Är på jakt efter en mindre smidig gräsklippare. Har tidigare haft en elgräsklippare som stått 3 år och ville inte starta längre. Vi har nyligen flyttat till en villa och har ca 150m2 gräs. Vad rekommenderas? Såg att Jula hade en mindre modell Stiga Dino 47 till bra pris. http://www.jula.se/catalog/tradgard...bensindrivna-grasklippare/grasklippare-721264
Duger denna eller vad ska man slå till på? Börjar bli hög tid att klippa gräset. :rolleyes:

A
speffy skrev:
Är på jakt efter en mindre smidig gräsklippare. Har tidigare haft en elgräsklippare som stått 3 år och ville inte starta längre. Vi har nyligen flyttat till en villa och har ca 150m2 gräs. Vad rekommenderas? Såg att Jula hade en mindre modell Stiga Dino 47 till bra pris. [länk]
Duger denna eller vad ska man slå till på? Börjar bli hög tid att klippa gräset. :rolleyes:
Första meningen i beskrivningen nämner att den är bra för gräsytor som inte klipps regelbundet, är nog inga kvalitetsdelar på den där.
Stiga är lite tråkiga på det viset att deras billigaste varor som säljs på stormarknader är av rätt dålig kvalitet medans deras dyrare maskiner är helt ok, de borde egentligen marknadsföra dem med olika varumärken. Hur det är med just Dino vet jag inte.
Har ni bara 150m2 gräs eller är det en felskrivning? För så lite gräsyta vore det perfekt med en cylinderklippare utan motor.

Till en 10 x 15 m stor gräsmatta hade jag absolut nöjt mig med en sådan här
540-6936213b.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.husqvarna.com/se/products/lawn-mowers/540/

Man kan nog få en motoriserad billighetsmaskin för samma pris.
Men handjagaren är alltid redo, behöver inget bränsle och ingen service och går tyst,
och innan du har dragit igång motorklipparen är handjagaren redan färdig med jobbet.

Och det är nyttigt med motion också :)

(Har en sådan själv. Men andra klippare också, för vi har 15.000 kvm tomt)

• Gilla
bjoar564
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för era svar!
Var tvungen att gå ut och stega hur stor gräsmattan var för tänkte så dåligt ögonmått kan man väl inte ha :)
Runt 170 m2 är den så så fel var det inte ändå.

Är en handjagare av bra kvalitet att föredra då jämfört med en med motor? Visste mindre saker som kan gå sönder på en handjagare och den är alltid startklar men tar kanske mycket längre tid och inte blir lika bra resultat eller?
Motionen får jag ändå så för den sakens skulle spelar det mindre roll :cool:

hantverkare1 skrev:
[bild]
Haha ja det var något i den stilen jag menade med "mindre och smidig" (y)

Vad jag har förstått så är en cylindergräsklippare överlägsna de vanliga med knivar när det gäller gräsets hälsa. Där har handjagaren alltså en stor fördel jämfört med vanliga el/bensinklippare. Så vill du har en fantastisk gräsmatta skulle jag också rekommendera en sån som KOK länkar till.

Annars är nog en mindre modell av de batteridrivna ganska perfekt för dig med en så liten matta. Bensindrivet känns klart overkill.

Resultatet blir väsentligt bättre med en cylinderklippare (som handjagaren) än med något annat.

speffy skrev:
...
Är en handjagare av bra kvalitet att föredra då jämfört med en med motor?
...och inte blir lika bra resultat eller?...
Det är nog tvärt om.
Du får nog alltid bättre klippresultat med en cylinderklippare än med en rotorklippare.

Cylinderklipparen lämnar en ren skarp klippyta, som när man klipper med sax.
Rotorklipparen slår sönder grässtråna, värre ju slöare "knivarna" är, vilket är mindre bra för gräset.

Titta vad de klipper gräset med på golfbanor och fotbollsplaner så får du se!

Även gräsgurun no Uno, Olleberg, förespråkar cylinderklipparna. OBS: Varning för viss produktplacering...:rolleyes:

Ok, tusen tack för er svar, jag känner mig övertalad det får bli en handjagare. Bor dessutom i ett suterränghus så har gräs både uppe och nere vilket underlättar mycket med en så lätt och smidig gräsklippare.
Frågan är bara vilken man ska slå till på?

Husqarna http://www.duabhuset.se/#showProduc...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

eller Klippo
http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=411

Läste att någon haft problem med Husqarna med att lagerna inte var av bästa kvalitet och blev väldigt tröga efter ett tag, Klippo generellt har jag bara läst gott om.

Det är nog hugget som stucket vilket märke man väljer.
Kanske Klippo vinner på att de är mer renodlat ett gräsklipparmärke
(gör t. ex. inte symaskiner och hagelbössor också :) )

Jag var just ute och kikade och jag hade fel förut. Min är en Partner/Electrolux.
Säljs visst inte längre, men med 40 cm klippbredd som Husqvarnas och Klippos.

• Gilla
greenteng
  • Laddar…
C
Är nästan säker på att Klippon är en brandad Husqvarna. Samma sak med Flymo. Tyvärr, för det är i princip skräp. Alternativ kan vara Gardena, Bosch och kanske Fiskars som är lite mer inspirerad av engelska klippare.

Josth skrev:
Jag tycker Bosch Ahm 38 ser bra ut...
Dessutom ett schysst pris...
Den där är tekniskt sämre än de övriga vi diskuterat.
Den har inte frigående knivar, vilket medför att den är tyngre att köra och låter mera.

Sedan tycker jag nog att ett riktigt, mjukt handtag är skönare för händerna än ett naket stålrör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.