Jag har bredband via Dongel. Har haft ett Telenor surf-abb som varit mkt billigt, o kom upp i ca 4mb/s - vilket är klent idag men räckte för mina behov. Nu slutade Telenor med tjänsten o uppgraderade den o även priset. Nu skall jag ha 4G som lovar upp till 80mb/s. Jag bor i Stockholm o har masten nära mig så förutsättningarna är goda. Jag har dongeln kopplad till en bättre router. Vid testet så kopplade jag nätverkskabel mellan laptop o router. Kom upp i klena 8mb/s, men borde man förvänta sig! Modemet är dock ett 3G-modem, MEN, det skall klara 24mb/s.

Eftersom jag inte har 4G-modem så gissar jag att Telenor inte sänder 4G till mig utan det kopplas automatiskt till 3G - men det är väl ett snabbt 3G som måste skickas ut till mig tycker man. (jag känner till att routern också måste klara 4G hastighet/teknik för att nyttja det)

(Det var över 60min telefonkö till Telenor så jag orkade inte vänta)

Inputs?

3G är mycket beroende på hur många som är på kanalen samtidigt. Ju fler desto sämre
går det. Om du har en 4G mobil, så kan du testa med att använda telefonen som modem och då se hur det skulle bli om du bytte stickan mot en nyare. Finns också 4G routers, som har WiFi också. Har själv provat en sådan till min laptop vid sommarstugan med mycket bra resultat, men det blev överspelat i.o.m. att jag bytte till 4 G telefon.

tommib
Hur vet du att du har masten nära? Har du kollat telenors täckningskarta? http://www.telenor.se/privat/kundservice/tackning-och-driftinfo/tackningskarta.html
I övrigt är det som HasseTeknik säger, hastigheten beror på hur många andra du delar noden (=masten, typ) med.

Det "skickas" inte ut något 3G till dig, snabbt eller annars. Det finns ett 3G nät med master som ditt modem ansluter till. Modemet ansluter med snabbaste möjliga hastighet, sen kommer den begränsas i mjukvara till det du betalar för. Om begränsningen är i luften/hårdvaran spelar det inte någon roll vad du köpt för hastighet.

Mitt tips är att prova med mobil som HasseTeknik säger. Sen rekommenderar jag ett riktigt bredband, dvs via fiber (eller i värsta fall via kabel-tv).

C
Ja, byt till ett 4G-modem. Bara för att operatören utlovar bra 4G-prestanda behöver det inte betyda att du även får bra 3G-prestanda. Har själv kört med ett 3G-modem en längre tid med ett Tele2-abbonemang och har riktigt usel 3G-prestanda, även relativt till vad man "borde" få ut med 3G. 4G-prestandan med samma abbonemang är ljusår bättre.

Att tänka på är att just 3G inte är en bra teknik för mobilt bredband, precis som noterats tidigare kan man få olika hastigheter beroende av hur många som är uppkopplade och påverkas även av hur många som ringer.
Det påverkas även av vilket frekvensband som används och vilken del av det som just den masten har tilldelats, gäller även annan mobilteknik.
Men har man nu installerat 4G så bytt till det och prova.

HasseTeknik skrev:
3G är mycket beroende på hur många som är på kanalen samtidigt. Ju fler desto sämre
går det. Om du har en 4G mobil, så kan du testa med att använda telefonen som modem och då se hur det skulle bli om du bytte stickan mot en nyare. Finns också 4G routers, som har WiFi också. Har själv provat en sådan till min laptop vid sommarstugan med mycket bra resultat, men det blev överspelat i.o.m. att jag bytte till 4 G telefon.
Kan fungera bra med en mobil som "hotspot" om man är nära masten, men en renodlad router med 4G "är" bättre ur perspektivet att man inte behöver konstruera den "slimmad" och kan använda andra komponenter.
Har ca 5km till masterna i fritidshuset, jo har tre stycken och finns i mitten av dem, och då fungerar det betydligt bättre med en 4G-puck med wifi. Testade med en app i mobilen och såg hur den vandrade runt bland masterna, samt vilken signalnivå som det var från respektive mast.

Om man har en iPhone och slår "telefonnummret" *3001#12345#* så får man upp Field Test där ser man signalstyrkor mm

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.