3 012 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Padda gammal asfalt?
Hej,
Jag har fått spår i min garageuppfart efter det att en lastbil har kört fram och tillbaka ca 20 gånger (pga utfyllnad på tomten). Nu ska det inte köra fler tunga fordon på uppfarten. Jag undrar om man hade kunnat padda bort "spåren" med en padda? Någon dom har erfarenhet utav detta? Asfalten är 25 PR gammal och har uppenbarligen ett dåligt utfört under arbete.
Jag har fått spår i min garageuppfart efter det att en lastbil har kört fram och tillbaka ca 20 gånger (pga utfyllnad på tomten). Nu ska det inte köra fler tunga fordon på uppfarten. Jag undrar om man hade kunnat padda bort "spåren" med en padda? Någon dom har erfarenhet utav detta? Asfalten är 25 PR gammal och har uppenbarligen ett dåligt utfört under arbete.
Inget svar på din fråga.
Har lastbilen bara kört rakt framåt/bakåt på uppfarten eller har lastbilen svängt kraftigt?
Är garageuppfarten gjort för att beträdas av tunga fordon?
Har solen legat på och värmt upp asfalten innan/under lastbilen körde på uppfarten?
Har lastbilen bara kört rakt framåt/bakåt på uppfarten eller har lastbilen svängt kraftigt?
Är garageuppfarten gjort för att beträdas av tunga fordon?
Har solen legat på och värmt upp asfalten innan/under lastbilen körde på uppfarten?
Du får slå så hårt att asfalten troligen spricker sönder. Vanlig asfaltpadda funkar inte, utan du måste ha en 400+kg padda.
Som sagt om du lyckas jämna så har du troligtvis också förstört asfalten.
Jag utgår från att du har ca 4-5cm tjock asfalt
Som sagt om du lyckas jämna så har du troligtvis också förstört asfalten.
Jag utgår från att du har ca 4-5cm tjock asfalt
Tror dock det är ganska riskabelt när asfalt är så gammal, den består numera mest av sten då bitumen oxiderar bort med tiden. Enda alternativet är ju att belasta övrig yta liksom den som sjunkit. Problemet är ju inte asfalten utan lagret under som har gett sig.
Ett alternativ till att försöka fixa asfalten är att såga upp med motorkap och fälla in marksten/smågat/ plattor på den skadade delen, ( ev som friser, bårder om skadorna är som spår längs med uppfarten). Tänker man bara till och gör steninfällningen symmetrisk kan det bli hur snyggt som helst. Lappningar och lagningar i asfalt blir sällan snyggt...