7 666 läst · 11 svar
8k läst
11 svar
Sticksågsblad för fina snitt?
Har idag ett sågbladsset från Clas Ohlson som funkar för att såga, men absolut inte för fina snitt. Vad rekommenderar ni för sågblad för riktigt fina snitt?
Ska såga i hyllplan och vill ha ett riktigt bra resultat.
Ska såga i hyllplan och vill ha ett riktigt bra resultat.
Håller med Janus82, sticksågen är inte rätt verktyg för att såga ett hyllplan. Även om du tejpar där du ska snitta, sågar från baksidan, har ett bra sågblad och har en linjal att köra sågen emot(för att det ska bli rakt) så blir det inte lika bra som en sänksåg/cirkelsåg.
Fogsvans kan funka om man är säker på handen och har en fintandad(och ny) såg.
Sen finns det naturligvis fintandade sågblad som är lite bredare för sticksågen. Jag skulle titta efter ett med 2,5 mm tandindelning (10 tpi) eller liknande och gärna ett där bladet är lite bredare för att det ska styra bättre. Dessutom, som jag skrev innan, tejpa där snittet ska vara, såga från baksidan och inte pressa sågen framåt utan låta sågens pendelrörelse jobba. (Har inte sticksågen en pendelfunktion, låt bli att använda den, det blir inte bra)
Väljer du att använda en cirkelsåg så ställ in sågdjupet så att det är precis någon millimeter större än materialets tjocklek. Då kommer sågvinkeln att bli bättre för att minska risken för urslag.
Fogsvans kan funka om man är säker på handen och har en fintandad(och ny) såg.
Sen finns det naturligvis fintandade sågblad som är lite bredare för sticksågen. Jag skulle titta efter ett med 2,5 mm tandindelning (10 tpi) eller liknande och gärna ett där bladet är lite bredare för att det ska styra bättre. Dessutom, som jag skrev innan, tejpa där snittet ska vara, såga från baksidan och inte pressa sågen framåt utan låta sågens pendelrörelse jobba. (Har inte sticksågen en pendelfunktion, låt bli att använda den, det blir inte bra)
Väljer du att använda en cirkelsåg så ställ in sågdjupet så att det är precis någon millimeter större än materialets tjocklek. Då kommer sågvinkeln att bli bättre för att minska risken för urslag.
Det kan ju vara så att TS skall göra någon form av anpassing av hyllplanet till rör eller något anat och därför behöver kunna såga snitt som inte är raka och då känns väl ändå sticksågen som någorlunda rätt verktyg.
I tillägg till de tips som Testarn kommit med vill jag lägga till att man kan tvinga ihop hyllplanet med någon offerbit och på så sätt minska urslagen.
Dewalt Clean Cut (10TPI) har jag anvvänt till både MDF och folirade hyllplan med ganska gott resultat. Finns även hos Beijer.
http://www.amazon.com/DEWALT-DW3760H-4-Inch-Finish-T-Shank/dp/B00004RH6B
I tillägg till de tips som Testarn kommit med vill jag lägga till att man kan tvinga ihop hyllplanet med någon offerbit och på så sätt minska urslagen.
Dewalt Clean Cut (10TPI) har jag anvvänt till både MDF och folirade hyllplan med ganska gott resultat. Finns även hos Beijer.
http://www.amazon.com/DEWALT-DW3760H-4-Inch-Finish-T-Shank/dp/B00004RH6B
Medlem
· Blekinge
· 207 inlägg
Använder ofta Bosch sticksågsblad T101AOF. Egentligen för laminat, men också väldigt bra för hyllplan. Klarar upp till ca. 30 mm.
Hmm.. Inser att jag gjorde ett felaktigt antagande och inte tänkte på att det kunde vara ett uttag som skulle göras...
Då är det förstås ett fintandat blad som 'gäller' och då har du fått några bra tips.
Lycka till med sågningen
Då är det förstås ett fintandat blad som 'gäller' och då har du fått några bra tips.
Lycka till med sågningen
Festool. Finns ganska många olika utförningar, men skulle gå med FS. Styrskena har du, antar jag.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Förfina betongyta på murspis?
Byggmaterial & Byggteknik -
Final finish istället för flytspackel på ojämnheter i betongplatta?
Golv -
Olika kostnadsnivåer för finare/sämre områden?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Tigersågblad för fina snitt?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Tips & råd - Förvalta sidoinkomst - Bäst via AB, enskilt eller använda sig av Frilans Finans?
Övrigt Off Topic