9 953 läst · 10 svar
10k läst
10 svar
Tillverkare av "faluröd"
Vi ska måla vårat hus med slamfärg i nyansen faluljus.
Är det bara märket Faluröd som har specialnyanserna eller finns det fler som har?
Någon som kan rekomendera något annat märke?
Vill ha bra grejjor, inget Rusta/Biltema-skit.
/Thomas
Är det bara märket Faluröd som har specialnyanserna eller finns det fler som har?
Någon som kan rekomendera något annat märke?
Vill ha bra grejjor, inget Rusta/Biltema-skit.
/Thomas
Hörle Bruk har också olika nyanser av slamfärg.
http://www.bruksbalken.se/
Är själv intresserad av gul slamfärg, och skulle gärna höra om någon har erfarenhet av annat än rött.
På Falu Rödfärg rekommenderas inte deras Falu Ockra på större ytor pga hållbarheten. Skulle vara intressant om det gäller generellt.
/EB
http://www.bruksbalken.se/
Är själv intresserad av gul slamfärg, och skulle gärna höra om någon har erfarenhet av annat än rött.
På Falu Rödfärg rekommenderas inte deras Falu Ockra på större ytor pga hållbarheten. Skulle vara intressant om det gäller generellt.
/EB
Jag hade en dröm om att måla vårt nya hus i miljövänlig och lättskött slamfärg i en ljus nyans, gråaktig, men jag har gett upp :'( Det är svårt att hitta återförsäljare och de ställen jag kontaktat har inte haft mycket positivt att säga eller försökt övertala mig att välja färgen, så tyvärr vek vi oss för en "vanlig" färghandlares smicker
sorry men man vet aldrig förrän efteråt om det var bra!
sorry men man vet aldrig förrän efteråt om det var bra!
Biltema säljer inte Falu Rödfärg och efterson namnet "Falu Rödfärg" är namnskyddat så har det ingen betydelse om du sedan köper det på Rusta eller i färghandeln http://www.falurodfarg.com/varumarket.cfm . Möjligtvis kan olika tillverkare har lite olika mängd linolja i men annars skall det vara "samma" färg.thrax skrev:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Precis. Det är ingen större skillnad vad gäller just Falu-färg.
Åtminstone inte vad gäller kvaliteten på pigmenten. Det är för övrigt svårt att misslyckas med den produkten.
Färger:
http://www.falurodfarg.com/fargsattning3.cfm
Åtminstone inte vad gäller kvaliteten på pigmenten. Det är för övrigt svårt att misslyckas med den produkten.
Färger:
http://www.falurodfarg.com/fargsattning3.cfm
Kanske är fel att säga att det är skitprodukter men jag känner efter att man blivit besviken så många ggr, att det känns olustigt att handla där. Förresten så tror jag inte dessa lågprisalternativ har andra nyanser, och eftersom jag ska ha "faluljus" så är jag (tror jag) hänvisad till de större leverantörerna ändå?
Som man brukar säga...
"En fattig har inte råd att köpa något billigt..."
/Thrax
Som man brukar säga...
"En fattig har inte råd att köpa något billigt..."
/Thrax
Jag håller på med ett flerårigt projekt på mina hus med att själv ta bort den gamla plastfärgen med Speedheater. Efter att färgen tagits bort så måste fasaden stå omålad en säsong för att slamfärgen skall fästa på panelen.
Min slutsats är att jag inte kommer att måla med andra färger än slamfärg och linoljefärger i framtiden. Det blir överlägset billigast i längden, främst med hänsyn till ommålningskostnaderna.
Jag kokar min Falu Ljus själv till en kostnad om ca 120-130 kr för 10 liter (kostar 480 kr på falurödfärg). Jag använder Stockholms läns museums recept (i princip samma som Gysinges recept ) men köper pigmentet från Falurodfarg.se Jag kokar i en pannmur som jag annonserade efter i tidningen (fick 12 svar 300 - 1500 kr st).
Min slutsats är att jag inte kommer att måla med andra färger än slamfärg och linoljefärger i framtiden. Det blir överlägset billigast i längden, främst med hänsyn till ommålningskostnaderna.
Jag kokar min Falu Ljus själv till en kostnad om ca 120-130 kr för 10 liter (kostar 480 kr på falurödfärg). Jag använder Stockholms läns museums recept (i princip samma som Gysinges recept ) men köper pigmentet från Falurodfarg.se Jag kokar i en pannmur som jag annonserade efter i tidningen (fick 12 svar 300 - 1500 kr st).
Produkter som diskuteras: "Speedheater"
Speedheater
Speedheater System - använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod
Läs mer
Apropå budget gjorde min väninna ett test på sitt gamla hus med Falu röd. Hon köpte två stora hinkar med färg, en på Jula och en på Rusta. Båda kostade 129:-.
Jula färger var tunn och helt värdelös men Rustafärgen var kanon och lättstruken. Så nu har hon handlat resten av färgen på Rusta. Slutsats. Må vi alla gå till Rusta.
Har själv för övrigt handlat pigment på Falu Koppargruva direkt och kokat med rågmjöl etc enligt gammalt dalarecept och i ärlighetens namn märks det liten skillnad mot bra köpefärg. Men det är en härligt känsla att göra färg själv!
MVH
Caroline
Jula färger var tunn och helt värdelös men Rustafärgen var kanon och lättstruken. Så nu har hon handlat resten av färgen på Rusta. Slutsats. Må vi alla gå till Rusta.
Har själv för övrigt handlat pigment på Falu Koppargruva direkt och kokat med rågmjöl etc enligt gammalt dalarecept och i ärlighetens namn märks det liten skillnad mot bra köpefärg. Men det är en härligt känsla att göra färg själv!
MVH
Caroline
Mina erfarenheter och funderingar kring rödfärg.
- Att koka sin egen färg är förvånansvärt enkelt.
- Där jag bor finns några gårdar som målats med Faluljus - det är helt klart vackrare med denna kulör. Tyvärr så är den omotiverat dyr att köpa färdigkokt.
- Det är viktigt att uppmärksamma att en liter rödfärg väger 1,3 kilo. Det gör att hinkar med 10 kg rödfärg inte är lika billiga som de med 10 liter rödfärg.
- Jag har också kokat min färg i fyra timmar som i gysinges recept. Jag har dock lämnat gysinges stenmalda rågmjöl eftersom det grovkorniga mjölet bildat en "gröt" som försvårat för mig att spruta färgen med färgspruta. Jag misstänker att det krävs 4 timmar just för att koka ur allt klistret ur mjölet. Använder man vetemjöl bör det kunna gå snabbare.
- Jag har flera stora ekonomibyggnader som måste underhållas. Jag har därför kommit till den slutsatsen att antingen så sprutar jag dem eller så kommer de att förbli omålade :-/. Jag har därför köpt en Ammer kalkspruta på nordpost.se. Jag är väldigt nöjd med sprutan eftersom den är en lågtrycksspruta som ger ett mycket jämnt och bra resultat utan att riskera att måla för tjockt.
- Tro inte att gysinges recept (50 liter vatten på 8 kg pigment) är sämre eftersom det innehåller mindre pigment än t.ex. falurödfärgs recept (33 liter vatten på 10 kg pigment). Färgen tunn i sin konsistens men den täcker ändå bra. Jag har använt den både för handstrykning och sprutning (utan utspädning).
- Jag använder inte linolja i färgen eftersom det inte gör att färgen håller längre. Linoljan är tillsatt för att minska risken för att man skall bli röd om man lutar sig mot fasaden.
- Det går bra att måla på hyvlat virke om man bara låter fasaden stå omålad ett år. Tiden till första ommålning blir dock lite kortare. Personligen tycker jag att rödfärgen gör sig bättre på hyvlad panel.
- Det är lättre att måla med färgen om den är varm.
- Att koka sin egen färg är förvånansvärt enkelt.
- Där jag bor finns några gårdar som målats med Faluljus - det är helt klart vackrare med denna kulör. Tyvärr så är den omotiverat dyr att köpa färdigkokt.
- Det är viktigt att uppmärksamma att en liter rödfärg väger 1,3 kilo. Det gör att hinkar med 10 kg rödfärg inte är lika billiga som de med 10 liter rödfärg.
- Jag har också kokat min färg i fyra timmar som i gysinges recept. Jag har dock lämnat gysinges stenmalda rågmjöl eftersom det grovkorniga mjölet bildat en "gröt" som försvårat för mig att spruta färgen med färgspruta. Jag misstänker att det krävs 4 timmar just för att koka ur allt klistret ur mjölet. Använder man vetemjöl bör det kunna gå snabbare.
- Jag har flera stora ekonomibyggnader som måste underhållas. Jag har därför kommit till den slutsatsen att antingen så sprutar jag dem eller så kommer de att förbli omålade :-/. Jag har därför köpt en Ammer kalkspruta på nordpost.se. Jag är väldigt nöjd med sprutan eftersom den är en lågtrycksspruta som ger ett mycket jämnt och bra resultat utan att riskera att måla för tjockt.
- Tro inte att gysinges recept (50 liter vatten på 8 kg pigment) är sämre eftersom det innehåller mindre pigment än t.ex. falurödfärgs recept (33 liter vatten på 10 kg pigment). Färgen tunn i sin konsistens men den täcker ändå bra. Jag har använt den både för handstrykning och sprutning (utan utspädning).
- Jag använder inte linolja i färgen eftersom det inte gör att färgen håller längre. Linoljan är tillsatt för att minska risken för att man skall bli röd om man lutar sig mot fasaden.
- Det går bra att måla på hyvlat virke om man bara låter fasaden stå omålad ett år. Tiden till första ommålning blir dock lite kortare. Personligen tycker jag att rödfärgen gör sig bättre på hyvlad panel.
- Det är lättre att måla med färgen om den är varm.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tillverkare av sten/putshus som inte har trästomme
Hustillverkare -
Klassiska gammaldags träfönster. Bäst fönstertillverkare?
Fönster & Dörrar -
Varför är inte Rörvikshus med som som hustillverkare?
Hustillverkare -
Måla om hus som målats med falurödfärg
Fasad -
Identifiera fönster tillverkare.
Fönster & Dörrar