Hej,

Har ännu inte installerat min 790, bara hålla tummarna att den fungerar som den skall.

Har läst en hel del gällande avstånd till fasta hinder osv i 2.0 tråden och minimum verkar ligga på runt 25 cm. Kan dock inte hitta något gällande minsta avstånd mellan begränsningstråd och fasta föremål gällande öar.

Att det krävs minst 25 cm har väll med att göra när den följer tråden tillbaka till laddstationen? Detta gäller väll dock inte för öar, hur när kan man då lägga tråden? Har bl.a ett växthus med kantsten runt om där jag vill lägga tråden så nära som möjligt.

Med vänlig hälsning
Henrik
 
Elkludde skrev:
Når den laddar o man vill gå in i menyer eller något annat så måste man först stänga men onoff,samt samt aktivera igen och slå koden,då kan man pilla runt lite
Okej! På min WG 794E räcker det med den stora röda stoppknappen, sedan kan jag ändra i menyerna eller starta klippningen.
 
nissenhj skrev:
Okej! På min WG 794E räcker det med den stora röda stoppknappen, sedan kan jag ändra i menyerna eller starta klippningen.
jamen det funkar säkert åxo och bet enklare tänkte inte så långt
 
evesve skrev:
Jag skrev in detta på [länk] i onsdags:


Fick svar idag:
Har exakt samma problem som du och uppdatering hjälpte inte! Har varit i kontakt med support idag, enligt honom så ska man efter att man installerat färdig och som det står i guiden " ställa den en bit bakom laddaren och trycka hem knappen" så ska man efter den hittat hem ta den från laddaren ställa den några meter bort trycka in auto drifting och låta den gå till den åker in igen för laddning och därefter kommer den invänta nästa period kl 07:00 , tvivlar stort på detta då jag gjorde som han sa efter en timme hittade jag min 790 avstängd på gräsmattan, sådär nöjd med support
 
Nicke Nyfiken skrev:
Nu börjar vi nog hamna lite OT.

Men att jämföra en 6000 kronors budgetmaskin, med en 24000 kronors premiummaskin är ganska irrelevant. Det är som att jämföra en Fiat 500 med en Mercedes 500. Givetvis finns det stora skillnader och man köper dem helt enkelt av olika anledningar även om det grundläggande syftet är det samma.

Sedan kan man ha otur och strul med sin klippare oavsett vilken man väljer.
Förra våren när jag köpte min Landroid så köpte två av mina arbetskamrater varsin HQ 330. Min Landroid fungerade felfritt hela säsongen från dag ett, medan båda kompisarna fick skicka in sina 330. En av dem hade sin inne 3 gånger på verkstad, alltså redan första säsongen. När man frågar honom, så är han inte imponerad av HQ och deras kvalitet.

Med detta vill jag inte ha sagt att den ena är bättre än den andra, utan snarare att det inte går att dra relevanta slutsatser enbart grundade på sina egna erfarenheter.
Förra året när jag var på väg att köpa en robot så byta jag några ord med en ytlig bekant som har till yrke att reparera Husqvarna trädgårdsmaskiner. Han avrådde starkt från att köpa en Husqvarna, då han menade på att det han gjorde om dagarna var att byta kretskort i dessa då de inte höll någon längre tid?
 
nissenhj skrev:
Förra året när jag var på väg att köpa en robot så byta jag några ord med en ytlig bekant som har till yrke att reparera Husqvarna trädgårdsmaskiner. Han avrådde starkt från att köpa en Husqvarna, då han menade på att det han gjorde om dagarna var att byta kretskort i dessa då de inte höll någon längre tid?
Ja sysslar man med reperation så är det väl inte så konstigt att man byter kort på dessa, hur många har inte Husqvarna sålt ? Jag kan bara jämföra med den Worx jag haft och den Jämfört är ett smärre skämt mot 330x. Ring Hasse på HP SERVICE så är det väl det dom gör hela dagarna med Worx maskinerna, reparerar :) vi är 3 som har 330x på jobbet och dom har gått felfritt 1 år utan ett enda stopp. Och funktionerna är galet bra. Följer aldrig slingan hem, hittar automatiskt hem till laddaren via gps. Men visst kostar den 3ggr så mkt, men man får det man betalat för. Ser dessvärre ut att det är folk med enbart problem med dessa worx maskiner i denna tråd tyvärr, lika mkt som när jag hade min :(

Men sen finns det såklart nöjda kunder av båda märkena, nått som man förutsätter att vara när man köper dessa produkter som kostar en slant.
 
mulfen skrev:
Fick ett svar från Clas Ohlson idag att uppdateringen till 796E kommer under denna vecka. Vet inte hur de kan veta men iallafall det svaret de gav mig.
Det märkliga är att min 796e inte stängt av sig sedan uppdateringen. Skulle trott att den uppdaterats via wifi, men så är inte fallet. En slump förmodligen! :)
 
nissenhj skrev:
Förra året när jag var på väg att köpa en robot så byta jag några ord med en ytlig bekant som har till yrke att reparera Husqvarna trädgårdsmaskiner. Han avrådde starkt från att köpa en Husqvarna, då han menade på att det han gjorde om dagarna var att byta kretskort i dessa då de inte höll någon längre tid?
Är det i det fallet skillnad på robotgräsklippare, TV-apparater och bilar?
Ordet REPARERA finns väl inte längre? Har väl bytts ut till utbytare?
:wow:
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Wg796e ska ju ha ultraljudssensor, men vilken storlek på föremål krävs för att den ska vända? Fotboll, tennisboll?
 
evesve skrev:
Är det i det fallet skillnad på robotgräsklippare, TV-apparater och bilar?
Ordet REPARERA finns väl inte längre? Har väl bytts ut till utbytare?
:wow:
Det var inte det jag syftade på utan att en etablerad Husqvarna återförsäljare med verkstad avråder från köp av deras produkter!

OT:
Får höra ofta detta påstående att man inte reparerar idag utan är utbytare, vad är skillnaden mot förr och hur långt tillbaka är förr?
Reparerar själv bilar och ser ingen större skillnad mot förr (60-talet), skillnaden är beroende på var felet sitter vad det är man skiftar ut. 60-tal mestadels skifte av brombackar idag är det bromsklossar, 60-tal brytare, rotor, fördelarlock och kondensator idag skiftar du en tändkasset. Styrleder, hjulager spindelleder etc. skiftar du på samma sätt nu som då!
 
nissenhj skrev:
Det var inte det jag syftade på utan att en etablerad Husqvarna återförsäljare med verkstad avråder från köp av deras produkter!

OT:
Får höra ofta detta påstående att man inte reparerar idag utan är utbytare, vad är skillnaden mot förr och hur långt tillbaka är förr?
Reparerar själv bilar och ser ingen större skillnad mot förr (60-talet), skillnaden är beroende på var felet sitter vad det är man skiftar ut. 60-tal mestadels skifte av brombackar idag är det bromsklossar, 60-tal brytare, rotor, fördelarlock och kondensator idag skiftar du en tändkasset. Styrleder, hjulager spindelleder etc. skiftar du på samma sätt nu som då!
Skillnaden är att idag är prylarna billigare men arbetskraften mycket dyrare, därför blir det mindre lönsamt att reparera prylar som går sönder,
 
mons2 skrev:
Wg796e ska ju ha ultraljudssensor, men vilken storlek på föremål krävs för att den ska vända? Fotboll, tennisboll?
Den har inte ultraljudssensor. Det var meningen att det skulle komma i år, men de fick aldrig rätt på det. Gissar att det kommer på nästa års modeller.
 
Guide för att komma åt WG796E och WG797E utanför ditt hemnätverk.


Har du ett fast IP-nummer så underlättar detta.

För att se ditt ip-nummer, besök denna sida. http://www.whatsmyip.org/

Har du INTE ett fast ip-nummer så behöver du sätta upp en DNS.

- Registrera dig GRATIShttp://www.noip.com/free och sätt upp ett domännamn du vill ha. Ladda hem klienten till din pc som kommer att se till att rätt ip-nummer knyts till domänen.

- Har du en router som klarar av att uppdatera din DNS så rekommenderar jag https://freedns.afraid.org/ (lite mer avancerat)

Det krävs att man har en router, vilket nog de flesta har i dag.

Logga in på routern genom att skriva in routerns ip-adress i webbadressen. Vanligtvis är adressen antingen 192.168.0.1 eller 192.168.1.1

Om dessa inte fungerar kan du följa följande steg för att hitta adressen till just din router :

http://www.computerworld.com/articl...-find-the-ip-address-of-your-home-router.html


Vad vi nu behöver veta är vilket internt ip-nummer som har tilldelats din klippare. Ladda hem appen Landroid. Se till att både den och din mobilenhet är uppkopplade på samma nätverk.

Tryck på Scan när du är inne i appen. Efter sökningen ska du se ett ip-nummer som du ska skriva upp.

Väl inne i routern måste vi göra en så kallad port forward.

Vanligtvis hittar man detta under menyn ”LAN” och sedan ”Port forwarding”.

- Här kan du skriva in ”incoming ports” som förslagsvis kan sättas till 45.
- Använd protokoll ”TCP

- Som destination skriver du in klipparens ip-nummer ”192.168.*.**” och i Port skriver du ”80”.
- Bocka för både ”Interface Direct” och ”PPTP” om möjligt.

Spara dessa inställningar. Förmodligen behöver routern en omstart för att de nya inställningarna ska träda i kraft. Kontrollera också så att brandväggen inte blockerar den port du valt!


Efter detta är vi redo att testa att komma åt klipparen via din nya domän eller ditt fasta ip-nummer.

Öppna en webbläsare och skriv in ditt http://ip-nummer/dns-domän följt av :45/index.html (Fungerar inte tillfredsställande i Firefox)

Det kan då t.ex. se ut som följande

http://256.454.4.22:45/index.html (här är portnumret 45 vilket representeras av ”:45”.)

http://dindomän:45/index.html


Nu kommer du ombes att skriva in användarnamn och lösenord för webbservern.

Användarnamn: admin
Lösenord: password

Efter detta steg så kommer du in i applikationen och du ombeds att skriva in din PIN-kod till klipparen.

Nu ska allt fungera och du har tillgång till klipparen vart än i världen du befinner dig!
 
Redigerat:
  • Gilla
czddq och 6 till
  • Laddar…
Idag ösregnar det hos mig, säkerligen hos flera andra också. Första testet av regnsensorn med andra ord. Fungerar inte, den har klippt nu i över 30 minuter och det ligger rejält med vatten runt sensorn. Satte fuktat finger på sensorn och den stoppade direkt. Kan inte se annat än att sensorn är felkonstruerad, den kräver kontakt mellan toppdelen av polerna och inte i botten där regnvattnet samlas. Alternativ så är känsligheten satt helt galet fel...

Återigen, inte hela världen att den klipper i regnet, men känns ändå som en meningslös "finess" som inte funkar i praktiken. Funderar på att 3D-printa en liten "skål" att sätta runt sensorn så att vattnet samlas lite högre upp. Borde kunna funka!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
VauxhallViva skrev:
Idag ösregnar det hos mig, säkerligen hos flera andra också. Första testet av regnsensorn med andra ord. Fungerar inte, den har klippt nu i över 30 minuter och det ligger rejält med vatten runt sensorn. Satte fuktat finger på sensorn och den stoppade direkt. Kan inte se annat än att sensorn är felkonstruerad, den kräver kontakt mellan toppdelen av polerna och inte i botten där regnvattnet samlas. Alternativ så är känsligheten satt helt galet fel...

Återigen, inte hela världen att den klipper i regnet, men känns ändå som en meningslös "finess" som inte funkar i praktiken. Funderar på att 3D-printa en liten "skål" att sätta runt sensorn så att vattnet samlas lite högre upp. Borde kunna funka!
Samma fenomen med min. Kanske kan man modda sensorn på något enkelt och smart sätt med gem eller något. Någon som har någon idé?

Kanske en skål av Sugru skulle kunna vara snabbt och enkelt? Allt annat än snyggt dock.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.