Jag har just köpt mig en lägenhet med tillhörande balkong på hela fem kvadratmeter. ;) Golvet är trist betong och jag vill göra det lite roligare genom att lägga någon form av trall eller dylikt.

Första tanken var att köpa färdiga kvadratiska plattor men min arbetskamrat började prata om att bara köpa virket och skruva ihop egna. Någon som har några tips och idéer om vad som blir snyggt? Jag har bara sett stora (60*60 & 80*80) färdiga plattor och jag tycker det är snyggare med mindre (30*30). Ett extra plus är ju om det blir så billigt som möjligt.

Har sett att flera länkat till q-wood.com men jag får inte den hemsidan att funka. Är det bara något temporärt eller lokalt just hos mig?

Om man köper virket och skruvar själv, är det snyggast att lägga dem på längden eller bredden?

Återkommer säkert senare med flera funderingar.

Fick till det med hemsidan nu, de är ju supersnygga de där.

Ringde K-rauta för att höra vad de kostar. 199 kronor för fyra stycken (30*30). Lite väl dyrt kanske när man har fem kvadrat som ska läggas och man jämför med att köpa trallvirke och skruva själv. Ja och även om man jämför med vanlig trall i lite större storlek, undrar om han verkligen gav mig rätt prisuppgift...

Elan, berätta gärna vad du bestämmer dig för och gör sen.

Jag går i precis samma tankar - färdigt vs. fixa själv, "oj, det var dyrt", osv.. Måste bara göra vardagsrum och hall beboliga först. :)

(Jag har också kollat på de där plattorna på K-rauta, men kommer tyvärr inte ihåg priset. Dock vet jag att jag reagerade på att det var dyrt.)

Ja jag var på K-rauta idag och de kostade verkligen 200 kronor för fyra stycken.

Jag hade bestämt mig för att köpa trallvirke och snickra själv, var på K-rauta för att köpa virket men jag gav upp när det visade sig att man inte kunde såga impregnerat virke där. Jag hade ingen möjligehet att frakta hem längder om 4,5 meter i min bil och hade inte heller någon lust att såga alla bitarna för hand med min fogsvans.

Så just nu är planen att köpa färdig trall, 60*60 cm. Har mätt på min balkong och det går att få ihop det ganska bra. Måste bara dela på en platta. Det blir lite hålrum i ena kanten av balkongen men där hade jag ändå tänkt ställa en avlång blomlåda så jag tror att det kommer bli bra i alla fall.

Får väl se om jag får tag på någon trall i morgon, just nu är jag rätt trött eftersom jag burit flyttkartonger halva dagen och letat trall, grill och annat resten av dagen och i morgon ska det bäras möbler. Det tar på krafterna att flytta.

Jag återkommer när jag köpt det jag ska köpa och kanske till och med fått det på plats.

Angående pris då. Om jag räknade rätt när jag stod bland virkeshögarna så skulle det gått på cirka 600 kronor för bara virket till min balkong på 5 kvadrat. Sedan tillkommer det ju skruv också. Köper jag färdiga 60*60 så kommer det kosta cirka 330 om jag får tag på de billigaste jag sett (30:- på K-rauta). Gillar man att såga och har en släpkärra så man kan få hem virket så blir det ju absolut snyggare att göra det själv eftersom man då får exakt de mått man vill ha. Men just nu är jag lite lat och lite snål så jag kör på färdiga varianten, kanske uppgraderar mig någon annan vår.

Gillar man inte de vanliga färdiga plattorna i tryckimpregnerat så såg jag att IKEA hade några som var snyggare och mörka. Men de var 45*45 och kostade 50-60 kronor.

Ett annat alternativ till de tryckimpregnerade plattorna är Rustas granitklinker golv/markplatta 30x30 cm. http://www.rusta.se/product.asp?p=62951137

62951137_m.jpg

Perfekt för balkong och uteplats. Frostsäker. Lätt att underhålla och montera. Dock är den ganska dyr, 49 kr/platta (9 små rutor). Finns även i beige.

Mvh Anna

Klinkerna kan bli lika kall som betongen, det är skönare att gå på trä. Jag hjälpte en kompis att lägga trall på hans baklong blev riktigt bra. De lades på bredden. Rekomenderas. Lycka till.

P.S. Vänta en vecka så får du kanske nya krafter, blir inte lika snyggt med färdig trall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.