6 656 läst · 12 svar
7k läst
12 svar
dags för resning av takstolar - tips mottages tacksamt
igårkväll kom takstolarna... rejält förvånad blev jag över att de var så stora... jag hade ju bara sett dem på bild...
10 meter långa och 4 meter höga ramverkstakstolar... 25 stycken till antalet som ska sitta på cc60 till ett garage kan tilläggas
dessa ska upp på resvirket som är 4,40 högt...
förhoppningsvis kan jag stå med grävmaskinen med kranarm mitt på plattan och lyfta upp dem en efter en...
jag har tänkt att börja från gaveln och arbeta mig över till andra sidan
hur fäster jag dem i hammarbandet? jag har tänkt skruva underifrån och rätt upp i takstolen med typ 6x100 skruv, kanske 2 stycken på skrå i varje ände på takstolarna...
jag har läst att många använder vinkelbeslag men är detta verkligen nödvändigt?
sedan måste de såklart strävas... den första takstolen på gaveln hade jag tänkt fästa med 2 långa reglar som jag skruvar fast lodrätt på utsidan regelstommen och sticker upp lämpligt högt för att kunna skruvas fast även i takstolen...
sedan hamnar nästa på cc60 - nära!
eftersom det är ramverkstakstolar kanske man ska bygga sig ett golv i utrymmet och förlänga vartefter man monterar dem så kommer man nog åt och sträva ganska mycket i det utrymmet...
annars vet jag inte riktigt om man törs klättra upp typ 8 meter på takstolarna för att sträva dem...
jaa nu skulle några tips sitta fint !
10 meter långa och 4 meter höga ramverkstakstolar... 25 stycken till antalet som ska sitta på cc60 till ett garage kan tilläggas
dessa ska upp på resvirket som är 4,40 högt...
förhoppningsvis kan jag stå med grävmaskinen med kranarm mitt på plattan och lyfta upp dem en efter en...
jag har tänkt att börja från gaveln och arbeta mig över till andra sidan
hur fäster jag dem i hammarbandet? jag har tänkt skruva underifrån och rätt upp i takstolen med typ 6x100 skruv, kanske 2 stycken på skrå i varje ände på takstolarna...
jag har läst att många använder vinkelbeslag men är detta verkligen nödvändigt?
sedan måste de såklart strävas... den första takstolen på gaveln hade jag tänkt fästa med 2 långa reglar som jag skruvar fast lodrätt på utsidan regelstommen och sticker upp lämpligt högt för att kunna skruvas fast även i takstolen...
sedan hamnar nästa på cc60 - nära!
eftersom det är ramverkstakstolar kanske man ska bygga sig ett golv i utrymmet och förlänga vartefter man monterar dem så kommer man nog åt och sträva ganska mycket i det utrymmet...
annars vet jag inte riktigt om man törs klättra upp typ 8 meter på takstolarna för att sträva dem...
jaa nu skulle några tips sitta fint !
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
rekommenderar du att beställa lyftet från någon extern när jag har takstolarna hemma samt en grävare med kranarm som jag tänkt lyfta med?
okej det låter bra att man inte behöver sträva högst upp... vindsutrymmet är ca 4,2 meter brett och2,4 meter högt... om jag strävar i det utrymmet upp till ca 2-2,2 meter eller något kanske det räcker?
då krävs ju även att jag bygger någon sorts golv i ramverket så man kan gå där... men virke har jag ju en del av...
du rekommenderar alltså vinklar ändå... typ sånna här? https://www.byggmax.se/spik-och-skr...plattor/vinkelbeslag-med-forstarkning-p234290
hmm 4 per takstol blir 36:- x 25 st = 900 + skruv säkert 500:- till... men detta bör jag ändå satsa på alltså?
vad tror du om att på gaveln resa 2 reglar i väggreglarna som man även kan fästa första takstolen i så den står stabilt, blir ju svårt att sträva en ensam takstol...
tack för svar, jag uppskattar att man får diskutera frågor med mer kunnigt folk än sig själv
okej det låter bra att man inte behöver sträva högst upp... vindsutrymmet är ca 4,2 meter brett och2,4 meter högt... om jag strävar i det utrymmet upp till ca 2-2,2 meter eller något kanske det räcker?
då krävs ju även att jag bygger någon sorts golv i ramverket så man kan gå där... men virke har jag ju en del av...
du rekommenderar alltså vinklar ändå... typ sånna här? https://www.byggmax.se/spik-och-skr...plattor/vinkelbeslag-med-forstarkning-p234290
hmm 4 per takstol blir 36:- x 25 st = 900 + skruv säkert 500:- till... men detta bör jag ändå satsa på alltså?
vad tror du om att på gaveln resa 2 reglar i väggreglarna som man även kan fästa första takstolen i så den står stabilt, blir ju svårt att sträva en ensam takstol...
tack för svar, jag uppskattar att man får diskutera frågor med mer kunnigt folk än sig själv
mest för att själv slippa lyfta skönare å lyfta med lastbil telelskop.
jobba aldrig själv när du skall lyfta grejer.
ibland har det hänt att man lagt plank på underramen och stått med stege för att sträva högst upp när all takstolar är på plats.
har kört med vinklar utan förstärkning.
jobba aldrig själv när du skall lyfta grejer.
ibland har det hänt att man lagt plank på underramen och stått med stege för att sträva högst upp när all takstolar är på plats.
har kört med vinklar utan förstärkning.
Tack för inputs!
Då blire vinklar, men de behöver alltså inte vara förstärkta?
Och äre spik eller skruv till dessa som gäller? Typ 8-10 per vinkel kanske?
Kommer ta in hjälp när de ska upp så jag kommer absolut inte göra det helt själv...
Bra ide att lägga golv i underramen av nå plankbitar... Behöver ju inte vara världens grövsta eftersom takstolarna sitter på cc60
Därifrån kan man ju sedan komma högre upp och sträva i de övre delarna när alla takstolar är på plats...
Man planerar i huvve så man blir alldeles yr
Kommer nog få förlänga kranarmen med 1 meter ca för att nå upp med marginal.. Men takstolarna väger ju bara 120 kg styck så det är ju ingen match
Då blire vinklar, men de behöver alltså inte vara förstärkta?
Och äre spik eller skruv till dessa som gäller? Typ 8-10 per vinkel kanske?
Kommer ta in hjälp när de ska upp så jag kommer absolut inte göra det helt själv...
Bra ide att lägga golv i underramen av nå plankbitar... Behöver ju inte vara världens grövsta eftersom takstolarna sitter på cc60
Därifrån kan man ju sedan komma högre upp och sträva i de övre delarna när alla takstolar är på plats...
Man planerar i huvve så man blir alldeles yr
Kommer nog få förlänga kranarmen med 1 meter ca för att nå upp med marginal.. Men takstolarna väger ju bara 120 kg styck så det är ju ingen match
Absolut... Det är höjden som är det värsta.. Mem jag är alltid försiktig!
Jag har tänkt bygga en byggställning i regelvirket tills man ska lägga tak men skulle man ha någon nytta av en sådan redan när takstolarna ska upp tror ni?
Det känns som det enda man gör ute vid hammarbandet är just att skruva fast vinklatna.. Men det borde gå lika bra från stege...
Jag har tänkt bygga en byggställning i regelvirket tills man ska lägga tak men skulle man ha någon nytta av en sådan redan när takstolarna ska upp tror ni?
Det känns som det enda man gör ute vid hammarbandet är just att skruva fast vinklatna.. Men det borde gå lika bra från stege...
ska ta hem min medhjälpare någon dag för planering... så får vi se vad han tror... ingen av oss är snickare men vi brukar klura ut det mesta
men duger vinklar som är 70x70x55 och 2,5mm tjock utan förstärkning
de fanns på biltema för 5:- styck, varmförzinkade. ska man köra på varje sida av takstolen dvs 4st per takstol?
leverantören av takstolar tyckte det räckte med 1 på varje ände av takstolen på motsatt sida, och att det var bättre än att skråskruva
men duger vinklar som är 70x70x55 och 2,5mm tjock utan förstärkning
de fanns på biltema för 5:- styck, varmförzinkade. ska man köra på varje sida av takstolen dvs 4st per takstol?
leverantören av takstolar tyckte det räckte med 1 på varje ände av takstolen på motsatt sida, och att det var bättre än att skråskruva
Mina takstolar satte snickarna fast med en vinkel per sida. Vinklarna satte de ut först på hammarbandet, sedan gick utplaceringen av takstolana mycket snabbare när placeringen på hammarbandet redan var fixad. Ingen mätning i nederkant behövdes eftersom vinklarna angav exakt placering. Första takstolen fixerades med snedsträvor från plattan men det kan bli problem hos dig med din takhöjd och 0,6 m mellan takstolarna, mina takstolar sitter med 1,2 m mellanrum.
Men fixerar du den första takstolen ordentligt så är låsningen av de övriga lätt då de fästs till den första takstolen.
Men fixerar du den första takstolen ordentligt så är låsningen av de övriga lätt då de fästs till den första takstolen.
eftersom mina takstolar är rätt stora, skadar det säkert inte att använda 2 st per sida, dvs 4 per takstol...
jag borde kunna placera ut likt hos dig, så mätningen är klar redan och när man sedan fått dit takstolen kan man dra fast en på andra sidan med...
tack för svar!
fler som har tips och ideer? mottages tacksamt!
ibland blir det ju så att man inte tänkt på vissa saker, som efteråt kunde ha hjälpt mycket!
jag borde kunna placera ut likt hos dig, så mätningen är klar redan och när man sedan fått dit takstolen kan man dra fast en på andra sidan med...
tack för svar!
fler som har tips och ideer? mottages tacksamt!
ibland blir det ju så att man inte tänkt på vissa saker, som efteråt kunde ha hjälpt mycket!
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Var även noga med att mäta in dem när ni fixerar dem så de inte blir sneda i vinkel. Mät även väggarna/stommen så de kan röra sig när ni knuffar runt takstolarna där uppe
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Sista bindningstiden går snart ut. Dags att förhandla.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Snedkapa trallbrädor, långspetsigt, risk för resning/vridning?
Altan & Uteplats -
Nysådd gräsmatta, liten yta, dags för första klippet?
Gräsmatta -
Dags för nytt elavtal
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Fredagshuset: Med medeltida torn utanför dörren
Artikelkommentarer