2 120 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Timer till brännaren för pellets.
Hej!
Min pelletspanna äter ganska mycket pellets, så tänkte om man kanske skulle använda den inbyggda funktion Timer som finns i datorn till brännare. Behöver ju inte värma allt för mycket när man inte är hemma.
Är detta en bra ide? Vad ska man tänka på?
Det får väl inte diffa förmycket i temperatur? Vad blir mest energieffektivt?
Alla tankar och åsikter är varmt(hehe) välkomna.
Boilertemp står idag på 40grader.
Och watertemp på 60.
Min pelletspanna äter ganska mycket pellets, så tänkte om man kanske skulle använda den inbyggda funktion Timer som finns i datorn till brännare. Behöver ju inte värma allt för mycket när man inte är hemma.
Är detta en bra ide? Vad ska man tänka på?
Det får väl inte diffa förmycket i temperatur? Vad blir mest energieffektivt?
Alla tankar och åsikter är varmt(hehe) välkomna.
Boilertemp står idag på 40grader.
Och watertemp på 60.
Vad är det för brännare? Principiellt är det ju fullt möjligt. Du kanske bara behöver varmvatten på morgon och kväll och då kan man ju låta brännaren arbeta utifrån det. Förstår inte vad du menar med Boilertemp/Watertemp?
Det är en NBE pellet system tror jag den heter.jensaro skrev:
Boilertemp och water temp är de temperaturer som står på min skärm. Bolier är till golvvärme och radiatorerna.
Watertemp är till varmvattenet.
Läste någonstans att det är bättre om pannan går på "mysfart" istället för den stängs av mellan intervallen.
Och tempskillnaden ska väl inte pendla upp och ner? Eller?
Vilken lägsta effekt brännaren ska gå på bestäms av rökgastemperaturen som inte får bli för låg. Minst 80 grader en halvmeter ned i skorstenen när brännaren gått ett tag.
Varje ändring du gör kräver en ny intrimmning av brännaren, helst med rökgasinstrument.
Danskarna har konstiga, svårsmälta ideer om pelletseldning, Man eldar direkt mot värmesystemet med en panna som har mycket liten vattenmängd. Nu kanske du har en riktig pelletspanna försedd med NBE brännare?
Varje ändring du gör kräver en ny intrimmning av brännaren, helst med rökgasinstrument.
Danskarna har konstiga, svårsmälta ideer om pelletseldning, Man eldar direkt mot värmesystemet med en panna som har mycket liten vattenmängd. Nu kanske du har en riktig pelletspanna försedd med NBE brännare?
Jag hoppas jag har det hehe.johanpelle skrev:Vilken lägsta effekt brännaren ska gå på bestäms av rökgastemperaturen som inte får bli för låg. Minst 80 grader en halvmeter ned i skorstenen när brännaren gått ett tag.
Då ska jag mäta den temperaturen, men varför just 80grader? Eldar man inte till kråkorna då hehe
Så man trimmar in tempen i huset med shunten istället?
Tack för svaret