12 057 läst · 23 svar
12k läst
23 svar
Behöver köpråd av liten gräsklippare
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det blir nog kalas!
Och aldrig känns vilopausen mer välförtjänt än efter lite hederligt kroppsarbete
Och aldrig känns vilopausen mer välförtjänt än efter lite hederligt kroppsarbete
Jag undrar också om Stigas Gräsklippare Dino 47 100 cm³ 45 cm från Jula är bra? Någon som använder den nu? http://www.jula.se/catalog/tradgard...bensindrivna-grasklippare/grasklippare-721264
Vår gräsyta är ca 1800 kvm, plan med lite slänter
Någon som har erfarenhet av den??? Hur många år håller den? Klipper som den ska? Behöver bara klippa och inget annat krångel.
Vår gräsyta är ca 1800 kvm, plan med lite slänter
Någon som har erfarenhet av den??? Hur många år håller den? Klipper som den ska? Behöver bara klippa och inget annat krångel.
Till en gräsyta på 1800 kvm med slänter skulle jag satsa på någon större/bredare modell och gärna självgående. Har själv en Stiga 46S till ca 500 kvm gräsyta och skulle absolut vilja ha någon större maskin om ytan var mer än den dubbla. Det fina nu tycker jag är kombi-klippare som kan växla mellan mulcher och uppsamling.
När det gäller handdriven cylinderklippare vill jag tipsa om denna;
http://www.bygghemma.se/utomhus/tra...l-ko-gudenaa-gu-400-cylinderklippare/p-216443
Har haft Klippos handjagare, men jag tycker ALKO Gudenaa är bättre. Lagren (nån form av plastkuggar) slets snabbt på min Klippo och fick bytas efter ett par säsonger. Knivarna har kontakt med bladet på Gudenaa-klipparen, men det gör den också effektivare, och den är absolut lättdragen. Det enda dåliga är uppsamlaren som tenderar att lossna lite för ofta, men det gör det på Klippo Free också.
Kör i princip bara handjagare på vår ca 700 m2 gräsmatta, det blir ju ett bättre resultat, men man ska klippa ofta. Ibland plockar jag fram min motordrivna cylinderklippare Comfort Park 46, men det känns alltid lite omständigare med motor. Skulle nog resonera annorlunda om jag hade större tomt än våra 1200 m2.
http://www.bygghemma.se/utomhus/tra...l-ko-gudenaa-gu-400-cylinderklippare/p-216443
Har haft Klippos handjagare, men jag tycker ALKO Gudenaa är bättre. Lagren (nån form av plastkuggar) slets snabbt på min Klippo och fick bytas efter ett par säsonger. Knivarna har kontakt med bladet på Gudenaa-klipparen, men det gör den också effektivare, och den är absolut lättdragen. Det enda dåliga är uppsamlaren som tenderar att lossna lite för ofta, men det gör det på Klippo Free också.
Kör i princip bara handjagare på vår ca 700 m2 gräsmatta, det blir ju ett bättre resultat, men man ska klippa ofta. Ibland plockar jag fram min motordrivna cylinderklippare Comfort Park 46, men det känns alltid lite omständigare med motor. Skulle nog resonera annorlunda om jag hade större tomt än våra 1200 m2.
Redigerat:
Om det är knivaxellagren du menar (de har i och för sig inga kuggar) så ser de så här fina ut efter några år.Alko skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är från en Flymo-brandad Husqvarna men det är exakt samma lager (295 65 58-01) i många, om inte alla, handgräsklippare Husqvarna tillverkat det senaste decenniet eller två och som sålts under diverse varumärken inklusive deras eget. Tråkigt nog är det en riktig specialdimension (14x32x11) som är tvärt omöjlig att få tag på annat än som reservdel á 150-200 kr/st.
Andra kassa detaljer är upphängningen av rullen som består av en ca 1 mm tjock plastkrage i vardera ände som löper runt en plasttapp på upphängningsarmen. Föga förvånande äter sig tapparna igenom plasten på några år.
OK, dessa klippare är biliiga, men räkna med att den är slut om ca. 5 år om du inte är beredd att mecka...
Nä, nästa klippare blir en rejäl veteranklippare typ 40-50 tal i gjutjärn. Om det är någon som har en att sälja (även renoveringsobjekt) är jag mycket intresserad!
Ja, jag kommer knappt ihåg nu hur det såg ut, men det var tydligt att slitaget berodde på gräsrester som hamnar inne i mekanismen i hjulet. Jag vet inte om AL-KO Gudenaa har samma problem, men den har klarat sig längre än min Klippo handjagare/cylindergräsklippare iallafall. Älskar ljudet på den, det riktigt hörs hur den klipper grässtråna
Skulle satsa på en äldre Suffolk Punch eller Allett, de verkar väldigt pålitliga och rejält byggda, men det känns som man måste ta sig till England för att hitta dem (iofs en nyare modell ute på Blocket just nu)
/A
Skulle satsa på en äldre Suffolk Punch eller Allett, de verkar väldigt pålitliga och rejält byggda, men det känns som man måste ta sig till England för att hitta dem (iofs en nyare modell ute på Blocket just nu)
/A
Ja, jag har kollat en del på engelska klippare, inte minst Ransomes. Finns en hel del gamla ute på eBay men av uppenbara skäl är det nästan uteslutande för avhämtning. Men då är det oftast den engelska modellen med vält och kedjedrift och utkast av klippet framåt, och jag är inte så säker på att det är det jag vill ha. Inte minst då de är väldigt skrymmande i jämförelse med en "vanlig" modell. Har inga extrema krav på klippresultatet, det är viktigare att klipparen är robust och lättkörd.Alko skrev:
Lättkörd ja, ingen nackdel. Tycker det ser ut som på youtubeklippen att Allett-klippare och liknande med uppsamlaren fram är mer lättstyrda än typ Alko Ginge motorcylinder som inte går att backa med vilket förtar lite av meningen med friläget. De är riktigt jobbiga att hantera vid 180-graderssvängar, och måste rullas på den där rullen baktill som ska platta ut gräset...
Liknande trådar
-
Planerar en liten (3.6kw) anläggning, behöver inspel
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Behöver hjälp !! Köpråd av svets.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hej har en liten uppgift som jag behöver lösa och får ta hjälp!
Studenter -
Behöver hjälp med en liten trappa
Byggmaterial & Byggteknik -
Epoq kök och tvättstuga??? Behöver snabbt få veta hur ni upplever kvaliten.
Kök