Jag planerar ett trädäck och funderar som novis på några praktiska detaljer.

1. Infästning av bärlina i färdig plint med 45 mm "regelhållare". Ska bärlinan vila på själva plinten eller kan man även "hänga" den i de skruv/bult man fäster den med?

2. Jag kommer behöva skarva bärlinan. Hur görs det lämpligast? Fritt kant i kant 1/3 mellan plintarna med extra regelstumpar utanpå? eller gör man det kanske bäst genom att skaffa plint med 100 mm bred hållare och låta dem gå om lott över plinten? Andra sätt?

3. Vi kommer att använda nedsänkt bjälklag av utrymmesskäl, dvs golvbjälkarna kommer fästas nedsänkta mellan bärlinorna. Behöver vi använda balkskor eller funkar det att istället skruva/skråskruva fast dem genom bärlinan? Spännvidden mellan bärlinorna kommer vara 1,8 m.

1. Det går fint att hänga den i bultarna.

2. Skulle säga vilket som av dina två alternativ.

3. Går bra att skråskruva, dessutom billigare.

huggan skrev:
1. Det går fint att hänga den i bultarna.

2. Skulle säga vilket som av dina två alternativ.

3. Går bra att skråskruva, dessutom billigare.
Jag skulle aldrig bara skråa fast golvreglarna.
Skruva från utsidan där man kommer åt med rejäla skruv, 6x120 eller balkskor/skruvlimmad 45x45 regel som golvregeln ligger på.

En skruv på 5,0*60 mm fäst i en 11 mm osb skiva + 13 mm gips klarar 250kg vertikal belastning. Så jag skulle inte vara orolig om jag drog i 4-6 skruvar på 6,0*120 i golvregeln.

Tack för bra svar!
1. Längre fram kommer vi med hög sannolikhet att ställa ett uterum på en del av trädäcket. Bör dessa bärlinor i så fall istället vila på fast underlag med tanke på den högre belastningen?

3. Låter som det räcker med skruvning genom bärlinan in i ändträt på golvregeln då. Skönt, det hade blivit en hisklig mängd balkskor annars. Om man skarvar bärlinan mellan plintarna kommer virket bli för tjockt för att skruva golvregeln genom bärlinan först där. Får väl göra någon lösning med en 45x45 eller ta tillbalkskor på just dessa ställen.

bumpar fråga 1 lite...
Vi har nu byggt den del av trädäcket som inte ska kommer ha något uteurum ovanpå sig. Där fäste vi bärlinan i plintarna med fransk skruv 8x45, 4 st i varje plint, se nedan. Bärlinan "hänger" alltså i dessa skruvar. Plintarna står med ca 2m mellanrum. Frågan är då: Räcker en sån infästning även för den del av trädäcket där vi i ett senare skede kommer bygga ett uterum ovanpå däcket? Eller bör man där istället ha genomgående bult? Eller måste man kanske även låta bärlinan vila på underlaget om man ska bygga ovanpå?

infästning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej Jonne!

Fick du någonsin nåt svar på frågan?

Vi överväger också samma konstruktion som er, så det vore kul att få reda på hur ni gjorde till slut. Och gärna även en kort beskrivning/bild på det färdiga resultatet (dvs själva det nedsänkta bjälklaget), samt eventuella tips/råd.

Tack och bock!

jonne72 skrev:
bumpar fråga 1 lite...
Vi har nu byggt den del av trädäcket som inte ska kommer ha något uteurum ovanpå sig. Där fäste vi bärlinan i plintarna med fransk skruv 8x45, 4 st i varje plint, se nedan. Bärlinan "hänger" alltså i dessa skruvar. Plintarna står med ca 2m mellanrum. Frågan är då: Räcker en sån infästning även för den del av trädäcket där vi i ett senare skede kommer bygga ett uterum ovanpå däcket? Eller bör man där istället ha genomgående bult? Eller måste man kanske även låta bärlinan vila på underlaget om man ska bygga ovanpå?

[bild]

Hej,
Vi pratade med lite mer erfaret folk i bekantskapskretsen och blev rekommenderad att mäta ut höjden på glipan mellan bärlina och plint, klyva till en regelbit av lämplig tjocklek och knacka ditt med lite syllpapp under. Så fick det bli... Känns bra att bärlinan nu har stöd direkt från plintarna.
Däcket är färdigt sen några dagar tillbaka och jag har försökt dokumentera en del. Hoppas hinna lägga upp en tråd om hur vi gjorde under nästa vecka när jag är hemma och har datorn tillhands. Är det mer akut än så får du höra av dig... :)

Redigerat:
  • Gilla
10802
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.