erik_n skrev:
Någon annan än jag som har problem med att få liv i klipparn nu efter vintern?

Dockan lyser, displayen tänds och den startar upp. När pinkods displayen visas så slocknar den efter ca 10 sek å startar om.

Den har stått i kallförråd under vintern, vet inte om det har tagit död på batteriet?

Tankar, idéer???
Frugan löste det :)

Hon va snabb å slog in pinkoden å tröck på start. Nu laddar den dom den ska!
 
Jag tycker meecen verkar fungera bra än så länge. Jag tycker dock Worx är enklare att handha och robustare i konstruktionen. Jag gillar även deras sätt att styra klipparen med 2 sensorer fram och Zick/zack mönstret. Den rör sig lättare mellan öar och smala områden. Å andra sidan så stannar meecen längre på ett ställe och "klipper av" det mer på en gång än Worx. En smaksak kanske, förutom passager under metern, där skulle det nog ta ett bra tag för meec att hitta igenom(vill minnas att de rekommenderar minst 2m brett i manualen) . Laddstationen med docking vinner ju worx alla gånger, den här bakåtdockningen verkar kräva otroligt plant underlag och jag undrar hur det går när det blir mindre friktion av tex vatten. Men som sagt, det verkar vara en prisvärd klippare och mycket funktion för pengarna.
 
Har exakt samma problem, har prövat alla varianter ned reset och annan praktisk felsökning (rengöring etc) men inget fungerar. Batteriet har förvarats inomhus under vintern. Jag har reklamerat maskinen på garanti, lämnat in den i butik efter att rådfråga deras support i Skara hur man går tillväga. Blir spännande att se hur de kommer att lösa detta och hur lång tid det kommer att ta. Visserligen en robot i lägre prisklass, men att den endast skulle hålla för en säsong verkar ju helt orimligt dåligt. Får hoppas på Julas goodwill och support.
 
Jag hade också detta och ringde jula och fick prata med en supportkille. Man kan trycka på "hem" upprepade ggr medans den startar upp och kommer in i laddläge utan att behöva slå in pinkod. Mitt batteri verkar inte ha tagit skada då den tuffade runt och klippte i två timmar igår.
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
I mitt fall var batteriet dock fulladdat... jag har knappat alla knappkombinationer som finns (känns det som iaf) men maskinen hoppade ej igång - därför är den nu hos Jula enligt deras eget önskemål.
Jag har ännu inte hört något från dem, men hoppas att de lyckas hålla ännu en kund nöjd och glad genom att fixa detta problem på garanti. Maskinen köptes i början av juni förra året så det är gott och väl inom 12 månaders-fönstret.
 
Hämtat ut maskinen nu från Jula, tog en vecka ungefär - helt OK. Reparation utfördes på garanti - mycket bra !
Felet var att krocksensorn var trasig, denna utbytt och roboten tuffar på som vanligt utan bekymmer. Har testat den 2-3 cykler nu, allt fungerar som det ska.
 
Hej !

Nu tillhör även jag skaran som är "lycklig" ägare av en Meec.
Jag har bara haft den några dagar och den är tyst, klipper snabbt och bra men, jag har ett stort men och vill gärna höra om fler upplevt samma sak.
Min trädgård är ganska komplex med öar och en del smala passager. Ca 170 meter kabel. För att den inte skall behöva gå hela rundan när den skall laddas har jag experimenterat med hinder där trådslingan är smalare för att få den att gå rakt över och hitta tråden på andra sidan. Det verkar dock inte fungera nåt vidare. Jag ringde Jula och fick min misstanke bekräftad. Om batteriet är för svagt så stänger den tydligen av alla funktioner för att lägga all kraft på att hitta hem till laddaren. Det gör att den inte orkar kämpa med hinder. Den träffar hindret, stannar och stänger av sig.
Detta betyder att jag måste ändra tråden på flera ställen eftersom jag även har lagt trådarna helt nära varandra vid öarna och satt ett hinder på ön så att den inte skall fastna där och gå runt runt tills den dör. Nu måste jag lägga tråden med minst tio cm avstånd vid öarna och se till att hela slingan är fri från hinder. Det betyder att den i värsta fall kan ha en väg på 170 meter till laddaren. Hoppas den klarar det.

Jag passade även på att fråga om det finns någon servicemeny eller liknande där jag kan ändra vid vilken batteriprocent den skall börja gå mot laddaren men det finns det tydligen inte. Att uppdatera mjukvaran själv går tydligen inte heller, eller jo, det skulle gå enligt honom men då måste man ha en kinesisk dator. Hmm... Och naturligtvis tillgång till mjukvaran.

Jag har gärna sett att den hade lite fler alternativ när den under klippning kör på ett hinder. Nu kan den hamna i en loop där den går mellan hinder och tråd en bra stund innan den kommer vidare. Om den hade lite fler olika vinklar att välja när den har backat bort från ett hinder, eller från tråden så tror jag att den hade fungerat ännu bättre.

Gnällig? Njaee. Jag är nöjd med tanke på det låga priset. Hade den varit dyrare hade jag dock inte accepterat dessa brister.

Lasse
 
Vad jag märkt så har den ganska mycket kvar av batteriet när den beger sig hemmåt. 30-40% ser det ut som. Dock brukar man undvika att tömma batterier för mycket för att öka livslängden så om din klippare har så långt hem att den kanske har kvar 5% när den kommer hem kanske ditt batteri tar extra stryk.
 
Ett litet tips om man har problem med att den fastnar och bara går runt en ö är att göra som på bilden, jag hade detta problem med en ö runt en låg sten. Jag testade mig fram med att vinkla om trådarna, när den ska klippa längs slingan fungerar det fortfarande som det ska, den tar sig ut från ön om den skulle hamna där och den går fortfarande som den ska om den kommer från höger på väg till laddaren.
Jag hade det vänstra alternativet först och det fungerade inte, sen gjorde jag som till höger.
Slinga runt ö.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Raccoon skrev:
Ett litet tips om man har problem med att den fastnar och bara går runt en ö är att göra som på bilden, jag hade detta problem med en ö runt en låg sten. Jag testade mig fram med att vinkla om trådarna, när den ska klippa längs slingan fungerar det fortfarande som det ska, den tar sig ut från ön om den skulle hamna där och den går fortfarande som den ska om den kommer från höger på väg till laddaren.
Jag hade det vänstra alternativet först och det fungerade inte, sen gjorde jag som till höger.
[bild]
Smart lösning! Jag har massa fula pinnar nedbankade i marken vid mina öar. Hem å gör om nu bara!!
 
Jag vet inte hur tätt man kan lägga slingan, men det borde gå att lägga så tätt att den kör över slingan när den klipper.
Ska testa det också om det bara slutade att regna här.
Nu får klipparen vara avstängd, det är så blött att det bildas pölar på ytan.
 
Det är precis detta som är mitt problem. Lägger jag trådarna tätt så går den rakt förbi när den skall hem men fastnar i en oändlig tur runt ön om den råkar träffa ön från ett annat håll när den är på väg hem. Då kan man enligt instruktionsboken sätta ett hinder på slingan runt ön men då tröttnar min och stannar vid hindret.

Lösningen är som på din bild, att lägga trådarna längre ifrån varandra men då går den runt ön på vägen hem och får längre väg.

Din idé är bra. Skall testa att vinkla lite så hittar den kanske ut från ön. Tack för tipset. Frågan är bara om den lyckas följa en dubbeltråd eller om man ändå måste ha trådarna så långt isär så den rundar ön på vägen hem.


Lasse
----------
 
Trådarna ligger tätare vid "huvudslingan" än det ser ut på bilden och dessutom är vinkeln så skarp där att den inte hinner svänga och hittar slingan som går rakt fram ändå.
 
Lartak skrev:
Gnällig? Njaee. Jag är nöjd med tanke på det låga priset. Hade den varit dyrare hade jag dock inte accepterat dessa brister.

Lasse
Jag hatar ordet prisvärd. Det används ofta i mina ögon fel, att försvara något dåligt med en ett lågt pris. Hade jag köpt en Husqvarna för en månadslön och den varje dag fixade allt helt perfekt så är den i mina ögon mera prisvärd än alla billigare klippare som kör fast.

Om man släpper en produkt så skall den fungera oavsett pris. Annars skall man vara tydlig i reklamen att den kräver tillsyn. Har själv bara erfarenhet av en Worx M och den fungerar ypperligt rent mekaniskt, men den klarar sällan en dag utan hjälp på traven. Dock är min gräsmatta klippt perfekt året om, så visst gör den sitt jobb trots att man får lyfta ut och klicka hem den "varje" morgon. Hade jag som sagt lagt en månadslön istället för ett par dagslöner så hade jag blivit galen :p

Så jag tror jag håller med dig om att man kan acceptera brister för billigare produkter, men egentligen är det ett galet beteende. hehe
 
Jag har gjort en liten slinga in till grannens tomt, det är ca 50 m2 gräsmatta som är i nivå med vår tomt, huvuddelen av deras gräsmatta ligger kanske 3m högre.
Ett tidur växlar slingan i 3 timmar 2 dagar i veckan, det är dom 3 trådarna som slutar i luften längst ner, klipparen följer då slingan in genom den trånga öppningen in på deras tomt, kör emot stolpen och börjar klippa slumpmässigt.
Problemet är om den går längs med den vänstra slingan neråt så kan den smita över slingan och letar sig in på vår tomt istället. Jag har gjort olika försök att ändra slingan, men jag hittar ingen lösning på det.
Man kanske helt enkelt får nöja sig med att det fungerar ibland och ibland inte.
Grannen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.