Hej alla!

Jag ska tapetsera bakom ett element i vårt nya hus, men jag blir inte klok på hur man stänger av vattnet innan man tar loss det. Framför koppargrejen på enkelröret precis innan radiatorn brukar det sitta ett vred. Det finns en spärr på detta vred, och jag tänkte mig att om man tar loss vredet så kan man snurra den lite till och strypa det helt, men så verkar det inte funka. Man kan snurra grejen som vredet fäster i hur många varv som helst, och i inget läge slutar det strila från avluftningsnippeln.

Jag är kanske bara otålig? Hur länge borde det strila från avluftningen om jag lyckats stänga av tillförseln? 10 minuter?

Med alla rattar och kranar som sitter på rören känns det som att det måste gå att stänga av på något sätt. Eller måste jag dränera hela värmesystemet nerifrån vattencentralen i källaren?

Huset är byggt 1969 och jag tror radiatorn är orginal, för det är likadant i alla rum.

radiatoranslutning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inget svar på frågan men jag har aldrig monterat av ett element när jag har tapetserat.

Skär tapeten snyggt någon cm in och måla bakväggen i lämplig färg. Det blir snyggare.

Klart jag kan lösa det ursprungliga problemet genom att helt enkelt låta bli att tapetsera där något är i vägen. Oavsett det skulle jag gärna vilja veta om det går att stänga av vattnet till elementet. Det kan ju vara bra att veta av alla möjliga skäl.

Det finns troligen något sätt att stänga, det brukar det göra, men frågan är hur listigt det är att börja joxa med det. Risken att det aldrig tätar igen är ganska stor.
Det går inte att lirka in tapeten bakom, det brukar farsgubben lyckas med?

Jag vill mest veta om det finns något knep att stänga av vattentillförseln till en enskild radiator, utan att tömma hela systemet.

Att syftet för dagen är tapetsering är inte så viktigt. Jag vet att tapetseringen går att lösa med elementet på plats.

Jag kan tyvärr inte hjälpa till mer, mer än att det brukar finnas ett sätt. Termostatventilen+en ventil bakom något lock, typ. Har aldrig joxat med den du har.
Någon av forumets rörpulare kan möjligen ha råkat på den.

Du har bara två delar att jobba med där, termostaten och mässingsfärgade vredet. Inte säkert att det går stänga av så att man kan ta bort utan att tappa ur, frågan är vad vredet används till normalt.

Termostaten stänger ena röret förhoppningsvis tätt men inget man kan lita på du får prova ställa ner den på min. Sen låta någon samla upp vattnet från avluftningen samtidigt som du vrider på andra vredet långsamt minskar utflödet i luftningen finns ju en chans att det går det märks direkt. Det vredet borde verka inom 90 eller 180 grader eftersom det inte finns något stopp.

Bara att testa och se vad som händer om du vill veta hur det kan funka. Men inget kul om tex termostaten börjar öppna och du får svartvatten på nya tapeterna, så passar ju med test nu före.

Y
Ifall du börjar skruva i något, så lägg trasa mellan vägg och där du skruvar, som GK100 nämner så finns risken att det sprutar ut lite svart vatten som lätt biter sig fast.

-vilket väcker minnen ifrån när jag ventilerade en ventil som tydligen inte hade något stopp och det spruta ut svart vatten i ett vitt kök.. mmmMMmMm.. Tur nog var jag lite beredd så jag höll stadigt nog i verktyget så skruven aldrig for iväg.

Redigerat:
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Har alldrig hört talas om någon som tagit bort radiatorer för att tapetsera.
Värmesystemet ska man göra så lite ingrepp i som möjligt. Tar man nu ändå bort radiatorn sätter man något isolerande och reflekterande bakom så sparar man värme.

johanpelle skrev:
Tar man nu ändå bort radiatorn sätter man något isolerande och reflekterande bakom så sparar man värme.
Det där är bara humbug och ger ingen effekt alls om inte huset är extremt dåligt isolerat. Det finns minst en tråd om det där här på byggahus.

I det vertikala röret måste ju finnas två strömmar vatten, till och retur. Jag har aldrig sett en ventil som verkar på två strömmar samtidigt så jag tror inte det går att stänga av.
Däremot kan det finnas skruv och vred för att justera bypass om det är ett ett-rörs-system.

Tack för alla svar! Jag går på majoritetens linje och låter elementet sitta, och utgår från att framtida problem som verkligen kräver avstängning får lösas från vattencentralen.

Om inte annat är det här en bra anledning att skaffa sig en sån där böjbar skruvmejsel. (Fönsterbrädekonsollerna sitter skruvade i väggen bakom radiatorn, och behöver definitivt tas loss oavsett tapetsering eller målning).

Äldre ettrörssystem brukar inte ha avstängning vid radiatorn, endast en flödesväljarventil (den mitt på stigarröret). Den tätar inte, men håller mot strömningsriktningen i vattenflödet. Antagligen är röret som stiger till radiatorn delat inuti av en metalldelare.

Modernare har ofta en skruvbar kägelventil i ventilhuset, men du verkar inte ha en sådan, även om termostaten är eftermonterad.

Jag hade nog målat vitt bakom elementet och tapetserat resten av rummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.