41 708 läst · 182 svar
42k läst
182 svar
Skall det vara fuktigt, och blött på en vind?
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Var uppe igen och kollade och just den biten där det är påväxt är det isolering ner mot takfoten som sagt. Det går inte och få bort heller utan en jäkla massa jobb då den är fastnaglad med brädor och skivor av nån anledning. Skulle tro att det är lite bov i dramat kanske.
Får ta det framåt vårkanten när jag ger mig på möglet med klor.
På en av bilderna är det brädor på högkant,för att möjligen få lite ventilation från takfoten,har det varit så hela tiden eller har du satt dit dom ?Bowman skrev:Var uppe igen och kollade och just den biten där det är påväxt är det isolering ner mot takfoten som sagt. Det går inte och få bort heller utan en jäkla massa jobb då den är fastnaglad med brädor och skivor av nån anledning. Skulle tro att det är lite bov i dramat kanske.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Det har varit så hela tiden, aldrig tänkt på det innan problemen.Elkludde skrev:
Men det verkar inte hjälpa, dvs nån efterkonstruktion när byggarna sett att det vart för tätt.
JA79 skrev:Hej! Felet är att isoleringen är lagt ända emot takfoten. Ser inte på bilderna om du har gavel ventiler. Den varma luft som kommer upp från huset stannar kvar på din vind. Det gör att det blir som en fuktig bastu där luften står stilla. Ta bort isoleringen och om du har spån låt bara det vara kvar. Behandla med boracol och ditt problem är borta. Vi har ett hus från 1915 som tilläggsisolerades 1989. Gavel ventilerna sattes över och 30 cm mineral ull lades ut på kallvinden ända ner mot takfoten. När vi köpte huset så var det kolsvart på vinden. Det var bara att byta hela taket. Vi behandlade med boracol och nu är problemet borta. Gör om, gör rätt.
Läs detta inlägg ordentligt. Så kanske du kommer tillrätta med ditt problem.
Du har inte svarat på frågan som flera har ställt
"Har du gavel ventilation?"
På vinkelbyggnanden ser det mer ut som en fågelholk än ventilation vad är det för storlek på gavelventilerna,och är dom rena från skräp odyl.Bowman skrev:
I mitt inlägg # 34 påpekade jag hur det kan bli om man tätar vid takfoten,tydligen har man upptäckt felet med ventilationen och försökt lösa det med bräderna på högkant
man brukar ordna en en luftspalt mellan takbotten o isolering är du osäker hur det utförs så fråga
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Ja ok, sorry om jag missade det. Väldigt tacksam för din hjälp!Elkludde skrev:På vinkelbyggnanden ser det mer ut som en fågelholk än ventilation vad är det för storlek på gavelventilerna,och är dom rena från skräp odyl.
I mitt inlägg # 34 påpekade jag hur det kan bli om man tätar vid takfoten,tydligen har man upptäckt felet med ventilationen och försökt lösa det med bräderna på högkant
man brukar ordna en en luftspalt mellan takbotten o isolering är du osäker hur det utförs så fråga
Ja ventilerna är ganska små, men normala? 15-20cm? Inte igensatta.
Sen så är sidan jag pratar om (skall ta en bild sen) lite kass, tjärpapp saknas, så där kan det nog blåsa in och ut ganska bra. Kanske kan det komma in en skvätt regn med, men det lär inte vara problemet då jag aldrig sett vatten där, bara kondens från tak som jag beskrivit tidigare.
Ja jag är osäker på hur, så berätta gärna!
Även fast du har gavel ventiler så står luften stilla för det är tätt ner mot takfoten. Förstår att det är mycket jobb att ta bort isoleringen. Men det är ända lösningen på ditt problem. En vind behöver luft och den ska cirkulera ner från takfoten och upp mot nok. Gavel ventilerna hjälper bara till.Bowman skrev:Ja ok, sorry om jag missade det. Väldigt tacksam för din hjälp!
Sen så är sidan jag pratar om (skall ta en bild sen) lite kass, tjärpapp saknas, så där kan det nog blåsa in och ut ganska bra. Kanske kan det komma in en skvätt regn med, men det lär inte vara problemet då jag aldrig sett vatten där, bara kondens från tak som jag beskrivit tidigare.
Googla på takfotsventilation,så finns det nästan hur många förslag som helst jag har satt en 22x45 mot sparren upptillBowman skrev:Ja ok, sorry om jag missade det. Väldigt tacksam för din hjälp!
takbotten och häftat på en masonit sedan en list under masoniten och kanske ett par på tvärs så inte masoniten bågnar
använd inte papp o dyl skräp
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Ok, jag skall kolla på detta!Elkludde skrev:
Tack!
Hej Bowman,
jag hittar en fråga som inte riktigt blev besvarad, tror jag:
Har du någon paxfläkt eller liknande i badrummet som trycker ut luft därigenom?
Hur har du det med fukt i källaren? Jag har sett på dina övriga bilder att du dränerat om, men hur är fuktigheten där nere nu? Du skriver att du brukar skruva till ventilerna där nere på vintern, men du skriver inget om ventiler på bostadsplanet, är det för att du saknar tilluft i bostadsplanet?
Om jag tillåts dra lite förhastade slutsatser av mina iakttagelser, kan det då vara så att din enda tilluft är i en källare som eventuellt är lite fuktig? Den fuktiga luften vandrar sedan upp i bostadsplanet och den otillräckliga ventilationen trycker upp fuktig varm luft genom en dålig diffusionsspärr där den kondenserar mot den kalla råsponten?
Vore jag i dina kläder så skulle jag så fort värmen tillåter, kasta ut all isolering från vinden och inspektera diffusionsspärren. Är den skadad så skulle jag sätta dit en ny, eller laga den om det bara är enstaka ställen. När du plockat ut isoleringen så kommer du även kunna se vart den fuktiga luften kommer ifrån då isoleringen borde vara svart där. Sen skulle jag köpa och montera en frånluftsfläkt i badrummet. en som går konstant på lågvarv och som går upp i varv när det blir fuktigare i rummet.
Har du en separat imkanal till köksfläkten som mynnar ute? eller är det en återcirkulationsfläkt med kolfilter? Av din bilder att döma så går inte imkanalen i skorstenen. Den borde således gå som ett separat rör i den fuktiga delen av vinden i sådant fall..Oldboy skrev:
Hur har du det med fukt i källaren? Jag har sett på dina övriga bilder att du dränerat om, men hur är fuktigheten där nere nu? Du skriver att du brukar skruva till ventilerna där nere på vintern, men du skriver inget om ventiler på bostadsplanet, är det för att du saknar tilluft i bostadsplanet?
Om jag tillåts dra lite förhastade slutsatser av mina iakttagelser, kan det då vara så att din enda tilluft är i en källare som eventuellt är lite fuktig? Den fuktiga luften vandrar sedan upp i bostadsplanet och den otillräckliga ventilationen trycker upp fuktig varm luft genom en dålig diffusionsspärr där den kondenserar mot den kalla råsponten?
Vore jag i dina kläder så skulle jag så fort värmen tillåter, kasta ut all isolering från vinden och inspektera diffusionsspärren. Är den skadad så skulle jag sätta dit en ny, eller laga den om det bara är enstaka ställen. När du plockat ut isoleringen så kommer du även kunna se vart den fuktiga luften kommer ifrån då isoleringen borde vara svart där. Sen skulle jag köpa och montera en frånluftsfläkt i badrummet. en som går konstant på lågvarv och som går upp i varv när det blir fuktigare i rummet.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
-Ja imkanal från köksfläkt går parallellt med skorstenen så långt jag vet i alla fall, mynnar ut utomhus. ingen återcirkulation med kolfilter.Thiger skrev:Hej Bowman,
Har du en separat imkanal till köksfläkten som mynnar ute? eller är det en återcirkulationsfläkt med kolfilter? Av din bilder att döma så går inte imkanalen i skorstenen. Den borde således gå som ett separat rör i den fuktiga delen av vinden i sådant fall..
-Jag har paxfläktar i badrummen, den i källaren, där vi har tvättmaskiner osv. går bara när man sätter på den med tryckknapp. Skall byta den till en som går konstant. Den mynnar ut utomhus.
-I badrummet på markplan har vi en ganska ny fläkt sedan renoveringen av badrummet, den går på fukt, och startar när man duschar osv. Skall byta ut den mot en som går konstant med.
-Fukten i källaren är minimal, i alla fall känslan det, en stoooor skillnad efter dräneringen. ingen källarlukt eller motsv.
Men det bör kanske mätas för att vara säker.
-Vi har ventiler i varje rum som är öppna i markplanet.
- Men planen är att jag skall göra precis det du säger, riva ut isolering osv.
Tack för ditt utförliga svar!
Hej.Bowman skrev:-Ja imkanal från köksfläkt går parallellt med skorstenen så långt jag vet i alla fall, mynnar ut utomhus. ingen återcirkulation med kolfilter.
-Jag har paxfläktar i badrummen, den i källaren, där vi har tvättmaskiner osv. går bara när man sätter på den med tryckknapp. Skall byta den till en som går konstant. Den mynnar ut utomhus.
-I badrummet på markplan har vi en ganska ny fläkt sedan renoveringen av badrummet, den går på fukt, och startar när man duschar osv. Skall byta ut den mot en som går konstant med.
-Fukten i källaren är minimal, i alla fall känslan det, en stoooor skillnad efter dräneringen. ingen källarlukt eller motsv.
Men det bör kanske mätas för att vara säker.
-Vi har ventiler i varje rum som är öppna i markplanet.
- Men planen är att jag skall göra precis det du säger, riva ut isolering osv.
Tack för ditt utförliga svar!
Ok, då är ju troligen inte brist på ventilation orsaken till fukten. Skall bli intressant att se när du dragit ur isoleringen om du lyckas lokalisera vart det kommer ifrån.
Lycka till!
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Lite uppdatering.
Nu är det ombyggt.
Hela vinden revs ut, takfotsventilationen fixades, det var nästan tätt innan.
Har inte vart uppe och kollat ordentligt än men det verkar vara ordentligt fixat med ordentlig ventilation nu.
Innertak och fuktspärr nybyggt med.
Även hela gaveln är bytt på huset med friskt virke och vindpapp osv.
Hoppas allt är ok nu.
Skall försöka få tag på bra fläktar med för badrummen, men jag kan inte hitta rätt i djungeln än. Tips mottages tacksamt för en fläkt som är bra och kan gå på konstant låg fart och ökar vid fukt typ. Tystgående.
Skall lägga upp lite bilder när det är färdigt.
Nu är det ombyggt.
Hela vinden revs ut, takfotsventilationen fixades, det var nästan tätt innan.
Har inte vart uppe och kollat ordentligt än men det verkar vara ordentligt fixat med ordentlig ventilation nu.
Innertak och fuktspärr nybyggt med.
Även hela gaveln är bytt på huset med friskt virke och vindpapp osv.
Hoppas allt är ok nu.
Skall försöka få tag på bra fläktar med för badrummen, men jag kan inte hitta rätt i djungeln än. Tips mottages tacksamt för en fläkt som är bra och kan gå på konstant låg fart och ökar vid fukt typ. Tystgående.
Skall lägga upp lite bilder när det är färdigt.
Redigerat: