Vet inte om det passar bäst i el- eller badrumsforumet så jag kör på el...
Finns det någon slags vedertagen standard för hur elen till ett badrumsskåp ska placeras för att man ska slippa dra synlig kabel och för att den inte ska vara i vägen när man monterar skåpet (typ att skåpet ska fästas precis där elen kommer ut)?
Brukar man avsluta med en dosa i vägg bakom skåpet? Den nuvarande varianten i vårt badrum är ett vp-rör direkt ut genom väggen och det känns lite tveksamt.

Rör rätt ut är rätt. Spegel/skåp är standard 1 200 mm från golv till underkant. I princip kan du låta elen komma ut var som helst ovan det måttet centrerat handfat om du skall ha ett badrumsskåp.

Skall du ha spegel + belysning så underlättar det om du har bestämt dig för vilken spegel först. Då tutar du ut elen centrerat där belysningsarmaturen skall sitta.

Helst ska du veta vilket skåp du ska ha för med skåpet följer anvisningar om vart elen ska dras ut.

Mikael_L
Har man ingen susning om vad det blir för skåp så tycker jag rörutlopp 1900mm ög centrerat över handfatet är bra.
Men det finns kanske andra åsikter/synpunkter.

Först och främst. Du ska ha en jordfelsbrytare.
Eluttaget får man placera inuti skåpet om man vill.
Med tanke på vad försäkringsbolagen kräver, får du inte punktera tätskiktet. I praktiken är det ok att ta ström från baksidan av badrummets vägg. Således kan du dra en kabel utanpåliggande i exempelvis intilliggande sovrummet och dra den rakt in i badrummet.
Du kan borra med 15mm borr och sen rakt igenom kaklet.
Inget blir synligt i badrummet. Man kan tom öppna lite i väggen i sovrummet, dra kabel och återställa. Det är enkelt att tapetsera en bit.
Allt gör man på under 3 max 4 timmar.
Jag amatör, gör det på 2 timmar. Har gjort det.

I el AMA finns en höjd angiven, jag mins inte helt säkert men jag tror det var 1830 mm över färdigt golv. Skaffa el AMA så får ni veta ;)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Då kanske det är bra som det är då med VP-rör som kommer direkt ur väggen på 180 cm höjd. (Förutsatt att det inte blir helt fel när vi väl bestämt oss för ett skåp.)

Jag tyckte det verkade fel att inte ha en dosa.

Både rör som dosa är ok enl "lagen". Själv vill jag ha rör. Lättare att hålla tätt. Mindre risk att vatten tränger in i dosan.

Tvättar man sig så att det blir blött över spegel kanske man ska ta sig en funderare på tvättekniken ;)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
elmont skrev:
Tvättar man sig så att det blir blött över spegel kanske man ska ta sig en funderare på tvättekniken ;)
(Små)ungar kan lyckas med det mesta... :eek:

Tag en riktig dusch. Sen kolla mot spegel. Hur mycket vatten (ånga som kondenserats) finner man där. Samma på kaklet. Därför gömde jag uttaget inut i skåpet.

Redigerat:
Jag förundras, hos mig har det aldrig blivit blött på väggen där spegeln sitter, utom direkt på spegeln som får ett tunt lager av imma ibland. Kan det ha med ventilationen att göra eller vad?

elmont skrev:
Jag förundras, hos mig har det aldrig blivit blött på väggen där spegeln sitter, utom direkt på spegeln som får ett tunt lager av imma ibland. Kan det ha med ventilationen att göra eller vad?
Ventilationen och inte minst duschvanorna. Prova en 45-minuter+ dusch så kanske det blir blött även hos dig. :eek:

Skulle ALDRIG tillåta mer än max 10 min. Och ja, jag har haft barn/ungdomar i alla tänkbara kombinationer av kön och ålder :mad:

• Gilla
Helvirr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.