Hej!
Satte Kiilto Kerasfe folie igår och idag ser jag att det är blåsor på folien på ett par ställen. Blåsorna är ett par cm i diameter. Hur gör jag för att åtgärda detta?
På ett ställe sitter blåsan mitt på duschväggen och det känns kanske som det är bättre att låta den vara än att försöka åtgärda.
Satte Kiilto Kerasfe folie igår och idag ser jag att det är blåsor på folien på ett par ställen. Blåsorna är ett par cm i diameter. Hur gör jag för att åtgärda detta?
På ett ställe sitter blåsan mitt på duschväggen och det känns kanske som det är bättre att låta den vara än att försöka åtgärda.
Uppdatering... Har upptäckt jättestora blåsor på ett fem ställen totalt.
Jag har tidigare känt igenom alla väggar för att leta efter blåsor men inget känt förutom de små blåsorna i tidigare inlägg. Idag såg jag t.o.m stora blåsor på flera ställen. Skar upp kerasafen och konstaterade att limmet inte tagit på folien där blåsorna är.
Det konstiga är att dels så var jag jättenoga med rätt åtgång K2 för limningen, limmade och satte en folie i taget för att undvika att ytan blev torr, varje våd sattes omgående upp när jag rollat på K2. Efter det använde jag tapetskrapa för att skrapa ut alla bubblor jag kände. Varje skarv limmades naturligtvis med Keraseal.
Nu har det gått typ 1,5 månader sedan jag satte folien och nu har blåsorna kommit. Jag kommer att skära upp alla blåsor och limma med K2 och lägga duk över och limma med Keraseal för att åtgärda. Det jag tycker är konstigt är att hur kan det ha släppt.
Kan jag ha missat luft under duken vid montering i alla fall? Det verkar som att blåsorna uppstått där det sitter Humidboard, där det sitter vanlig gips (utanför våtzon 1) verkar det sitta. Jag noterar också att utanför blåsorna verkar folien sitta som den ska, jag har dragit ordentligt i flikarna jag skurit upp. Jag har naturligtvis primat alla ytor innan jag lade på K2.
Nån som har något tips om vad som kan vara orsaken?
För lite lim på just det stället där blåsorna är trots att jag använt totalt rätt mängd på ytorna?
Luftblåsa under duken vid montering trots noggrann kontroll?
För dåligt med primer på Humidboarden?
Andra orsaker?
Jag har tidigare känt igenom alla väggar för att leta efter blåsor men inget känt förutom de små blåsorna i tidigare inlägg. Idag såg jag t.o.m stora blåsor på flera ställen. Skar upp kerasafen och konstaterade att limmet inte tagit på folien där blåsorna är.
Det konstiga är att dels så var jag jättenoga med rätt åtgång K2 för limningen, limmade och satte en folie i taget för att undvika att ytan blev torr, varje våd sattes omgående upp när jag rollat på K2. Efter det använde jag tapetskrapa för att skrapa ut alla bubblor jag kände. Varje skarv limmades naturligtvis med Keraseal.
Nu har det gått typ 1,5 månader sedan jag satte folien och nu har blåsorna kommit. Jag kommer att skära upp alla blåsor och limma med K2 och lägga duk över och limma med Keraseal för att åtgärda. Det jag tycker är konstigt är att hur kan det ha släppt.
Kan jag ha missat luft under duken vid montering i alla fall? Det verkar som att blåsorna uppstått där det sitter Humidboard, där det sitter vanlig gips (utanför våtzon 1) verkar det sitta. Jag noterar också att utanför blåsorna verkar folien sitta som den ska, jag har dragit ordentligt i flikarna jag skurit upp. Jag har naturligtvis primat alla ytor innan jag lade på K2.
Nån som har något tips om vad som kan vara orsaken?
För lite lim på just det stället där blåsorna är trots att jag använt totalt rätt mängd på ytorna?
Luftblåsa under duken vid montering trots noggrann kontroll?
För dåligt med primer på Humidboarden?
Andra orsaker?
Möjligt, tyckte ändå jag var skitnoga och rollade på ordentligt och all K2 gick åt som skulle gå åt.
Har lossat det som gick att lossa för hand och tryckt i ny K2 under duken. Ska kolla av en gång till när det torkat och
om allt sitter blir det att sätta duk över med Keraseal.
Hur gjorde du? Rev ner hela duken?
Har lossat det som gick att lossa för hand och tryckt i ny K2 under duken. Ska kolla av en gång till när det torkat och
om allt sitter blir det att sätta duk över med Keraseal.
Hur gjorde du? Rev ner hela duken?
Jag använder inte kiilto men brukar ta ett nytt gipsknivsblad och skära ett fint snitt som jag fyller med tätskikt och slätar ut o h lägger en bit duk/remsa över.
Kan bli blåsa om inte duken sitter hundra rakt satt på väggen med har jag märkt.
Kan bli blåsa om inte duken sitter hundra rakt satt på väggen med har jag märkt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 346 inlägg
Med tätskikt antar jag du menar limmet?
Hade på en värmefläkt en gång för att blåsa in i badrummet, då fick jag blåsor. Så jag tror det beror på förångnigen av limmet.
Jag fick samma sak på ett par ställen där jag hade Ducca-board när jag använde Kiilto. En byggare som var här sen sa att det är vanligt om skivan är smutsig eller dammig när man sätter upp den eftersom då K2 kletet kan torka för snabbt så det inte hinner suga fast i folien.
När jag funderade lite på det så var det faktiskt skivan som låg överst i högen där jag fick bubblor så hans teori kan stämma...
Det andra badrummet jag gjorde torkade jag alla skivor med lite målartvätt innan jag kletade på K2 och där hade jag inte några problem alls.
Jag gjorde som du med bubblorna, skar upp längs kanten och lade på ny K2 och sen keraseal med en lapp över.
När jag funderade lite på det så var det faktiskt skivan som låg överst i högen där jag fick bubblor så hans teori kan stämma...
Det andra badrummet jag gjorde torkade jag alla skivor med lite målartvätt innan jag kletade på K2 och där hade jag inte några problem alls.
Jag gjorde som du med bubblorna, skar upp längs kanten och lade på ny K2 och sen keraseal med en lapp över.
Vi har haft samma problem ni beskriver med uppsättning av duk. Gillar själv det gamla rollsystemet, litar inte på dukarna när det blir så mkt skarvar överallt. Nu brukar jag alltid rolla ett varv med gummit och låta det torka innan jag sätter upp duken och hitills har jag klarat mig från blåser.
Inaktiv tråd men sätter igång igen.
Har fått lite blåsor runt tätskiktet vid brunnen. Det har antagligen uppstått för att det är lite mer fall där och duken blir då lite ojämn.
Skulle inte säga det är bubblor utan snarare att tätskiktet inte riktigt fastnat mot golvet samt brunnsmanchetten.
Är detta lugnt? Egentligen bara bilden med blixt där man ser bubblorna.
Material: Alfix våtrumsduk samt tätmassa Alfix 2K och Alfix brunnsmanchett 40×40cm.
Har fått lite blåsor runt tätskiktet vid brunnen. Det har antagligen uppstått för att det är lite mer fall där och duken blir då lite ojämn.
Skulle inte säga det är bubblor utan snarare att tätskiktet inte riktigt fastnat mot golvet samt brunnsmanchetten.
Är detta lugnt? Egentligen bara bilden med blixt där man ser bubblorna.
Material: Alfix våtrumsduk samt tätmassa Alfix 2K och Alfix brunnsmanchett 40×40cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blir så när man skruvar dit klämringen samma dag som man har tätskiktat. Jag väntar alltid tills dagen efter innan jag skruvar dit klämringen och då får man inga sådana veck som du har med det sagt så är det ingen att lägga plattor på det. Mosaik däremot skulle jag inte lägga dit då anläggningsytan är mindre där.
Tack för svar.T tank77 skrev:Blir så när man skruvar dit klämringen samma dag som man har tätskiktat. Jag väntar alltid tills dagen efter innan jag skruvar dit klämringen och då får man inga sådana veck som du har med det sagt så är det ingen att lägga plattor på det. Mosaik däremot skulle jag inte lägga dit då anläggningsytan är mindre där.
Du har nog alldeles rätt i det.
Jag ska lägga klinkerplattor 30×30 cm generellt på golvet men just i duschdelen har jag plattor som är 5×5 cm.
Logga in
Skapa konto