58 546 läst · 132 svar
59k läst
132 svar
Elinstallation i fritidshus väldigt många roliga frågor!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Kullrig spårskruv är inte enkelt att få tag på.
ALLA har upptäckt fördelarna med andra spårtyper.
Går du bet kan jag höra med mina spårskruvsälskande kollegor.
Mer än 5 kablar ska det inte vara under ett klammer, ska det vara 7 så sätt först ett för 4 och nedanför ett för 3 kablar.
Fäst klammer ett med pappspik så nästa kabel kan ligga uppepå, mot klamret .
Protte
ALLA har upptäckt fördelarna med andra spårtyper.
Går du bet kan jag höra med mina spårskruvsälskande kollegor.
Mer än 5 kablar ska det inte vara under ett klammer, ska det vara 7 så sätt först ett för 4 och nedanför ett för 3 kablar.
Fäst klammer ett med pappspik så nästa kabel kan ligga uppepå, mot klamret .
Protte
Spårskruv börjar bli lite svårt att få tag i nuförtiden, det ska ju vara torx för hela slanten. Det är ju klart mer praktiskt men ack så fult. Jag som har båt tycker att det SKA vara rostfri spårskruv där skruvskallarna syns i båten. I många fall är skruvskallen en del av designen och då är torx eller för all del krysspår inte ett alternativ. Möjligen kan krysspår fungera om man har en väldigt modern båt men i äldre båtar tar det ned intrycket rejält enligt mig.
Än finns spårskruv att få tag i på t ex Clas i sjön...men då pratar vi maskingängad. För träskruv måste man oftast vända sig till specialfirmor så som Skruvcentralen, Sifvert-skruv etc.
Än finns spårskruv att få tag i på t ex Clas i sjön...men då pratar vi maskingängad. För träskruv måste man oftast vända sig till specialfirmor så som Skruvcentralen, Sifvert-skruv etc.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Finns, för 2 kr /styck, i obehandlat järn.prototypen skrev:
http://www.nackabyggnadsvard.se/p/beslag/sparskruv-smidd-spik/sparskruv-kullrig-jarn-9-x.html
Jag tror jag har en liten påse någonstans. Inser plötsligt att det är ju nästan en förmögenhet, tur att jag inte kastat dom, som jag tänkt så många ggr.
edit:
Finns naturligtvis som en tråd här också:
https://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/131602-traskruv-med-kullrigt-huvud.html
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 379 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 97 inlägg
Vad snällt! Jag tar jättegärna skruv om du har, jag kan skicka dig andra moderna skruv som utbyte...PM:ar.
Och ja, det ska naturligtvis bli bilder – hur det än går med det här...
Och ja, det ska naturligtvis bli bilder – hur det än går med det här...
Medlem
· Västra Götaland
· 97 inlägg
Bo.Siltberg skrev:
Hej!
En rent teoretisk fråga (och nu menar jag inte längre impulssignalerna till dimrarna).
Får jag använda fyr- och femledare så länge jag håller mig inom samma grupp?
Exempel:
Om jag har tre DIN-monterade dimrar (300 W styck) avsäkrade i samma grupp med 10A i centralen – kan jag då gå med femledare och sätta en dosa vid första kretsen/lampan, sedan fyrledare (och dosa) till andra och till sist treledare till den sista? Då delar alla dimmerkretsar nolla och jord.
Detta sparar ju en del kabel – men är det praxis? Ska man undvika detta och föröka hålla sig till en treledare per dimmat lamputtag?
Rent säkerhetsmässigt bryter jag ju hela gruppen om jag bryter 10A-säkringen som avsäkrar de tre dimrarna. Väl?
Svar Ja. Det är brukligt så.Fetkubrick skrev:
edit:
Du kan också överväga att använda 5-ledare hela vägen, men inte nyttja alla ledare, om det blir mer estetiskt med samma diameter på alla kablarna.
Och vad det gäller diameter, nu vet jag inte vad för kabel du tänker använda.
Men moderna kablar har blivit riktigt smäckra, Särskilt om de har PEX-isolering.
Så EXK, EXLQ och allt vad dom heter, ligger typ alltid på under 10mm i diameter upp till 5g1,5
Och EKRK'n har nyligen blivit godkänd att vara utan biledare, kanske minskar diametern på den också.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 379 inlägg
Jodå, gruppsäkringen ger det skydd som behövs här.Fetkubrick skrev:
Det handlar dels om att på ett intuitivt sätt göra hela kretsen strömlös, alla ledare som finns i kabeln.
Och dels skyddar den mot överbelastning, kanske då främst i nollan. Spelar ingen roll hur många "dimmertrådar" det finns i kabeln, summan av strömmarna kan aldrig överstiga 10 A.
Det är faktiskt tillåter med mer vidlyftiga blandningar också, flera kretsar i samma kabel. Men då behöver man ha bra på fötterna och göra klart för sig om de har den isolation och åtskillnad som krävs.
Hittade de här bilderna i en bostadsannons, utanpåliggande installation kan va riktigt snygg i rätt sammanhang.
Här tycker jag det tillför mer än bara funktion, det blir en del av inredningen.
Här tycker jag det tillför mer än bara funktion, det blir en del av inredningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 97 inlägg
Nu har jag börjat! Det går ju inte fort alltså, men ska se om jag får till en bild sen.
Måste utnämna GK100 till en riktig forumhjälte – jag fick en hel påse spårskruv i olika dimensioner i posten.
//FK
Måste utnämna GK100 till en riktig forumhjälte – jag fick en hel påse spårskruv i olika dimensioner i posten.
//FK
Är du inte van att spika utanpåliggande är det nog bra att låta det gå långsamt.
Dels noga planering, glöm inte någon kabel medan du planerar, så allt kommer på bästa platsen.
Och så ska du inte missa Patriks klamringsskola:
https://www.byggahus.se/forum/el/185362-pirrande-kulo.html?showAll#36
Vad gäller böjradie på kabeln så beror det på var den är dragen, tycker jag. Allt ifrån så snäv som möjligt, till kanske 5 cm radie.
Glöm inte att kabeltillverkaren ofta har angivit en minsta radie. Det tullar jag på lite, ibland. När man ska gå i innerhörn på en list så är det inte snyggt att ha en stor radie så kabeln går ut mycket längre än listen/fodret.
Oavsett får man aldrig böja så kabeln veckar sig, både fult och en reell risk att det blev/blir inre skador på isoleringen.
Dels noga planering, glöm inte någon kabel medan du planerar, så allt kommer på bästa platsen.
Och så ska du inte missa Patriks klamringsskola:
https://www.byggahus.se/forum/el/185362-pirrande-kulo.html?showAll#36
Vad gäller böjradie på kabeln så beror det på var den är dragen, tycker jag. Allt ifrån så snäv som möjligt, till kanske 5 cm radie.
Glöm inte att kabeltillverkaren ofta har angivit en minsta radie. Det tullar jag på lite, ibland. När man ska gå i innerhörn på en list så är det inte snyggt att ha en stor radie så kabeln går ut mycket längre än listen/fodret.
Oavsett får man aldrig böja så kabeln veckar sig, både fult och en reell risk att det blev/blir inre skador på isoleringen.
Orkade inte läsa hela tråden men såhär tänker jag när jag klamrar.
Sätt först upp uttag och dosa på rätt ställe. Ta en raksträcka i taget. Mät sträckan, dra av 7cm från början och slutet (dosa, uttag eller böj), ta fram miniräknare och dela sträckan(-14cm) så att svaret blir mällan 16 och 21cm då vet du hur tätt klamren ska sitta. Oftast 17,2-18,9 cm.
Sätt först upp uttag och dosa på rätt ställe. Ta en raksträcka i taget. Mät sträckan, dra av 7cm från början och slutet (dosa, uttag eller böj), ta fram miniräknare och dela sträckan(-14cm) så att svaret blir mällan 16 och 21cm då vet du hur tätt klamren ska sitta. Oftast 17,2-18,9 cm.