Jag vill att någon av er testar och recenserar den populära kap- och gersågen blå Bosch GCM 8 SJL (som jag för övrigt sett att några av er redan har).
Byggahus köper in produkten, ni testar och recenserar och får sedan behålla maskinen. :)

Bosch GCM 8 SJL är en liten men rejäl proffssåg. Maskinen kanske kan komma till nytta i samband med att ni bygger en altan eller en friggebod och när ni sågar lister.

Anmäl ert intresse i denna tråd senast tisdag den 26 maj.

Motivera varför just du bör testa produkten och på vilket sätt du tänker lägga upp och redovisa recensionen. Exempel på en tidigare recension: https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/220866-test-bosch-gas-20-l-sfc.html

Bilder på produkten:
gcm-8-sjl-30918.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


gcm-8-sjl-in-action.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer om sågen finner ni här: http://www.bosch-professional.com/se/sv/gcm-8-sjl-30918-ocs-p/

Slår det här väl ut hoppas jag att vi kan göra fler tester av andra produkter.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Ja är intresserad av ett test, håller på bygger om en gammal hundgård till en liten gäststuga, isolerat, gipsat o lagt golv,
ska till och sätta lister, panela om och lägga om taket också, vore kul o få testa en blå Bosch, så kanske man släpper lite på sitt märkes revir
 
Jag anmäler mitt intresse för att testa denna såg.
Testmomenten på en sådan här såg kan jag tänka mej följande.
1 Ergonomi
2 Grovt virke (max storlek)
3 Precision på ex vinklar
4 Test i olika material (special klingor står jag själv för)
5 Till sist men inte minst, hur ser den ut på insidan?

Allt skulle dokumenteras väl med både bild och film.
 
Efter att ha renoverat och byggt till med instegsvarianten Bosch PCM 8S så är det dags att bygga ut kåken med några kvadrat till. En hel del reglar i olika dimensioner står på kaplistan.



Jag tänkte lägga upp testet i två delar:

1. Dels en praktisk del där jag går igenom hur sågen fungerar under tillbyggnaden.
2. Dels en del där jag matchar den mot min Bosch PCM 8S som kostar runt halva priset och en billigare Scheppach som min pappa nyligen köpte för runt 700 kr för att kunna berätta vad man får på olika prisnivåer.

(Kommer se till att det är nya klingor på alla sågar för att ge en rättvis jämförelse så klart)

Testet kommer innehålla moment som snittkvalité, dammuppsugningsförmåga, ljudnivå, hur smidiga de är att flytta med mera.

Om mig: Husägare sedan fyra år tillbaka, har byggt till, byggt badrum, innerväggar, ytterväggar, kök, vedförråd, och börjar närma mig 200 renoverade kvm. Ingenjör i grund och botten, självlärd inom bygg med gott om byggingenjörer och snickare i släkten som ger hjälp och tips.
 
Jag sliter sedan snart 15 år på en Delta Sidekick 10". Den har fått jobba med allt från bygga vedbod till stavparketter och enklare möbelsnickerier.

Sommarens projekt är att byta trall på altantrappan (5 hörnig med fris), några fasadbrädor på carporten och byta invändigt fönsterfoder som en snickare satte upp slarvigt.

Jag vill testa användarvänlighet och precision.

Användarvänlighet = hur pass bra fungerar de olika stödfunktionerna (mothåll, djupanhåll, fixtur, vinkelskivor etc)
Precision = är snitten raka, flexar armen och hur pass bra fungerar vinkelstoppen.

Dokumenterar med text och bild.

Vore intressant att se om en modernare såg är enklare att hantera samt vad de levererar.
 
Det där är väl verktyget som absolut inte behöver testas!!! ;)
Den sågen e grym :wow:
 
Haha, när Per skrev att han ringt till Bosch och kollat när den nya modellen skulle komma hade jag mina aningar om vad sim skulle testas i denna omgången :D

Jag har ju redan en 8sjl
 
Redigerat:
Krilleman
Jag skulle absolut kunna vara testpilot på denna sågen!

Jag har länge sagt till mig själv att jag ska uppgradera min "billighets-såg" från Jula med en riktig maskin. Men det har aldrig blivit av. Men med tanke på hur dålig och glapp Jula-maskinen har blivit, så är det ju verkligen dags!

Och med en ovanvåning som måste renoveras klart, med både massivt furugolv och lister, så ska ge den en riktig omgång. Gungställning i tryckimpregnerat virke är också på agendan då vi nyss fått "smått" i familjen. Tilltänkt är att det ska bli tillhörande plattform för rutschkana i samma gung-installation. Självklart är detta bygge tänkt att ske efter eget huvud. Inget färdigsågat paket här inte! Taket ska även hinnas med att läggas om på kåken innan året är slut.

Pappaledigheten är planerad att börja efter semestern, så om jag får äran att testa en Bosch GCM 8 SJL så kan jag garantera en gedigen recension från en glad amatörsnickrande farsa med många projekt på listan, både utomhus och inomhus. Med andra ord en väldigt "allround" recension från flera olika projekt utlovas!
 
Jag anmäler också mitt intresse för prova denna såg,
Min gamla blå Bosch håller på att falla isär pga av allt byggande här hemma, har även biltema såg att jämföra med.
Kommer att testa denna såg i mitt uterum + altan bygge, altan i sommarstugan och staket projekt.
Gör självklart test av alla möjliga funktioner :)
 
En förbannat bra såg. Min går för tillfället sig varm vid ett staketbygge. Grattis till den som får agera testpatrull!
 
Anmäler också mitt intresse till att testa denna såg. Har idag en DeWalt som har fått jobba hårt! Hoppas kunna utvärdera bland annat dammupptagningen vilket jag hört skall vara mkt bättre än motsvarande på andra sågar. Då jag sågar mkt inne i min "snickarbod" så är detta viktigt!

Skall bygga altan samt byta panel på resterande del av huset i sommar så arbetsuppgifter finns det gott om. Har redan 2 olika "best for wood" klingor som bör passa denna såg!
 
Jag har stort behov av en kap/gersåg då vi renoverar huset.. I sommar/höst skall det t.ex. sättas drivor med lister och bröstpanel.. Inom något år eller två skall vi byta panel på huset, renovera garaget vi har, bygga nytt garage, bygga pelletsförråd osv osv.. Jag skriver gärna en recension på ett cirkelsåg..
 
Hade gärna rescenserat denna såg.
Eftersom vi (jag) skall renovera fasaden på huset samt komplettera lister och byta panel på garaget. Den cirkelsåg jag har nu börjat sjunga på sista versen, och vill gärna inte använda företagets verktyg. Ställer gärna upp på att använda denna flitigt för att ge mitt uppriktiga svar. Mvh Fredrik Mollden
 
Jag bygger om ett sommarhus till åretruntboende och har därför en mängd olika projekt som skulle sätta sågen på prov. Jag sätter foder, lägger trägolv, sätter innertak, pärlspont på väggar, tilläggsisolerar fasaden och mycket mer. Min nuvarande dewalt börjar bli gammal och har dessutom inte så mycket finesser. Jämförelsen med en ny såg med fler funktioner utgör en bra utgångspunkt för recension. Jag skulle beskriva exakthet, styrka och ergonomi/användarvänlighet med text och bilder utifrån mina olika projekt då olika virkestjocklekar och krav på snitt påvisar sågens flexibilitet och mångsidighet.
 
Jag har stort behov av en kap/gersåg då vi renoverar huset.. I sommar/höst skall det t.ex. sättas drivor med lister och bröstpanel.. Inom något år eller två skall vi byta panel på huset, renovera garaget vi har, bygga nytt garage, bygga pelletsförråd osv osv.. Jag skriver gärna en recension på en kap/gersåg..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.