. Även om du tejpar där du ska snitta, sågar från baksidan, har ett bra sågblad och har en linjal att köra sågen emot(för att det ska bli rakt) så blir det inte lika bra som en sänksåg/cirkelsåg.
Fogsvans kan funka om man är säker på handen och har en fintandad(och ny) såg.

Sen finns det naturligvis fintandade sågblad som är lite bredare för sticksågen. Jag skulle titta efter ett med 2,5 mm tandindelning (10 tpi) eller liknande och gärna ett där bladet är lite bredare för att det ska styra bättre. Dessutom, som jag skrev innan, tejpa där snittet ska vara, såga från baksidan och inte pressa sågen framåt utan låta sågens pendelrörelse jobba. (Har inte sticksågen en pendelfunktion, låt bli att använda den, det blir inte bra)

Väljer du att använda en cirkelsåg så ställ in sågdjupet så att det är precis någon millimeter större än materialets tjocklek. Då kommer sågvinkeln att bli bättre för att minska risken för urslag.

Det kan ju vara så att TS skall göra någon form av anpassing av hyllplanet till rör eller något anat och därför behöver kunna såga snitt som inte är raka och då känns väl ändå sticksågen som någorlunda rätt verktyg.

I tillägg till de tips som Testarn kommit med vill jag lägga till att man kan tvinga ihop hyllplanet med någon offerbit och på så sätt minska urslagen.

Dewalt Clean Cut (10TPI) har jag anvvänt till både MDF och folirade hyllplan med ganska gott resultat. Finns även hos Beijer.
http://www.amazon.com/DEWALT-DW3760H-4-Inch-Finish-T-Shank/dp/B00004RH6B

ClasseClas
Jag rekommenderar Bosch - Extra-Clean for Wood - nr T308B för softwood, T308BF för hardwood. Snitten blir superfina.

• Gilla
ironpower
  • Laddar…
Använder ofta Bosch sticksågsblad T101AOF. Egentligen för laminat, men också väldigt bra för hyllplan. Klarar upp till ca. 30 mm.

Jag ska såga uttag för reglar som måste göras med sticksåg. Skulle jag dela hyllplanet skulle jag självklart använda en sänksåg.

T
Hmm.. Inser att jag gjorde ett felaktigt antagande och inte tänkte på att det kunde vara ett uttag som skulle göras... :surprised:
Då är det förstås ett fintandat blad som 'gäller' och då har du fått några bra tips.

Lycka till med sågningen :)

Festool. Finns ganska många olika utförningar, men skulle gå med FS. Styrskena har du, antar jag.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.