Stefan N tycker du att jag ska ha på sand nu eller avvakta någon vecka?

Stefan N tycker du att jag ska ha på sand nu eller avvakta någon vecka?

Gräsmattor sjunker och håller på ganska mycket, låt det ta sin tid och få sätta sig sen kan du börja fylla på där det uppenbarligen är sänkor. Fyller man på bara lite i taget så växer snart gräset igenom utan att man sår nytt.

Okej jag förstår men pölarna blir bara större ju mer det regnar, resten där jag har haft på mer jord ser bra ut!

Korvgubbe
Marken kommer att sätta sig, bättre att vänta till nästa sommar och se hur det ser ut då. Dressa i där det behövs och stödså. Att anlägga en ny gräsmatta är inget helgprojekt, det är ett projekt på flera år.

Nej jag tänkte ifall jag skulle lägga på mer gräsmattejord som jag har haft tidigare på de ställena där det tydligen är för lite jord och sedan så lite.

Slappna av nu... :)

Låt gräset få gro i lugn och ro. Då ser du var du behöver komplettera med gräsfrö och jord (om det nu behövs ö.h.t?).

• Gilla
Rustyy
  • Laddar…
Hej igen!

Nu har gräset börjat växa, kruxet är att det växer lite ojämnt dels så antar jag att det beror på fåglar sen att när det regnade så samlades gräsfrön på vissa platser. Nu vet jag inte om jag ska avvakta eller om jag ska köpa mer jord o frön o så igen. Behöver hjälp. Sen undrar jag också när det är dags att gödsla. Tacksam för all hjälp jag kan få

Låt gräset få växa bara... Vissa partier av gräsmattan gror tidigare än andra. Det kan bero på att det har varit mer värme eller fukt på något ställe. Men förr eller snare har du en heltäckande matta.

Självklart måste man lägga på mer jord och gräsfrö om nöden kräver, men gör det när du ser att det verkligen behövs. Inte när gräset precis har börjat gro.

När du har klippt minst 2 ggr, då kan du gå på med jord/gräsfrö på de ställen som behöver det.

Jag tycker att du oroar dig väldigt mycket helt i onödan. Det finns få saker som är säkrare än att det börjar växa gräs på naken matjord. Det man kan oroa sig för är maskrosor och annat skit som också letar sig dit.

• Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.