zipabox verkar trevlig, men går bort helt för mig eftersom man är helt beroende på deras servrar.
hc börjar jag faktiskt tycka är värt sina pengar, om man jämför med konkurrensen.
 
Jag ville först ha hc2 med, men till den hittade jag inte att det går att använda Kira ir sändare som är ett måste för mig att använda till hemmabion, där en kira ir både sänder/tar imot ir, med detta i tanke så skulle pris skillnaden blivit otroligt hög mot en vera edge o en kira ir, jämtfört mot att köpa hc2 + 2st itach enheter !

Tycker att pc gränsnittet inte är så snyggt, men den använder jag bara vid installation, vid användandet av det så kör jag på surfplatta eller mobil förstås o där finns det väldigt snygga lösningar tex ImperiHome o VeraMate som även är på gång till Android med.

MrDTS
 
Är det någon annan som har spöken i sitt system? Jag har en brytare som slår av och på lite som den vill:

Mon May 4 20:12:48 2015 node 4 switched off
Tue May 5 16:20:32 2015 node 4 switched off
Wed May 6 14:49:26 2015 node 4 switched off
Sat May 9 11:11:56 2015 node 4 switched off
Sat May 9 21:13:33 2015 node 4 switched on
Sun May 10 02:01:15 2015 node 4 switched on
Sun May 10 13:09:40 2015 node 4 switched off
Sun May 10 16:09:42 2015 node 4 switched off
Mon May 11 12:01:16 2015 node 4 switched off
Tue May 12 02:41:47 2015 node 4 switched on

Det här är alltså switchningar som den noden gör helt utan att bli tillsagd, eller om någon trycker på knappen på den. Det är ingen som trycker på knappen och ingen som sagt till den att switcha vid de här tillfällena. (Annars har jag den på tidsstyrning 08:00 till 00:00, så det är bara då den ska switcha.) Andra noder har också spökat, men de är brusigare så där har jag inga bra loggar.

Är det bara jag som har spöken i mitt z-wave?
 
Hej.
jag har ett tag nu tittat på att gå över till z-wave från 433mhz (tellstick/rfxcom) då jag vill kunna få svar från enheterna för att riktigt veta att signalerna nått fram.
Och nu när jag flyttat från lägenhet till hus tänkte jag det var dags att fullfölja övergången riktigt.

Jag har tidigare köpt en aeon labs z-stick men inte riktigt fått den att funka med min rasberry pi som driver min hemautomation med hjälp av nodejs. ( jag försökte med https://github.com/jperkin/node-openzwave )

Så nu är jag på jakt efter en bra controller att köpa, då jag hittills inte sätt en enda controller vars UI inte är helt horribelt är det viktigaste att den har ett bra API. både så att jag kan bygga mitt egna UI men även att jag enkelt kan integrera andra system som 433mhz sensorer, sqeezebox, styra HTPC m.m.
Jag kommer bygga mina egna "trigger - action" lösningar.

De system jag har tittat lite på är razberry och Zipabox.
båda verkar ha bra API vad jag förstått,
razberry har z-wave plus stöd medans Zipabox verkar stödja flest enheter vilket ju självklart är viktigt med.

Jag har hört att zipabox kräver att man använder deras cloud? är det bara för vissa funktioner eller för alla? om jag inte misstar mig skulle man kunna använda deras API även lokalt?

hur är det med razberrys stöd för enheter? tittar man på m.nu t.ex så är det frågetecken på väldigt många enheter för razberryn, har den verkligen så dåligt stöd?
kräver även denna cloud?

Bonus är om den stöder WebSocket / MQTT eller liknande så man slipper köra med AJAX polling men det är inget krav.

Eller är jag inne på helt fel spår med razberry / zipabox är det någon annan controller som är bättre?
Men som sagt det absolut viktigaste är controllerns API och stort stöd av enheter. UI't kan vara hur värdelöst som hellst.


Tacksam för all hjälp.
// Leo
 
Stödet för olika enheter är väl enbart mjukvarubetingat hos RaspberryPi och borde väl förbättras efterhand. eller har jag fel?
 
@Leo
Jag har precis som du byggt ett eget hemautomationssystem baserat på nodejs, som klarar de flesta protokoll som Zwave, websockets, http, Nexa mfl. Alla delar knyts ihop med MQTT.
För Zwave-delen har jag använt Razberry Zway. Är dock inte helt nöjd med den. Framförallt upplever jag att den har lite dålig räckvidd och strular vid inkludering av nya enheter. Har även hänt att enheter har tappat sina associationer. Bindningen till MQTT har jag lagt in som en Zway automationsmodul för att få den händelsestyrd.
Har precis nu även köpt en HC2:a. Har dock inte hunnit få in den i MQTT-klustret och flyttat över enheterna.
 
Redigerat:
Jag håller på att byta från z-wave till 433Mhz för jag upplever att det är ungefär hur mycket strul som helst med z-wave. :p

(Se ovan.)

Jag har kört med Aeon Labs, men det funkade riktigt dåligt. Nu kör jag med Razberry, som bara strular lite. (Till exempel verkar den behöva en factory reset och backupinläsning i månaden när den lyckats trasa sönder sitt eget eeprom.) Jag har funderat på zipabox i stället, men tills någon säger att det löser problemet verkar det inte värt att satsa på.
Razberry är en söt pryl, men den lider av att Sigma Design inte kan designa hårdvara och Razberryfolket hellre skyller på andra prylar än att fixa sin mjukvara.

Men jag har - förutom razberry - enheter som hänger, enheter som ger felaktig data, enheter som tappar sitt ID (Home), enheter som hänger och spammar frekvensen så att ingenting annat kan prata...! Och sen tar batteriet slut på 2-4 månader på batteridrivna prylar.

Jag har börjat kika på ZigBee, men det verkar inte vara en standard på den nivån att man enkelt kan koppla in prylarna.

Jag kikade ett tag på d-links wifi-relän, men de verkar vara riktigt dåliga om man får tro recensionerna.

Nå, mitt tips: Om du köper z-wave, köp _ingenting_ som inte klarar zwave-plus. Då får du i alla fall en chans att ha bättre checksummor och säkerhet.
 
@mirar
Att 433Mhz skulle vara ett bättre alternativ än*Zwave är det nog få som håller med dig om.
Däremot är det naturligtvis ingen nackdel att ha ett HA-system som även kan hantera Nexaprylar, så att man kan återanvända de man redan har, på ställen som inte är så kritiska.
Håller med om att det kan vara bra att satsa på ZWave plus enheter. Begränsar dock urvalet kraftigt i dagsläget. Ska du få nytta av plusegenskaperna så måste samtliga enheter i ditt meshnätverk stödja Zwave plus.
 
Antalet kraschade 433MHz-prylar: 0
Antalet missade paket: 5-10 om dagen från temperatursensorer (så ja, det händer)

Z-wave-prylarna missar paket, hittar på saker och rapporterar fel saker hela tiden. Det är dussintals missade och trasiga paket varje dag.

Exempel: Jag har inte hittat någon dörrvakt som klarar av att rapportera till 100% när dörren är öppen eller stängd, och en variant (Philio's nya) går inte att fråga om status (det är "events") heller så om man vill ha rätt rapportering får man gå och öppna och stänga dörren igen.

Exempel 2: temperaturgivare i ett rum som är mellan 22 och 24 grader, i grader Celsius:

[2015-05-13 06:59:08.223] 16.610001
[2015-05-13 07:27:02.967] 0.000000
[2015-05-13 07:58:33.776] 19.500000
[2015-05-13 08:45:02.147] 17.700001
[2015-05-13 14:54:51.900] 0.000000
[2015-05-13 15:01:12.287] 26.900000
[2015-05-13 15:36:42.334] 0.000000
[2015-05-13 15:54:16.699] 1474867.250000

Det där är bara idag sedan klockan 06:00 och bara en givare. Jag får samma skräp från alla givare och på allt (switchar, lux, luftfuktighet, rörelsesensorer, dörröppningar). Det är nästan helt värdelöst att scripta på sånt här. Det går relativt lätt att ignorera fel värden (medianfilter), men packeten är ACKade och klara innan de ens kommer ut från Sigma Design-chipet, så man kan inte begära bättre data.

Z-wave plus löser delvis det här problemet. Det finns en riktig CRC16-checksumma med i paketen. Men det verkar som om paketet i så fall helt enkelt kastas av mjukvaran om det är fel, och det är fortfarande ACKat av hårdvaran så man får ingenting nytt heller (de nya dörrsensorerna från Philio ovan verkar göra så).

Jag hade nog kunnat leva med det, men det andra problemet är att jag någon gång i månaden måste jag gå runt och strömcykla z-wave-enheter. Jag har börjat köra datorerna på UPS så jag strömcyklar allt och ställer in spisklockan igen, det går fortast...

Och som sagt, jag behöver göra factory reset på Razberryn någon gång i månaden också.

Som någon sa till sin fru, "om någonting händer med mig finns det ingen chans att någon annan ska kunna fixa det här, så släng i så fall hela systemet".

Det är inte _riktigt_ den nivån jag vill ha på prylarna.
 
Verkar ju helskumt att du får in så mycket skräp. Har inte upplevt det mer än någon gång i kvartalet på DS1820 som anslutits till en fibaro binary sensor. Trodde att det var onewire-skräp som bara skickades vidare. Övrig styrning/rapportering av aktorer fungerar alltid utan några missar.

Är du säker på att ingen crc görs på datan? Hål i huvet på den som designat z-wave stacken isåfall. Det kommer ju alltid finnas radiostörningar som påverkat datan och som måste filtreras bort.
 
Jag har bekräftat det här med en konversation med z-wave-alliance:

z-wave använder bytewise XOR som checksumma.

Dvs, om man får två bitfel på samma bit på två bytes så kommer paketet att anses ok.

1474867.250000 ovan:
[2015-05-13 15:54:16.698] [D] [zway] RECEIVED: ( 01 0C 00 04 00 0F 06 31 05 01 26 00 E1 0C )
nästa paket (22.9C, dvs helt rätt):
[2015-05-13 15:54:19.520] [D] [zway] RECEIVED: ( 01 0C 00 04 00 0F 06 31 05 01 22 00 E5 0C )

Här har alltså bit 2 (4) flippats i två olika byte.

Hål i huvudet, ja.

CRC16-utökningen har jag inte fått reda på hur den ska funka, den ska vara som utökning av bundlade paket eller nåt. Men den verkar som sagt bara kasta paketet efter ACK...

(Om 433MHz-prylar använder en bra checksumma eller inte är ju upp till tillverkarens protokoll, men just den här biten verkar vara bättre designat i de jag har tittat på. Det är ju förstås inte så svårt.)
 
Redigerat:
Mirar skrev:
Jag har bekräftat det här med en konversation med z-wave-alliance:

z-wave använder bytewise XOR som checksumma.

Dvs, om man får två bitfel på samma bit på två bytes så kommer paketet att anses ok.

1474867.250000 ovan:
[2015-05-13 15:54:16.698] [D] [zway] RECEIVED: ( 01 0C 00 04 00 0F 06 31 05 01 26 00 E1 0C )
nästa paket (22.9C, dvs helt rätt):
[2015-05-13 15:54:19.520] [D] [zway] RECEIVED: ( 01 0C 00 04 00 0F 06 31 05 01 22 00 E5 0C )

Här har alltså bit 2 (4) flippats i två olika byte.

Hål i huvudet, ja.

CRC16-utökningen har jag inte fått reda på hur den ska funka, den ska vara som utökning av bundlade paket eller nåt. Men den verkar som sagt bara kasta paketet efter ACK...

(Om 433MHz-prylar använder en bra checksumma eller inte är ju upp till tillverkarens protokoll, men just den här biten verkar vara bättre designat i de jag har tittat på. Det är ju förstås inte så svårt.)
Detta är ju skandalöst dåligt! Vilket leksaksprotokoll.

Har du koll på om andra system typ zigbee, BLE, Z-Wave plus etc. har en riktig checksum?
 
Nej, jag har inte läst in mig på Zigbee och BLE men de verkar varar riktiga protokoll. Tyvärr inte på rätt nivå för hemautomation, förstås. (Lite som att bygga hemautomation ovanpå TCP/IP. Det går naturligtvis, men det finns inga garantier för att prylar ska kunna prata med varandra. BLE är lite bättre där, tror jag, men det klarar inte mesh-nät...)

Z-wave plus har som sagt den där CRC16-extensionen. Man får bundla data i paket där, så man skickar tydligen "knapppen är på", "checksumman är 17" i samma paket. Men mitt intryck är som sagt att det blir ACKat av hårdvaran i alla fall och det är mjukvaran som kastar det. Jag hoppas jag har fel...

edit: zigbee är baserat på 802.15.4 som har en riktig 16 bits ccitt checksumma.
En snabb googling verkar antyda att BLE har en felkorrigerande 24-bits checksumma på radion + en checksumma på lägre protokollnivå.
 
Redigerat:
@mirar
det finns alltid lite fel i alla trådlösa system men det du beskriver känns extremt, aldrig läst om att någon annan har sånna fel.
hur funkar all annan elektronik hos dig? Det är inte t.ex gammalt hus med ostabil ström eller så? Strömspikar och "bortfall" kan ju orsaka alla möjliga olika fel, tänkte om det är något sådant som spökar i ditt system.

Zwave plus känns väldigt lockande och eftersom jag idag inte har något befintligt zwave system kanske man ska köra på det, utbudet är bara extremt begränsat ännu så frågan är hur länge det dröjer innan man kan köra helt på det...
samtidigt är zwave enheterna påtok för dyra för att man ska byta dem igen om bara nått år..

Jag köpte den extra antennen från conrad, det ökade räckvidden på mitt 433mhz system något men tror den ger bäst resultat med tellstick net inte duo som jag har.


@gol
så du har pluggin till controllern för att binda den till MQTT och får då events snarare än att behöva ajax polling? Låter precis som vad jag är ute efter. vad är det för språk man bygger dessa pluggin på? Vet jag läst att någon controller körde lua vilket jag är helt obekant med. Likaså python.
kan du även tända och släcka via MQTT?

är inte mesh-nät systemet lite byggt för att ta hand om räckvids problemet? Det finns även en antenn på conrad.se för zwave frekvensen, dock inte den vakraste och ca 40x20cm.

//leo
 
Mitt zwave system funkar bra, upplever inte alls de problem som beskrivs. Jag har qubino oc fibaro puckar, som du säger dyra men dom funkar... Mitt nät blev stabilt först efter att jag kom upp i 5-6 enheter som hade fast ström försörjning, undvikit batteridrivna nästan helt... Har även några aeon multisensor enheter som jag ström försörjer med en usbladdare....
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.