9 445 läst · 14 svar
9k läst
14 svar
efterisolera innervägg
När de (NCC) byggde det här huset - bostadsrättshus och 2009 - så stoppade de inte in någon isolering i några innerväggar.
Vad är det enklaste sättet att ljuddämpa innerväggar i efterhand? Jag är nöjd om det går från bastrumma med extra reverb till -20dB. Viktigaste väggen är den bredvid torktumlaren (den är kaklad med fuktspärr på ena sidan men enkel gipsskiva på andra sidan).
Finns det något bättre sätt än att skruva ner ena sidans gipsskivor, stoppa in isolering, skruva tillbaka, spackla och måla om? Typ borra hål och pumpa in sågspån?
Om det inte finns någon annan möjlighet, är det dåligt att skruva bort gipsväggar från plåtreglar?
Vad är det enklaste sättet att ljuddämpa innerväggar i efterhand? Jag är nöjd om det går från bastrumma med extra reverb till -20dB. Viktigaste väggen är den bredvid torktumlaren (den är kaklad med fuktspärr på ena sidan men enkel gipsskiva på andra sidan).
Finns det något bättre sätt än att skruva ner ena sidans gipsskivor, stoppa in isolering, skruva tillbaka, spackla och måla om? Typ borra hål och pumpa in sågspån?
Om det inte finns någon annan möjlighet, är det dåligt att skruva bort gipsväggar från plåtreglar?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Är du säker på att den är oisolerad? Låter onekligen snålt isåfall. Men det bästa du kan göra är helt klart att försiktigt riva väggen på den sidan som inte är kaklad, notera försiktigt då du vid för mkt brytande kommer skada kakelfogarna.
Gjorde precis samma jobb själv hemma, gick från 50mm reglar utan isolering och 10mm masonit på båda sidor, till 50mm isolering + ett extra lager 45reglar + 45 isolering och sen OSB plus gips, underbar skillnad i ljudöverföring.
Gjorde precis samma jobb själv hemma, gick från 50mm reglar utan isolering och 10mm masonit på båda sidor, till 50mm isolering + ett extra lager 45reglar + 45 isolering och sen OSB plus gips, underbar skillnad i ljudöverföring.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Mollys som är så snygga?
Jag är inte 100% på just den väggen, men andra väggar är helt tomma (förutom ett och annat flexrör) och låter likadant. Jag ska provborra och titta efter... Jag har just flyttat en annan vägg så jobbet är väl inte omöjligt, bara trött på att fixa till det igen.
Jag är inte 100% på just den väggen, men andra väggar är helt tomma (förutom ett och annat flexrör) och låter likadant. Jag ska provborra och titta efter... Jag har just flyttat en annan vägg så jobbet är väl inte omöjligt, bara trött på att fixa till det igen.
I nyprod i dag används i 9 fall av 10 bara enkelgips och bara väggarna till det största, eller om det är en stor lägenhet, de två största sovrummen, isoleras. Möjligen också badrumsväggarna. Men inget annat.
Om du vill ha isolerade väggar i hela lägenheter blir det till att riva ner, stoppa in isolering och så ny gips (kanske t o m OSB eller dubbelgips) och måla om.
Om du vill ha isolerade väggar i hela lägenheter blir det till att riva ner, stoppa in isolering och så ny gips (kanske t o m OSB eller dubbelgips) och måla om.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Skruva ner den kan du aldrig göra, du har säkert tapeter och spackel över.
Skulle tagit cirkelsågen och klyvt bort all gips som inte sitter på reglarna, sen in med en mejsel bakom gipsen o spräcka sönder den för att blottlägga skruvarna, sen är det bara att skruva dit ny gips.
Skulle tagit cirkelsågen och klyvt bort all gips som inte sitter på reglarna, sen in med en mejsel bakom gipsen o spräcka sönder den för att blottlägga skruvarna, sen är det bara att skruva dit ny gips.
Lättaste sättet är att ta bort golvsockeln, då ser du vart skivskarvarna är.
900 gips med 70mm stålreglarr på cc 45 med all säkerhet om lägenheten är byggd 2009.
Sedan är det bara att ta en typ morakniv och skrapa så får du snart fram skruvarna. Får du tag på en spackelremsa i skarvarna så kan man om man har tur dra i den så blottar sig hela skarven med tillhörande skruv
Man kan dock bryta och slå i väggen, men då brukar det kunna damma en del.
900 gips med 70mm stålreglarr på cc 45 med all säkerhet om lägenheten är byggd 2009.
Sedan är det bara att ta en typ morakniv och skrapa så får du snart fram skruvarna. Får du tag på en spackelremsa i skarvarna så kan man om man har tur dra i den så blottar sig hela skarven med tillhörande skruv
Man kan dock bryta och slå i väggen, men då brukar det kunna damma en del.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Stora problemet med att bryta och slå i väggen är ju att han med all säkerhet kommer förstöra kakelväggen på andra sidan.
Men ditt tips var helt klart smart. Ska prova det nästa gång jag riven gipsvägg
Men ditt tips var helt klart smart. Ska prova det nästa gång jag riven gipsvägg
Det ska jag prova. Jag har hittat skruv tidigare med magneter, det är inte så svårt - i alla fall inte på träreglar.
CC är 60 i det här huset. Jag skruvade upp en IKEA BESTÅ - som är 60cm bred - och reglarna hamnade precis i skarvarna mellan alla hyllorna, så det blev en massa mollys och förstärkning mellan hyllorna och väggen. Knackar jag på den aktuella väggen verkar det vara mer än 60, det är ungefär 75cm gipsvägg tills rummet tar slut (nästa vägg är betong) och jag hör ingen regel i mitten... Känns verkligen som lowest bidder.
Det verkar för övrigt vara riktigt billigt gips, det tål ingenting. Alla dörrhantag som har kunnat har haft sönder gipset (3 dörrar), så om nån har tips om hur man lagar och förstärker väggen så att den tål lättare dörruppslag är jag intresserad av det också...
CC är 60 i det här huset. Jag skruvade upp en IKEA BESTÅ - som är 60cm bred - och reglarna hamnade precis i skarvarna mellan alla hyllorna, så det blev en massa mollys och förstärkning mellan hyllorna och väggen. Knackar jag på den aktuella väggen verkar det vara mer än 60, det är ungefär 75cm gipsvägg tills rummet tar slut (nästa vägg är betong) och jag hör ingen regel i mitten... Känns verkligen som lowest bidder.
Det verkar för övrigt vara riktigt billigt gips, det tål ingenting. Alla dörrhantag som har kunnat har haft sönder gipset (3 dörrar), så om nån har tips om hur man lagar och förstärker väggen så att den tål lättare dörruppslag är jag intresserad av det också...
900-gips är det näst intill krav på när det gäller nyproduktion dom senaste 15 åren. Endast vid rot-jobb så kan 1200-gips användas. Jag har jobbat som byggnadsarbetare i 14 år, och har aldrig använt 1200-gips jaja sluttjatat om det.
Omöjligt är det ju inte
Den kaklade sidan av väggen som är mot tvättstugan har med all säkerhet ett lager plywood, och sedan ett lager gips eller någon form av våtrumsskiva.
Vill du överarbeta lite och få en ännu bättre innervägg så kör 2 lager gips. Innan du gipsar väggen så sågar du till plywoodremsor som är några cm smalare än avståndet mellan reglarna. typ 40 eller 55cm beroende på regelavstånd.
Ställ i remsorna vartefter du gipsar första lagret gips. Och fäst dom genom första lagret.
Då har du 2 lager gips, ett lager plywood samt en isolerad vägg..
Lite overkill kanske, men en bra lösning
Omöjligt är det ju inte
Den kaklade sidan av väggen som är mot tvättstugan har med all säkerhet ett lager plywood, och sedan ett lager gips eller någon form av våtrumsskiva.
Vill du överarbeta lite och få en ännu bättre innervägg så kör 2 lager gips. Innan du gipsar väggen så sågar du till plywoodremsor som är några cm smalare än avståndet mellan reglarna. typ 40 eller 55cm beroende på regelavstånd.
Ställ i remsorna vartefter du gipsar första lagret gips. Och fäst dom genom första lagret.
Då har du 2 lager gips, ett lager plywood samt en isolerad vägg..
Lite overkill kanske, men en bra lösning
Nu (!) har jag öppnat väggen och stoppat in Rockwool. Det blev mycket tystare. Inte helt tyst, men mycket tystare. Jag borde nog stoppat på mer gips och plywood, men det var för mycket jobb den här gången, och resultatet duger helt klart.
Lustigt nog var delar av väggen isolerade, med typ 40mm glasfiber (dvs 30mm hålrum). Jag är oklar varför. Plywooden på badrums-sidan hade texten "Isol." skrivet med märkpenna, så jag antar att det fanns en tanke nånstans...
Lustigt nog var delar av väggen isolerade, med typ 40mm glasfiber (dvs 30mm hålrum). Jag är oklar varför. Plywooden på badrums-sidan hade texten "Isol." skrivet med märkpenna, så jag antar att det fanns en tanke nånstans...
Liknande trådar
-
Hur bygga innervägg över kablar
Utbyggnad och tillbyggnad -
Ta ner innerväggar (trätex) och sätta upp nya eller lappa och laga
Badrum -
Innervägg bärande eller ej?
Planlösningar -
Riva och bygga upp ny icke-bärande innervägg
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur många lager färg innerväggar?
Färg, Måla & Tapetsera