11 413 läst · 10 svar
11k läst
10 svar
Altanbygge - Organowood, thermowood, eller brun tryckimprignerat'?
Ska lägga trall på min nuvarande uteplats med stenplattor,
Har svårt att bestämma mig vilket virke som ska användas
Organowood, thermowood, eller brun tryckimprignerat
Ytan är ca 60m2
Det ska vara hållbart men ändå passa med resten av huset,
Husets fasad är cederpanel med ljusgråputs och just nu är det svart spalje runt uteplatsen
Behöver hjälp
Har svårt att bestämma mig vilket virke som ska användas
Organowood, thermowood, eller brun tryckimprignerat
Ytan är ca 60m2
Det ska vara hållbart men ändå passa med resten av huset,
Husets fasad är cederpanel med ljusgråputs och just nu är det svart spalje runt uteplatsen
Behöver hjälp
Jag går i samma funderingar och har väl ungefär kommit fram till följande:
Thermowood
Sägs blir sprött med sprickor och stickor efter en tid. Dyrare än tryckt virke.
Organowood
Relativt obeprövat. De finns de som säger att det är guds gåva till altanbyggaren och de som säger att det är värdelöst. Båda grupperna är förmodligen partiska. Jag har inte hittat speciellt mycket information som opartiskt säger hur det är och hur det håller över tid.
Dyrare än tryckt virke.
Grönt tryckt
Beprövat och billigt. Den gröna nyansen försvinner efter några år och då är det valfritt om man vill låta det vara, olja, olja med bruten olja eller betsa. Alla dimensioner för stomme, stolpar räcke, vagnstycken mm finns i grönt.
Brunt tryckt
Snyggt och billigt även om det är dyrare än grönt. Håller den bruna nyansen sig efter några år och motiverar prisskillnaden mot grönt eller kan jag lika gärna köpa grönt och betsa det efter några år?
Jag kommer med all sannolikhet välja grönt.
Thermowood
Sägs blir sprött med sprickor och stickor efter en tid. Dyrare än tryckt virke.
Organowood
Relativt obeprövat. De finns de som säger att det är guds gåva till altanbyggaren och de som säger att det är värdelöst. Båda grupperna är förmodligen partiska. Jag har inte hittat speciellt mycket information som opartiskt säger hur det är och hur det håller över tid.
Dyrare än tryckt virke.
Grönt tryckt
Beprövat och billigt. Den gröna nyansen försvinner efter några år och då är det valfritt om man vill låta det vara, olja, olja med bruten olja eller betsa. Alla dimensioner för stomme, stolpar räcke, vagnstycken mm finns i grönt.
Brunt tryckt
Snyggt och billigt även om det är dyrare än grönt. Håller den bruna nyansen sig efter några år och motiverar prisskillnaden mot grönt eller kan jag lika gärna köpa grönt och betsa det efter några år?
Jag kommer med all sannolikhet välja grönt.
Förresten hur är det med Ek trall , vill påpeka att min uteplats är under sommartid halva med tak andra utan, och undervintern så är hela utan tak
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Organowood verkar inget vidare.
Se här:
https://www.byggahus.se/forum/byggm...3-tryckt-virke-forstort-efter-ett-halvar.html
Vill man ha något riktigt tåligt och snyggt så är det teak som gäller.
Inte billigt, men det kostar att ligga på topp
Och så finns det ju bankirai:
http://www.calexicowood.se/bangkirai
Men varför lägga över en stenlagd altan med trä över huvud taget?
Se här:
https://www.byggahus.se/forum/byggm...3-tryckt-virke-forstort-efter-ett-halvar.html
Vill man ha något riktigt tåligt och snyggt så är det teak som gäller.
Inte billigt, men det kostar att ligga på topp
Och så finns det ju bankirai:
http://www.calexicowood.se/bangkirai
Men varför lägga över en stenlagd altan med trä över huvud taget?
Det här med stelnad var för ett väldigt snabbt beslut som vi ångrar oss nu
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Är det riktig natursten eller betongplattor?
Och var finns de
Och var finns de
Nu har jag kommit fram till följande, det blir brun impregnerat trall och som oljas varje år med cederträ olja , det har jag testat och jag kan säga att det blev riktigt snyggt, uteplatsen kommer aldrig att bli ett uterum eftersom taket är inte fast , taket är rörligt, så under vintern eller när snön kommer så måste jag dra tillbaka det eftersom vikten blir för mycket.
Min nästa fråga är om frigolit ( Cellplast)
Jag har redan en uteplats med sten, betongplattor men är inte nöjd med det och därför anledning till trall ska byggas där, är det ok att lägga duk under regler och sen frigolit mellan reglerna för att förhindra kylan som kommer underifrån , eller finns det några nackdelar med det, vad händer med vattnet som kommer på frigoliten ?
Tack för ett snabbt svar
Min nästa fråga är om frigolit ( Cellplast)
Jag har redan en uteplats med sten, betongplattor men är inte nöjd med det och därför anledning till trall ska byggas där, är det ok att lägga duk under regler och sen frigolit mellan reglerna för att förhindra kylan som kommer underifrån , eller finns det några nackdelar med det, vad händer med vattnet som kommer på frigoliten ?
Tack för ett snabbt svar
Redigerat:
Liknande trådar
-
Tips på hantverkare Sala/Avesta - Altanbygge
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Altanbygge - vilka mått på virket?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Altanbygge - inspiration
Altan & Uteplats -
Altanbygge-Ta upp trall efter felskruvning
Byggmaterial & Byggteknik -