5 692 läst · 17 svar
6k läst
17 svar
Hur mycket fukt flyttar en badrumsfläkt?
Kort kan man väl dra det som så att i taket ovanför badrummet så har det funnits en gammal ventilation för badrummet, något rör med utsug antar jag. Denna var dock demonterad men man hade inte byggt igen hålet utan monterat en plan plåt direkt ovanpå den befintliga plåten (helt öppet från sidorna). Snyggt gjort var det, men man hade inte ens fyllt igen med isolering där röret suttit, dessutom var det helt öppet ända ner mot ångspärren vid innertaket.Mikael_L skrev:
Stugan är dessutom vinterbonad enligt både säljare och mäklare. Men isoleringen var inte mer än 100-120mm. Så det som hänt, så som jag förstår det så har värmen smitit förbi isolering och fått snön på taket att smälta och rinna ner i hålet och på så sätt skada både väggar och tak.
Säljaren hävdar att vi duschar för mycket och att ventilationen i badrummet inte är tillräcklig.
Moderator
· Stockholm
· 52 273 inlägg
Kan du påvisa att det kan läcka vatten genom taket så är ju det ett grovt fel oavsett hur bra eller dålig ventilationen är. Det har inget med tjocklek på isolering att göra.
Låter som du borde ta in ett utlåtande från en namnkunnig besiktningsfirma. Inte för att du inte redan vet svaret själv, men för att kunna övertyga mäklaren och säljaren. De har nog bestämt sig för att det är fel på fläkten och dina duschvanor.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilka åtgärder bör jag vidta när jag flyttar in? Grundläggningen och fuktrelaterade risker i källaren
Grund & Markarbeten -
Fuktproblem på vinden pga badrumsfläkt?
Ventilation -
Badrumsfläkten sänker ej luftfuktigheten
Ventilation -
Avfuktare eller badrumsfläkt till tvättstugan?
Ventilation -
Hur montera badrumsfläkt med fuktavkännare?
Badrum