MagnusSt skrev:
Jag har också problem med skruvarna, De slits jävligt hårt. Annars funkar klipparen oförskämt bra denna 4:e säsongen. Som helhet är jag galet nöjd med klipparen och jag kommer aldrig köpa en motorgräsklippare igen.

var köper ni era skruvar? Någon som har hittat skruvar av bättre kvalité då dessa känns väldigt mjuka.
ganska säker på att skruvar som sitter i elcenraler vid jord o noll skenor passar 4 mm något kortare än kinaskruvar
 
Grabben fick min Worx, och då han också hade problem med blybatterierna ringde han ner till Hasse, och fick nya Lithiumbatterier rätt nyligen.
Blev en jäkla sprutt på den, sa han. Gick betydligt fortare än tidigare.
Gick fint i flera dagar.
Men nu är den tvärdöd. Laddaren lyser som den ska.
Han frågade mig om det sitter nån säkring eller liknande inuti maskinen.
Det var inget jag kunde svara på.
Kan väl inte vara så att det är 36 voltsbatterier och motorn bränt, eller vad kan det vara?
Han får ringa och höra med Hasse, sa jag till honom.

Trist
 
SvPa skrev:
Grabben fick min Worx, och då han också hade problem med blybatterierna ringde han ner till Hasse, och fick nya Lithiumbatterier rätt nyligen.
Blev en jäkla sprutt på den, sa han. Gick betydligt fortare än tidigare.
Gick fint i flera dagar.
Men nu är den tvärdöd. Laddaren lyser som den ska.
Han frågade mig om det sitter nån säkring eller liknande inuti maskinen.
Det var inget jag kunde svara på.
Kan väl inte vara så att det är 36 voltsbatterier och motorn bränt, eller vad kan det vara?
Han får ringa och höra med Hasse, sa jag till honom.

Trist
Förmodligen har han dragit ur batteriet för mycket för då stänger Litiumbatterierna av sig och det går inte ens att få igång laddningen. Kan hända om den fastnar någonstans för långe med redan låg laddning, då drar den ur sig rätt snabbt. Under 22 V nån gång sker detta. Det står en hel del under förra året i tråden om detta.
Det har hänt mig ett par gånger och då är displayen tom och inget händer när man försöker trycka igång den.

Problemet är att det ju handlar om 28 V batteri som ju är svårladdade om man inte råkar ha en sådan laddare.
Jag löste det genom att ladda upp mitt gamla batteri med min CTEK 5.0 12V, ett batteri åt gången, dvs. man får öppna lådan först. Sen parallellkopplade jag helt enkelt ihop det gamla batteriet med det nya Litiumbatteriet och lät det stå i 5-10 minuter. Den boosten hjälper batteriet att komma över avstängningsgränsen och därefter är det bara att montera i det igen och köra in klipparen med Home knappen i laddaren så börjar den ladda som vanligt igen.
 
Litiumbatterier är inget man ska leka med. Dom är extremt brandfarliga om dom inte sköts och laddas rätt. Om nu batterierna kan laddas ur för mycket om klipparen fastnar är ju inte elektroniken redo för litiumbatterier. Det måste finnas en lågspänningsvakt som bryter om spänningen blir för låg. Det är därför litium bestyckade maskiner tvär stannar när batteriet är "slut" för att inte dra ur batteriet för mycket och skada det.
 
Det har hänt mig ngn gång också. Jag har då väntat en stund, Burit klipparen till laddstationen, Tryckt igång den på displayen och sen skjutsat in den i laddaren manuellt.
Min har aldrig varit så död att jag inte har kunnat starta upp displayen. Den orkar däremot inte börja klippa eller köra då.
 
Så ladda de gamla batterierna, sedan ansluta + till + och - till - på Lithiumbatteriet. är det så du menar?

Pratade med grabben nu, den hade stått och slirat när den var på hemväg till laddaren, han har det lite backigt där han bor, och det har ju regnat rätt bra sista tiden, så det är jäkligt blött i markerna. Så visst hade den laddat ur sig.
 
Jag brukar ladda ett batteri i taget, då behöver du inte koppla om dom.
 
SvPa skrev:
Så ladda de gamla batterierna, sedan ansluta + till + och - till - på Lithiumbatteriet. är det så du menar?

Pratade med grabben nu, den hade stått och slirat när den var på hemväg till laddaren, han har det lite backigt där han bor, och det har ju regnat rätt bra sista tiden, så det är jäkligt blött i markerna. Så visst hade den laddat ur sig.
Ja, om han inte har en CTEK eller liknande kan han skruva i det gamla batteriet i klipparen ladda upp det på vanligt sätt i laddaren och sedan ta ur det samt koppla ihop + till + och - till - under ca. 10 minuter. Spänningen är inte så hög i det gamla batteriet att någon strömchock kan skada Litiumbatteriet utan det gå stillsamt till att "pytsa" över tillräcklig laddning för att få igång Litiumbatteriet.
 
Foffe77 skrev:
Jag brukar ladda ett batteri i taget, då behöver du inte koppla om dom.
Jag vet inte vad du refererar till men jag har inte nämnt något om att koppla om batterierna utan jag laddar ett batteri i taget när det gäller de gamla blybatterierna. Nu gällde ju frågan dock att få liv i ett nyare Litiumbatteri.
 
quick skrev:
Litiumbatterier är inget man ska leka med. Dom är extremt brandfarliga om dom inte sköts och laddas rätt. Om nu batterierna kan laddas ur för mycket om klipparen fastnar är ju inte elektroniken redo för litiumbatterier. Det måste finnas en lågspänningsvakt som bryter om spänningen blir för låg. Det är därför litium bestyckade maskiner tvär stannar när batteriet är "slut" för att inte dra ur batteriet för mycket och skada det.
Jag vet inte att det nämnts något om att "leka med" Litiumbatterier utan frågan handlar om att få liv i ett som redan stängt av sig pga. låg spänning då de som brukligt har en inbyggd spänningsvakt. Men visst du har rätt i att klipparen borde ha en egen spänningsvakt som bryter innan själva batteriet gör det eftersom det annars är svårt att få igång det igen. Den bollen ligger dock på Works att ordna då det ju är de som bytt ut Blybatterierna till Litium.
 
MBygga skrev:
Jag vet inte att det nämnts något om att "leka med" Litiumbatterier utan frågan handlar om att få liv i ett som redan stängt av sig pga. låg spänning då de som brukligt har en inbyggd spänningsvakt. Men visst du har rätt i att klipparen borde ha en egen spänningsvakt som bryter innan själva batteriet gör det eftersom det annars är svårt att få igång det igen. Den bollen ligger dock på Works att ordna då det ju är de som bytt ut Blybatterierna till Litium.
Du har rätt. Experimentera hade varit ett bättre ord. Men i alla fall ett litiumbatteri som kortsluts eller utsätts för överspänning kan ge oanande konsekvenser som man bör vara medveten om innan man experimenterar med dom.

Kolla in detta klippet. Lite av ett extremfall men ändå.
https://youtu.be/XNptg_wxbmY
 
quick skrev:
Du har rätt. Experimentera hade varit ett bättre ord. Men i alla fall ett litiumbatteri som kortsluts eller utsätts för överspänning kan ge oanande konsekvenser som man bör vara medveten om innan man experimenterar med dom.

Kolla in detta klippet. Lite av ett extremfall men ändå.
[länk]
Ja, lite extremt jämfört med vad jag talar om men jag håller med om att man skall ha respekt för och veta vad man gör när det gäller Litiumbatterier.
Det som jag gör är dock helt ofarligt då Blybatteriet inte ens kommer upp i Litumbatteriets märkspänning (28V) utan bara lyfter upp det från under 22V till närmare 24V för att få igång det igen.
 
Jag har nu lött ihop ett batteripack av 8 lifepo4-celler a 3000mAh dock nått noname-skit, när jag satte i dom i klipparen visade displayen 51%, den gick i ca 1 timme innan den gick in i laddaren, ska bli intressant att se hur länge den kör/laddar. Har också klappat ihop ett pack till farsgubben men där är det 16 celler.
 
h00matis skrev:
Jag har nu lött ihop ett batteripack av 8 lifepo4-celler a 3000mAh dock nått noname-skit, när jag satte i dom i klipparen visade displayen 51%, den gick i ca 1 timme innan den gick in i laddaren, ska bli intressant att se hur länge den kör/laddar. Har också klappat ihop ett pack till farsgubben men där är det 16 celler.
Intressant! Berätta gärna lite mer detaljerat vilka batterier det är. Vore tacksam om du kunde uppdatera när du fått lite mer drifttid på batterierna.
 
Absolut, det var några 22650-celler, killen jag köpte dom av skulle ha dom till en el-cykel men tyckte inte de höll måttet, jag gav 500:- för 24 st. Jag återkommer om några dagar hur det verkar fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.