Idag är jag lite mindre nöjd... Har satt ett schema för klippning mellan 8:00 och cirka 12:15, och igår gjorde den sitt jobb och laddade sedan fullt och stod sedan och väntade. Nu på morgonen gick jag ut och kikade på den cirka fem i åtta, och då stod den och laddade! Varför det, den har ju inte jobbat och batteriet borde vara fullt? Enligt displayen var batteriet på 76% och den lär ju ladda att tag till och därmed inte sätta igång att klippa kl 8.00. Ser flera generalfel med detta:

1. Något i maskinen verkar dra rejält med ström fast den står i vänteläge, inte rimligt att 30% (eller mer) av batteriet förbrukas i standby-läge i 20 timmar... Felkonstruerad hårdvara eller fortfarande fel i programvaran?

2. Om maskinen upptäcker att batteriet är dåligt så bör den väl dra igång laddningen i god tid innan schemalagd start? Men antagligen startar laddningen då kapaciteten går under en viss procent, vilket inte är speciellt smart.

Jag tror Worx får ta tillbaka det där med Artificiell Intelligens från sina produktkartonger... känns inte speciellt smart detta.
 
Min landade mjuk denna gång, men jag funderar att flytta gränstråden en liten bit så att den har en chans att stanna om den sätter fart. Det blir till att trimma slänten istället.
 
mulfen skrev:
Min landade mjuk denna gång, men jag funderar att flytta gränstråden en liten bit så att den har en chans att stanna om den sätter fart. Det blir till att trimma slänten istället.
I värsta fall kam man sätte ett fysiskt hinder tex grön fin tryckt trall
 
Har faktiskt funderat på en litet hinner också, dock inte med den röna fina färgen du nämner ;)
 
Tur att du inte har sjötomt 😜 Tråkigt att det inte funkar. Man tycker ju att det borde inte vara helt omöjligt att få till en fungerande mjukvara. Kanske vore bättre å börja om ifrån början? Back to basic.
 
breakman skrev:
Jag drog ca 20cm i 45° så rullade den vidare utan problem.
så funkade det även för mig i början sen en dag slutade den följa tråden och svängde höger istället för att följa tråden åt vänster, nu har jag runt 80cm och lagt den på gräset då verkar denna kunna följa den, får se hur länge det håller i sig

man börjar misstänka att det är något sensor problem, någon som mätt på slingan vad är det för volt och frekvens på den? funderar på om man skulle koppla in oscilloskopet och se om det är något galet
 
VauxhallViva skrev:
Jag tror Worx får ta tillbaka det där med Artificiell Intelligens från sina produktkartonger... känns inte speciellt smart detta.
Word! Jag skulle vilja ha en kanal in till Worx och ge dem ett ord eller två om deras produkter. Som det är nu gömmer de sig bakom en flashig hemsida där det utlovas guld och gröna skogar. Med mördande marknadsföring kan man tydligen sälja, men med alla problem med mjukvaran med 2015-modellerna (iaf 792E) så lär deras vinst få sig en rejäl törn. Om de är börsnoterade (tveksamt!) så är det läge att börja blanka :mad:
 
yodi skrev:
så funkade det även för mig i början sen en dag slutade den följa tråden och svängde höger istället för att följa tråden åt vänster, nu har jag runt 80cm och lagt den på gräset då verkar denna kunna följa den, får se hur länge det håller i sig

man börjar misstänka att det är något sensor problem, någon som mätt på slingan vad är det för volt och frekvens på den? funderar på om man skulle koppla in oscilloskopet och se om det är något galet
Det finns nog många faktorer som spelar in om inte kabeln är perfekt.
Är det glapp i skarvar?
Är skarvarna riktigt tätade?
Har klipparen kommit åt kabeln och skalat en bit? (Svårt att upptäcka)
Det påstås att otäta skarvar/skador ger krypström, speciellt när gräset är blött.
Jag har kvar min gamla kabel som kommer från Robomow och den är bra mycket kraftigare.
Den har fungerat sen 2009.

En lång lista med felsökningsalternativ vore tacknämligt.
Allt kanske inte är klipparens fel. :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag har en 792E och har som många andra haft problem med avstängning och schemaläggning. Efter senaste uppdateringen löste detta sig men då började andra problem att dyka upp. Som flera andra sagt så har den börjat åka ca 20-30cm bredvid gränskabeln (på utsidan) när den ska laddas. Detta gör att den fastnar och åker av på alla möjliga ställen. Även om jag ställer den 3 meter framför laddstationen så vill den köra utanför och hamnar bredvid laddstationen (se bild). IMG_2559.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den lyckas också hamna mellan gränskabeln och husväggen under vanlig klippning i tro om att den är utanför området (se bild 2).
IMG_2555.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har pratat med servicen om detta som tror att det kan ha att göra med att tillverkaren sänkt effekten på utsignalen på laddstationen. Eftersom jag inte hade samma problem innan mjukvaruuppdateringen så tvivlar jag starkt på detta. Jag kommer nu ändå att skicka ner den till hpschou för att de ska "rätta till" den.

Har några andra liknande problem just efter uppdateringen?
 
B
evesve skrev:
Det finns nog många faktorer som spelar in om inte kabeln är perfekt.
Är det glapp i skarvar?
Är skarvarna riktigt tätade?
Har klipparen kommit åt kabeln och skalat en bit? (Svårt att upptäcka)
Det påstås att otäta skarvar/skador ger krypström, speciellt när gräset är blött.
Jag har kvar min gamla kabel som kommer från Robomow och den är bra mycket kraftigare.
Den har fungerat sen 2009.

En lång lista med felsökningsalternativ vore tacknämligt.
Allt kanske inte är klipparens fel. :)
Min kabel är nylagd och utan skarvar, klippare har heller inte klippt något då jag testar installationen genom att den ska följa kabeln hem varvid den spårar ur.
 
Jag ska få ett nytt kretskort till laddaren så skulle problemet fixas :) Ni som har erfarenheter från annan klippare, måste strömkabelt vara helt utsträckt och inget slack i signalkabeln vid laddaren, Verkar vara lite väl överkännslig.
 
Jag ska också få ett nytt kretskort men problemet med att den kör utanför kabeln hade jag inte innan uppdateringen så jag är rädd för att problemet sitter i mjukvaran ändå.
 
bobbog skrev:
Jag ska få ett nytt kretskort till laddaren så skulle problemet fixas :) Ni som har erfarenheter från annan klippare, måste strömkabelt vara helt utsträckt och inget slack i signalkabeln vid laddaren, Verkar vara lite väl överkännslig.
det är säkert inte där problemet ligger
 
Jag har en 793, maskinen gjorde jättefina högersvängar men vid vänstersväng fick den tuppjuck. Hamnade utanför slingan och kom tillbaka om det inte fanns något hinder ivägen. Vid laddaren stack den alltid till höger precis innan så där blev det inte mycket laddat.

Har bytt kretskortet i laddaren och nu går den jättefint. Däremot kan ni skita i att uppdatera maskinen, gör ingen nytta.
 
VauxhallViva skrev:
Idag är jag lite mindre nöjd... Har satt ett schema för klippning mellan 8:00 och cirka 12:15, och igår gjorde den sitt jobb och laddade sedan fullt och stod sedan och väntade. Nu på morgonen gick jag ut och kikade på den cirka fem i åtta, och då stod den och laddade! Varför det, den har ju inte jobbat och batteriet borde vara fullt? Enligt displayen var batteriet på 76% och den lär ju ladda att tag till och därmed inte sätta igång att klippa kl 8.00. Ser flera generalfel med detta:

1. Något i maskinen verkar dra rejält med ström fast den står i vänteläge, inte rimligt att 30% (eller mer) av batteriet förbrukas i standby-läge i 20 timmar... Felkonstruerad hårdvara eller fortfarande fel i programvaran?

2. Om maskinen upptäcker att batteriet är dåligt så bör den väl dra igång laddningen i god tid innan schemalagd start? Men antagligen startar laddningen då kapaciteten går under en viss procent, vilket inte är speciellt smart.

Jag tror Worx får ta tillbaka det där med Artificiell Intelligens från sina produktkartonger... känns inte speciellt smart detta.
Om du tar dig tid och läser igenom tråden om Worx Landroid 2.0

https://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/208892-worx-landroid-2-0-a.html

Så ser du att även tidigare modeller drar mycket ström i standby och att det skall vara så.
Om du upplever det som ett problem är det bara att öka klipptiden lite lägg på 20%
Sådana bagateller bekymrar inte mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.